|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att ha bott och jobbat i innerstan hela livet och bara ägt japanare (och en VWbuss) och efter det varit helt utan bil i flera år ska jag köra ganska mycket i tjänsten -ca 4000 mil om året. Ska därför köpa en säker, bekväm och bränslesnål bil. jag kan nästan ingenting om bilar och skullle därför vilja ha lite råd av er som är mer kunniga och har erfarenhet av E46an. Jag har kört min kompis 320i- 02 ganska mycke och älskar den. Jag har nu några frågor: 1. Mindre motorer drar mindre soppa i stadstrafik, men gäller det även landsvägskörning? Ni som har erfarenhet av flera motorstorlekar - vilken är snålast? 2.Med tanke på skatten, är det värt att köpa en diesel om man kör 4000mil/år? 3. Om vi bortser från bränsleförbrukningen, finns det då nackdelar med en mindre motor, tex mer störande motorljud i höga farter som skulle få dig att välja bort en liten motor? Mororljudet är störande i japanska bilar - är det det även i 316 och 318? andra nackdelar? Vilken modell hade du valt om du skulle sitta ganska mycke bakom ratten och betala soppan själv? (milersättning) | |
|
318 02- E46 verkar vara valet för dig om förbrukning är viktigt. Diesel kan också vara ett alternativ. |
|
|
Precis som simon_en nämner; en 318 efter 02 är det bästa valet sett till ekonomi - min 318 kostar mig i stort sett ingenting, hur billig som helst! Min 320 kostade dubbelt så mkt i försäkring och drog betydligt mkt mer soppa... Och motorljudet är oväntat tyst, inget slår det mysiga ljudet från en sexcylindrig motor (320) men sett till motorljud ska det inte vara ngn större skillnad... |
|
|
Skulle utan att tveka köpa en diesel i din sits! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Hur räknar du då Thorssa? Varför skulle du utan tvekan köpa en diesel? Hade det varit E90 hade jag stämt in, men E46? |
|
| Bones - varför är diesel att föredra på en E90 men inte på E46? | |
|
Rätta mig om jag har fel, men på en E46 diesel får/har du inga skattelättnader vilket innebär en stor kostnadspost. En E90 har dessutom senare generation av motorer vilket ger en lägre förbrukning. Dieseln är inte heller så mycket billigare. Smmantaget borde det innebära att för att gå breakeven så krävs det en massa mil med en E46. Hur många vet jag inte eftersom jag inte har räknat på det. Det var det som jag hoppades Thorssa hade gjort eftersom han var så tvärsäker. Jag har inga siffror men spontant å känns det sokm jag skulle ha valt en 318i. |
|
|
Bones: om man räknar på en E46 320d vs. 320i så går "break even" på ungefär 1500 mil. Kör man 4000 mil så är garanterat 320d att föredra framför en 320i. Billigare i drift, högre växlad dvs mindre surrig i motorvägsfart samt en motorkaraktär som pasar utmärkt på landsväg = kraft för omkörningar utan att behöva växla ner 2 steg... Alternativet till 320d är som tidigare nämnt 318i med 143hk motorn. Det är en trevlig motor som både är pigg och snål. Den enda som 320i vinner på är trevligast motorljud... ___ //Ulf |
|
|
Bones: följande beräkning bygger ju på att inköp av begagnad 320i/320d är detsamma, lika värdeminskning, samma driftskostnader i övrigt samt samma försäkringskostnad. Antar att skillnaden i förbrukning är 0,25 l/mil Skillnaden i skatt är ca. 4000kr/år Samma bränslepris: 12 kr/l Dieseln kostar alltså 0,25 x 12 kr = 3 kr mindre per mil i bränsle Då krävs det 4000 / 3 = 1333 mil för att spara in den högre vägskatten. Med samma förutsättningar så blir 4000 mil/år i en 320d, 8000kr billigare än i en 320i. Det krävs alltså oftast mindre mil än man tror för att en diesel ska löna sig men kör man 1500-2500 mil/år så är skillnaden så pass liten att det knappast är värt att välja bil enbart på ekonomiska faktorer. ___ //Ulf |
|
|
Jag skulle leta efter "den sista tillverkade" E46:an med 143 HK motorn (318) /L |
|
|
Viktigt att ta hänsyn till är även servicekostnader, kostnader om det uppstår problem och dyl. Diesel genererar även 7,6% mer co2utsläpp per liter så om det ska fortsätta att vara som nu att det är det enda viktiga utsläppet kommer sannolikt skatten på dieselbränslet bli högre än bensinmotsv. På nyare bilar som sannolikt kommer att klara att få ned NOxutsläppen mha UREA kommer sannolikt vägskatten att bli i paritet med motsv bensinbil. Min spekulation. Tror att en 318i 02- är det vettigaste valet själv. Lycka till hursomhelst! |
