AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.067

Volymreglering av stereo beroende på hastighet. Hur funkar det?

Sida 3 av 4
Ordet "digital" är kraftigt felanvänt i många sammanhang. En antenn, antennförstärkare, liksom högtalare, högtalarkabel mm kan aldrig vara digitala.
Det digitala markbaserade TV-systemet (DVB-T) som vi diskuterar här håller till på den del av TV-bandet (frekvenserna) som motsvarar gamla UHF-bandet (470-860MHz), som iofs inte är ett speciellt smalt band, tvärtom. Men det är mindre än att även behöva ta med de lägre frekvenserna, därför behöver inte antenner och förstärkare vara byggda för den övriga delen av ursprungliga TV-bandet.
Detta är en fördel, antenner osv blir mindre till formatet, man slipper delningsfilter, förstärkaren blir enklare osv.

FP
Jo, då hade jag förstått rätt.

"Analogt" är ett superset av "digitalt", men det finns en prislapp. Man får fördelar av att begränsa sig till digital TV.

När jag bestämde att jag villa ha digital TV i bilen tänkte jag "äsch, det är klart jag ska ha TV! Man får ju en USB sticka får nån hundring!"

Ja just precis...

Mulle
Jag har inte lyckats hitta en diversity som automatiskt kopplar mellan två antenner. (Om någon hittar någon så maila gärna!)

Jag har köpt en 18dB antenn förstärkare. (149:-)

Jag får bra bild med halva cab antennen men även med combiner och båda halvorna.

Det är mycket möjligt att jag tom får ett bättre resultat med en mindre dedikerad digital tv antenn och antenn i sidofönster, men jag kommer att montera i kofångaren och prova både med halva och med båda via combiner.

Om jag inte redan köpt denna antenn hade jag kanske gått den vägen, men nu slipper jag iaf se antennen :-) Hoppas att den monterad i bilen ger ännu bättre resultat.

Hur som helst är jag i mål nu, anser jag! Kanske har någon glädje av dessa poster nån gång i framtiden.

Tack för hjälpen Folke!

Mulle
En diversitykrets är en del av själva mottagaren, ingen enkel separat enhet. Den analyserar hela tiden signalens kvalitet och måste därför "läsa av" tillsammans med mottagaren, därför kan du inte ha en lös "diversity". I originalutförandet på bilen sitter allt detta integrerat med den (analoga) mottagaren.
Jag är lite rädd för att antennen i kofångaren med sina matarkablar är väldigt special som inte lirar bra ihop med nåt annat än just originalmottagaren.

FP
Nja, jag får ju bild med kofångarantennen ju, så nu känns det rätt positivt! Även om jag inte monterat i bilen ännu.

Och radions diversity sitter ju inte i själva mottagaren utan i den där kombinerade remote-key enheten. Jag tror den mäter bärvågens signalstyrka och på så sätt väljer antenn.

Fast videomodulen gör ju annorlunda. Hade hoppats att det fanns något liknande radio diversity förstärkaren. Men nähä! Det kanske blir för stora fasfel om man inte synkroniserar switchningen med mottagaren/kodningen och det stör ut data överföringen?

Mulle
Visst ja, undrar vilken bärvåg radio diversityn går på...
Visst får du bild på kablaget bak i kofångaren, men säkert även på vilken kabelstump som helst, om bara signalen är stark nog. Nu är ju placeringen lågt ner och nära karossen knappast optimal, därför krävs speciella anpassningskretsar osv
Du förenklar diversitykretsarna en del, det är lite mera än bara signalnivån i sig som avgör vilken antenn som skall kopplas in. Det som sitter bak vid boxarna till bakruteantennen är möjligen switcharna mellan höger/vänster antennhalva. Dessa styrs från själva mottagaren framme i huvudenheten, antingen via diskreta styrsignaler eller via rådetekterad signal efter mottagaren. Alternativt kan en "halv" mottagare sitta bak i styrboxarna som får MF-signal från huvudenheten osv, alla varianterna förekommer. Själva ingångssteget och MF-förstärkare sitter alltid inne i huvudmottagaren, det är ingen speciell bärvåg som används. Möjligen kanske du menar radiodelens MF-frekvens, normalt 10,7MHz men även andra förekommer.
I analog-TV-sammanhang används ofta 36-37MHz som MF men diversitykretsar för TV är lite mer komplicerade.

FP
Jag tror att signalen är ok från antennen, eftersom jag har en bordsantenn med förstärkare att jämföra med, och den ger inte bättre bild. Det är svag signal hos mig (lägenhet i city)...

Placeringen... Jag antar att det är bättre på ett tak isf under en bil :-) Varje halva av antennen skall monteras med 4 plastnitar, och en bult. Jag tror att bult delen ger ett jordplan åt antennen. Verkar inte det rimligt? Det borde väl förbättra signalen jämför med att bara ligga i en hög i mitt vardagsrumsfönster som den är "monterad" nu? (hoppet är det sista som överger en)

Jag läste nån wikipedia om att det finns 3 slags diversion. En är val av bästa antenn, vilket jag önskar att jag kunde fixa. De andra två var inte rangordnade. Combiner (enklast) och tröskelnivåer. dvs den antenn som används används tills signalen sjunker under en viss nivå, oberoende av signal styrkan på den andra antennen. Det stod också att avståndet mellan antennerna bör vara minst en kvarts våglängd. (där kommer analog/digital in i bilden!)

