|
|
|
|---|---|
|
Köp aldrig Micro filter!!! Gjorde en servise på min m20 motor för 1 vecka sedan. Helt nytt filter som packningen spräcktes helt så de bara pissa ut fin ny olja, Skit kul. Fattar inte vad som hände. Någon som har varit med om detta innan? Får bli en motor tvätt imon. Fläckten sprut lakera hela motor utrymmet med olja =( Mvh D_C | |
|
oljade du in packningen på oljefiltret innan du montera ? drog för hårt ? |
|
|
Micro säljer bl.a. filter från MANN och MANN tillhör den absoluta toppen när det kommer till kvalitetsfilter för enskilt bruk. Packningen ska ju inte kunna spricka, det finns ju en urgröpning som den ska ligga i. Troligen har packningen hamnat snett vid montering eller så. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Oavsett märke så ska det mycket till för att en tillverkare ska snåla in på en SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ billig sak som o-ringen till filtret. Kan du förklara vart läckan uppstod? |
|
|
Vad va de för märke på filtret? Även om de är ett kvalitétsfilter så kan de ju hända att de slinker igenom ett sk "måndagsexemplar" även om jag aldrig hört nåt filter som vart defekt på något sett så de får denna typ av erfterföljd.. Mugge: MANN och MAHLE menar du va? :-) |
|
|
Att packningen spricker är inget ovanligt. Gummit har sitt "bäst före datum" o bildels affärer har tendens att samla på gamla delar. Liknande problem hade Volvo LV när jag jobbade som mek. Gå tillbaka o kräv pengarna tillbaka för skojs skull. ;-) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Nej, köp från BILTEMA i stället! Jag har bytt filter mååånga gånger på mina bilar (tex 64 gånger på min 3.0S). Alltid BILTEMA om jag har möjlighet och det har alltid fungerat utmärkt! Ojdå, det här inlägget blev visst som att svära i kyrkan! Per L |
|
|
Eller slå på stort och lägg en hundring på BMWs disk, för ett orginalfilter. |
|
|
NPe: Möjligen med den lilla nackdelen då att om du lägger "en hundring" på ett originalfilter isf 44 kr hos BILTEMA så hamnar du 66 kr längre från att bli miljonär! Och det är ju synd! Per L |
|
|
Vet inte om Biltema är sämre än original men jag har inte lust att ta reda på det för att spara några tior när det gäller en lite finare/dyrare bil. Dessutom tycker jag det ger ett betydligt seriösare intryck när du ska sälja bilen. Mycket trevligare att tillsammans med spekulanten bläddra i en pärm med kvitton från BMW än div Biltema, Micro, Jula, Ica mm. Inbillar mig att du då ganska enkelt tjänar in de där tiorna och blir miljonär ännu lite snabbare ;) På slit och släng bilar för under 30.000:- har jag kört det mesta från Biltema och för det mesta funkar det bra. |
|
|
Vad är det för liv? Miljoner på banken och fullt av Biltemaprylar ;) Skämt åsido. Man hittar många bra grejor på Biltema, men man har ju även hört om filter som löses upp under ett "long-life intervall". Det är alltid svårt att veta var produkterna kommer ifrån när det står Biltema på dom. Just oljefilter finns nog många tillverkare på som går lite gent så att säga. |
|
|
Per L>> För att inte gå miste om de där 66:- brukar jag hoppa över lunchen när jag köpt filter ;) |
|
|
På tal om dom 66 kronor (44+66=110!) så brukar jag säga: - Det jag lyckas spara bränner jag på annat onödigt.;) I mitt fall är det alltid orginal (insatts) filter - blev trott av att byta dom tillbaks för det var inte samma passform. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
jag har använt biltema oljefilter på mina tidigare billiga bilar och visst det har fungerat, men som exempel köptes H7 lampor till bruksbilen, ja det var inte bara en utan flera under ett 1/2 års tid därefter till Philips eller Osram ja de klarar sig i flera års tid så visst kan det vara skillnad vad man betalar för och som det sägs i inläggen ovan det är mycket tryggare med ett org.filter det är inte värt att chansa för 66:- jag har alltid org. till Z:an en för dyr och fin bil att snåla på och bilen ska väl avyttras någon gång och då ser det bra mycket bättre ut med BMW-kvitton, kan bara gå till mig själv vid inköpet av Z:an, jag tror inte jag köpt bilen med en bunt tema-kvitton mvh Uffe/bildock |
|
|
NPE, köper du ett filter över disk hos BMW får du antingen ett filter från MANN eller från Mahle. Med andra ord samma som du får över disk hos Micro eller Mekonomen. Skillnaden är att BMW ibland har bättre priser. Vi har i andra trådar diskuterat varför man bör undvika oljefilter från Biltema. Det finns mkt att läsa och lära för de som är intresserade av vad skillnaden mellan ett bra och ett billigt filter är. Biltemas filter skulle jag enbart använda om jag ämnade att skrota bilen inom en snar framtid. Olja (syntet) från biltema är ok (i bilar utan utökat service-intervall) men aldrig filter. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Kan garantera att manfilteerna på micro inte ligger länge på hyllan inte så länge att bästföredaturm går ut, då butikerna ej har några jättelager på dessa utan det fylls på kontinuerligt, olja lika så. När du köper ett mannfilter på micro så fort du i stort sett samma sak som på bmw. Mann är ingen skitleverantör av filter. Du har inte beskrivigt vilken märke på filtret det var, eller hur du drog åt det, vilket verktyd använde du? |
|
|
Bara för att två Mann-filter, köpta på två olika firmor som t ex Biltema eller nåt annat, så är det inte alldeles säkert att dessa filter är helt identiska för det, även om de också kan vara det. Det finns exempel på att det kan skilja i filtermedium och andra material eller konstrukion. Detta har visats sig i flera oljefiltertest genom åren. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Har svårt att tro att Mann ha en fabrik för bmw och en för sina egna filter, däremot kan dom komma från olika partier där utseende form kanske skilljer sig från tillverkningen. Jag litar på mann, tror inte att det är strumpludd ena dan och papper andra dan. |
|
|
Fakta är att en stor beställare faktiskt kan få filter gjorda efter sina egna specifikationer, och samma fabrik kan tillverka filter med skillnader i specifikationerna till olika beställare. För t ex kulleder så kan en så enkel sak som mängden eller typen av fett skilja, eller materialkvaliteten i damasken eller i andra komponeneter. Men det kan även vara så som det för länge sedan var på Volvo BM i Eskilstuna, där det kom Mann-filter i Mann-kartonger på pall. Och där folk sen fick stå och packa om dem i Volvokartonger. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.