AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.064

Volymreglering av stereo beroende på hastighet. Hur funkar det?

Sida 2 av 4
Jepp, bl.a men den innehåller även förstärkaren för stereons radioantenn, som sitter i bakrutan, kombinerat med värmetrådarna.

FP
Jag har nu fått en kasse prylar från BMW!

Det visar sig att i min kompakt sitter telefon antenn tillsammans med GPS antenn i takfenan. Om man har en trådlös telefon antenn (förlåt) så sitter den mottagaren där på insidan av taket också. GPS antennen har en förstärkare som matas med 5V via koaxen som tydligen brukligt är.

AM/FM antenn sitter i bakrutan och är "diversifierad", dvs det är två antenner och den bästa kopplas in beroende på mottagningsförhållandena då. Denna har jag redan (tror jag) så den förstärkaren kan jag lämna tillbaka. 2000:-...

TV är däremot ett problem. Jag tror att jag måste köpa ett helt retrofit kit för att få en antenn som skall passa Länk

Men E46 cabben skall tydligen ha två tv antenner i kofångaren bak. Men vad ska dom kopplas in i?

Hur har ni det med era tv antenner?

Mera detaljer på Länk

Mulle
Glömde skriva "precis som du sa, Folke!"

Mulle
Har nu hittat att touring har en icke diversivierad antenn i takspoilern ovanför bakluckan.

Om det går att montera en sån gör jag det, annars skaffar jag nog en halv kofångarn antenn. Åsikter på det? Finns det annars någon bra diversity pryl man kan skaffa? Den är ju integrerad i video modulen annars och den vill jag inte ha.

Det börjar klarna nu, tack vare detta forum inte minst, men det är sanslöst vad svårt det är att hitta i Länk och Länk

Inte ens BMW själva vet.

Mulle
Kanske du kan hjäpa igen Folke? TV problemet är kvar.

Jag köpte till slut en TV kofångar-antenn till E46 cab, och den kom fram idag på förmiddagen.

Bild: Länk

Hur ska jag koppla den till min USB TV?

Behöver jag en antenn förstärkare? Det verkar som att alla E46'or har en antennförstärkare till sin TV antenn, och att den spänningsmatas via coax från Video Modulen (enligt WDS).

Det som förvirrar mig är vilken antenn förstärkare jag isf ska använda! Dom verkar vara special för om dom sitter på bakruta, sidoruta eller som denna i kofångaren.

Jag skaffade den diversity modul som hör till cabben men jag tror det är fel, för jag kan inte koppla in antennen i den. (Trots att dom visas ihop i RealOEM Länk

Märkligt nog har denna modul två identiska kontakter som antennen. En grön och en vit, nycklad precis likadant och samma kön på kontakterna. Ungefär som att den ersätter antennen!

Sitter det kanske en antennförstärkar i antennen?! isf kan jag kanske spänningsmata den externt. (5V?) En aktiv antenn fungerar väl inte så bra utan spänningsmatning?

En annan variant (som också är betydligt billigare än BMW's prylar) är att slå ihop höger och vänster antenn till en signal med en combiner. Sen kanske man kan lägga till en förstärkare om det skulle behövas.

Mulle
Det verkar knepigt att reda ut detta. Jag har inte sett grejorna i prkatiken, det verkar ju som grön och vit plugg skall in i videomodulen. Antennförstärkarna och anpassningskresar, switch för resp. diversityhalva bör sitta ute i de svarta klumparna. Spänningsmatningen sker då på samma kablar som tar in signalen ovan.
Om du inte skall använda original (videomodul osv) utan en ny USB-TV så har du ju ingen styrkrets till diversity, du får då använda ena halvan, såvitt inte TV:n har dubbla ingångar med diversity osv? Antennförstärkarna måste ha spänning för att funka, det blir inte som en passiv anten utan spänning, det blir mycket sämre.
Troligen har inte försärkarna separat spänningsingång, utan det hela matas genom koaxkablarna osv.

FP
Tack för svaret på efterlysningen folke. Ibland känner man sig så ensam :-)

En bild till: Länk

Jag tycker att den svarta klumpen på den svarta plåten ser så liten ut, men förstärkarna är kanske inte större?

Sen är det lite märkligt hur dom är ihop kopplade tycker jag. Den ena går till den andra och därifrån går både den vita och den gröna kabeln. Det är kanske en ledtråd.

Blintarmarna är väl bara jordning antar jag?

Och krokodilgapet är väl en genomföring in i skuffen?

Min USB TV har mycket riktigt bara en antenningång.

Diversity switchen sitter väll i Videomodulen och inte i själva "klumparna"? Är det inte i den som signalstyrkorna jämförs? tyckte det stod så i WDS. urklipp: Länk

Spänning borde väl vara bara att lägga på en fin filtrerad DC nivå på koaxen eller hur? Men vilken spänning?...

Så du tycker också att det verkar som att kablarna skall in i Video modulen!? en undring bara, kopplas inte video module in med en två-i-ett koax? (nederst): Länk Kontakterna verkar sitta så tätt och trångt i själva modulen: Länk

Man skulle vilja ha sönder en av antennerna, men 992:- är lite mycket :-)

Mulle
Den kombiner jag fick rådet att använda: Länk

klart, det behövs en massa adapters också för att kunna koppla ihop kablarna.

Tänkte att jag provar med en antenn först. Fungerar det inte så är det förmodligen en antennförstärkare i. Eftersom GPS har 5V supply i sin koax är det kanske 5V man ska prova med här också. Jag får kanske prova lite försiktigt med ett spänningsagg först innan jag kopplar in min 5V DCDC för USB hubbarna...