Men som sagt. Jag ska montera i bilen tillsammans med resten av datorn om en månad kanske, och då ska jag hålla möjligheten öppen med eller utan combiner diversion. I värsta fall får det bli en antenn i rutan som du föreslog.

Mulle
OK, testa på bara.
Det är svårt att avgöra signalen med hjälkp av bara bilden. Det blir ingen bättre/sämre bild vid digitalt TV-system, bara bild/inte bild, jämfört med analogt där man kunde bedömma brus osv.
Angående vålängder osv, det är samma som vid analoga system, FM-bandet 88-108MHz eller TV-UHF 470-860MHz. Sen får man bedömma var man skall lägga sig vid beräkning av 1/4 våglängd osv, oftast mitt i bandet.

FP
Jag testade på och det verkar fungera bra.
WinTV hittade 34 kanaler, men det var ju svart på de flesta och många dubletter.

Jag använde alltså original BMW tv antenn som monteras i kofångaren på min E46 kompakt. Den är dubbel och jag kopplade ihop dom med en kombiner och efter det en antennförstärkare.

Jag har tyvärr inga bilder på monteringen för jag lämnade bort det till Danderyds bilstereo, och det är inte poppis att vara med och titta över axeln.

Lägger strax upp film på Youtube. Kolla upp Länk

Tack så mycket för all hjälp!

Mulle
to
319
tobmag
525iT -03
Mulle.

Du har inga bilder på orginal antennen?
Vilken kombiner och förstärkare använde du?

Ska till med TV mottagaren i bilen så vore intressant att veta vad du använt.

Mvh//Tobmag
Kolla här:
Länk

Både combiner och antennförstärkare köpta billigt på www.kjell.com

Som TV använder jag Länk

Mulle
to
319
tobmag
525iT -03
Mulle.

Tackar, enl länk så använder du orginal antennförstärkare?
Vad fick du pynta för orginal antennerna?

Har kollat på kjell och finns ju en uppsjö av olika förstärkare, eftersom din verkar funka så ......vilken ? :-)

Mvh//Tobmag
Jag minns faktiskt inte var antennen kostade... Mellan 500:- och 1000:- har jag för mig.

Förstärkaren var till 99% en
TV/video / Antenntillbehör / Antennförstärkare / 30110
(kjell.com) ta isär och ta bort 220 enheten.
149:-

Combiner var
TV/video / Antenntillbehör / Splitter / F-Splitter / 30339
79:-

Sen behövdes lite småkrafs för att koppla ihop det. Jag köpte en dyr kabel på elfa (300:-) 46-314-38 som jag delade i två och monterade vanliga antenn kontakter på. 3 stycken F adaptrars behövdes också för 25:- styck.

Ja, det blri lite när man lägger ihop det! Antennen betydligt dyrare än själva mottagaren :-)

Mulle
to
319
tobmag
525iT -03
Tackar Mulle.

Då vet jag, vore väldigt intressant att se hur orginal antennen ser ut invändigt......kan inte vara mycket prylar.

Mvh//Tobmag
Ska du öppna den!!!??
Men du har nog rätt. Jag tror att det bara är kabel i den. Ingen förstärkare iaf.

Mulle
to
319
tobmag
525iT -03
Jag är tydligen mera nyfiken än du :-). Hade jag haft en orginal antenn hade jag garanterat öppnat och kollat, kan som sagt inte vara mycket däri.....

//Tobmag
Nyfikenheten är det inget fel på. Inte modet att öppna saker heller. Ta en titt på Länk :-)

Men denna antenn är gjuten. _Om_ du skär upp den vill jag hemskt gärna se bilder.

Mulle
Efter så pass lång tid har jag kommit så långt att jag faktiskt kört med bilen och försökt använda TV'n.

TV'n, som fungerar klockrent i stillastående, fungerar sämre ju fortare jag kör, och det börjar "gliffa" redan från några km/h.

Jag tror inte att det är störningar från generatorn för om jag trycker ner kopplingen och låter bilen sakta in långsamt så får jag bättre och bättre bild.

Är detta ett fenomen någon annan sett med andra TV prylar?

Mulle
Det är inget egentligt fel, vanlig TV-utsändning till mottagare i "markplanet" är inte avsett att fungera vid rörelser. Allt varierar med platsen man bifinner sig på, det optimala är ute till sjöss där en långsam jämn rörelse mot eller från sändaren kan fungera hyfsat bra. Den diametrala motsatsen är snabba rörelser tvärs sändarens utsändning inne bland höghus eller vid mycket kuperad terräng. Sen finns precis allt därimellan...
Det är inga störningar i sig utan beror på fas och nivåskillnader på signalen och reflexer från byggnader, bergsväggar osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.