|
|
Jag hade nog främst satsat på en 318i 02-05 med 143hk, stort utbud vilket borde innebära bra förhandlingsläge. Om du hittar en bil med Plus- eller Lifestyle-paket ingår det bekväma sportstolar i halvläder med ställbart lårstöd som gör mycket för komforten. Som alternativ hade jag valt 320d, dock är det ett ganska litet utbud på dessa och de flesta har rullat rätt långt. Kan bli nackdel för dig den dagen du skall sälja bilen om den rullat 25 eller 15 tusen. Jag har själv ägt både 320i 04 5vxl och tyvärr lider bensinförbrukningen av den extremt låga utväxlingen. Vi snackar 3400rpm i 120km/h. Blir därför svårt att köra 320i särskilt snålt på motorvägen. |
|
|
Vid så långa sträckor som 4000 mil om året är det frågan om inte 330d har lägre driftskostnader än en 318i. Att välja en bensinbil för att köra 4000 mil om året är ekonomiskt osmart. Se exempelvis den enkla uträkningen som Programmer gjorde. Bones - Sena E46 320d, från ungefär sista tredjedelen av 2004, uppfyller Miljöklass 2005 och har därför en lägre skatt, ca 4100kr/år. |
|
|
Jag skulle satsat på en 320D. Har haft min i 3 år nu och ångrar mig inte ett dugg. Smidig och går riktigt billigt att åka. Mycket bra omkörningsprestanda och man skrattar hela vägen till macken när man jämför med polarens 325i. Tar man en -04 manuell får man 6-växlat och med en liten box så har man helt plötsligt 180 hästar och 390 Newton under högerfoten utan att den drar mer än MAX 6l/100km med manuell låda. Jag kör auto, vilket iofs passar denna motor som handen i handsken. //amullo --- |
|
|
nilsrock : Bra info! Det visste jag inte. 320d (miljöklass 2005) eller en 318i (med valvetronic, 143Hk) skulle vara mina alternativ. |
|
|
Det verkar som dieseln blir mer och mer intressant, när jag fått mer info av er (tack) och är i skrivande stund första prioritet. jag tycker dock att det är konstigt att relativt nya och identiska bilar har så olika bränsleförbrukning som jag märkt här på forumet - det klart att olika delar kan vara slitna olika mycket - men undrar just om det går att göra några inställningar för att få motorn att bli mer effektiv om det efter några månader visar sig att man dragit det korta strået och köpt en törstig bil |
|
|
Henke. Min Automat diesel är törstigare än den manuella, mycket pga att automaten har vridmomentomvandlare som ligger aktiv upp till runt 105 km/t på mätarn. Min bil drar faktiskt MINDRE bränsle med dieselbox, pga. det ökade vridet. Tar man de manuella dieslarna så har de lägre och jämnare förbrukning, men det är ju fortfarande högerfoten som styr. Tyvärr ger 180 häst + nästan 400nm kopplat med automat en bil som man gärna "trycker" lite extra med bara för att känna vridet i motorn, vilket visar sig i förbrukningen. //amullo --- |
|
|
amullo - men om du hade haft en otrimmad 320d kanske den hade varit snålare? det verkar ju i alla fall så enligt statistiken. |
|
|
Henke.. Jag kan bara tala för min egen bil och den drar mindre MED box än utan. Speciellt när jag kör med släpvagn bakom bilen. Med släp på närapå 1400kg och fulllastad bil så drog hon runt 9l/100km förra sommaren. Då körde jag med acc på i 25 gradig värme med farthållaren på runt 105 km/t T&R STHLM - Götene (ca 100 mil totalt, mätt på tankade liter kontra körda mil, INTE färddatorns indikering). //amullo --- |
|
| Diesel!!! 3litaren är fantastisk, jag köper nog själv en sån nästa gång och jag kör 1500 villket jag räknar +/-0krpå | |
|
Glöm inte att jämföra försäkringskostnaderna! 330d är vansinnigt dyr i försäkring jämfört med 320d och 318 2.0. Räknar vi sedan med skatten och ett förmodat rejält högre inköpspris för en 330d så är frågan om den ens blir ett alternativ vid körning 4000mil/år. Håller däremot med om att den sexcylindriga dieslen är en trevlig pjäs. En granne i mitt bostadsområde kör en 330dT sedan ett par år tillbaka och är mycket nöjd, men särskilt billig totalekonomisk är den inte enligt honom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.