Mulle
Frågan är: Den gröna och vita pluggen, är det koaxkontakter eller bara enpoliga? De bör väl gå till den dubbla ingången i videomodulen?
Alltihop är special och anpassat för denna modulen, den grova kablarna som ser ut att sluta i en jordskruv är säkert själva antennerna. Förärkaren kan säkert få plats i de svarta klumparna. Spänningen ut till dessa kan säkert ligga på 5V, det är ganska vanligt. Jag tvivlar på att du kan använda kombinern med F-kontakter, du måste även ordna med spänningsmatningen på så vis att signalen plockas ut via kondensator och spänningen matas in via spole osv, annars blir det pannkaka av alltihop. Allt detta sker inne i videomodulen.
Jag hade nog testat med annat antennarrangemang till USB-mottagaren, t.ex trådar på insidan av nån ruta osv. Jag tror inte man får speciellt effektiv antenn med originalgrejorna om de inte får jobba mot videomodulen osv.

FP
Den vita och gröna kontakten passar förmodligen i VideoModulen, även om det säkert skall vara något kablage imellan.

En variant hade väl varit att skaffa en sån och försöka kontrollera den via IBus... eller öppna den och koppla in sig direkt efter antenn diversiteten. Men även på eBay kostar en sådan typ 400USD. Jag kan motivera 1000:- för en bra antenn, men vitsen var ju lite att få TV med en massproducerad USB sticka isf de dyra BMW modulerna.

Men hade man haft en sådan modul hade man ju kunnat kontrollera DC nivån iaf och på så sätt verkligen få bekräftat att det finns förstärkare i antennen...

Du har nog rätt i att det inte blir bra att lägga på 5V DC på antennen utan att HP filtrera den till TV mottagaren...

Undrar om det finns en fiffig antennförstärkare med en ingång som stöder aktiv antenn?...

Mulle
En aktiv antenn har sin förstärkare inbyggd direkt där "antennen" sprötet, kabeln, värmetrådarna osv slutar. Det som sitter i boxen där kabeln slutar är inmatningsenheten för drivspänningen, ev. även spänningsstabb som tar ner bilens 12-14V till t.ex 5V. Ofta kallas boxen för förstärkare, men den innehåller bara sole, kondensator osv som fitrerar ut signalen på en terminal utan att likspänningen följer med osv.

FP
aha...

Det förklarar att BMW's antennförstärkare alltid sitter i anslutning till bak eller sidoruta, och ser ut att ha "trådar" in och koax ut.
(Utom just den jag köpte som är ett mer udda djur, men ingen TV signal förstärkare iaf)

Det ger mig hopp att det finns antennförstärkare i min antenn redan. Jag behöver bara se till att den får matning och lite så :-)

Himla nyfiken på att mäta DC nivå på antenn anslutningen på en Video Modul... Du har ingen Folke? :-)

Mulle
Jag hittade en kul produkt på www.kjell.com! En "König power inserter DVB-T".

Länk

Att den finns överhuvudtaget tolkar jag 1) som att det är 5V som gäller och 2) om jag använder en sådan undviker jag all pannkaka!

Så nu är min plan att prova med en antenn, powerinsertern, och en adapter från vanlig 75ohm's TV kontakt (hona) till SMB (hane). Det verkar inte vara nån standard kabel...

Mulle
Prova du, det är inte säkert att det är 5V som gäller i bilens anläggning men troligen.

FP
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
bes51659> Du har powerpost!
Jag fick till slut ihop alla saker för att kunna testa.

Det verkar inte som att det är antenn förstärkare i BMW antennen. Jag fick bild genom att koppla den ena SMB koax anslutningen till min USB TV, och det gjorde ingen som helst skillnad att koppla in "power injector".

Jag tror att om det finns antenn i hade jag aldrig fått bild.

Eftersom min mottagning i lägenheten är ganska dålig så tror jag att jag skulle fått en förbättring med "power injector" om det funnits en förstärkare, men jag får fortfarande lite pause'ar.

Att koppla in combinern fungerar så länge jag inte ansluter båda antennerna. Var och en för sig går bra. Det verkar som att dom dels dämpar ut varandra rent impedans mässigt, men förmodligen även med destruktiv interferens.

Därför tänkte jag skaffa en antennförstärkare för jag tror att den låtsas-diversity'n med combiner ger stabilare mottagning.

Jag tror också att korrekt monterade i bilen så förbättras mottagningen.

Eller vad tror du, Folke?

Det skulle vara intressant att veta exakt hur dom skall monteras i kofångaren för det visste dom inte på BMW. Jag behöver bilder från någon med TV i e46 cab eller compact. Hjälp!

Mulle
OK, ingen förstärkare ute i boxarna i antenn, bara anpassningskrestar kanske.
Det är förmodligen så att originalantennen är designad för att ta emot TV enligt ursprungliga standarden för analoga signaler, dvs hela TV band I, III, och IV-V. Band II är vanliga FM-bandet 88-108 MHz. Till digitalmottagning används endast band IV-V, dvs UHF c:a 470-860 Mhz. Därför skulle du säkert lyckas bättre med en enkel antenn för endast detta bandet.
Att bara mixa ihop signalerna i den "combiner" (som egentligen är en grenkoppling med 3db dämpning) som du har i länken ger inte bra resultat. En riktig diversitykrets är aktiv och kör bara på en antennhalva åt gången.

FP
Ok.

Tänkte använda BMW antennerna för jag tror att dom är bäst för bilen helt enkelt, men combiner är helt klart inte det optimala.

Har letat tidigare, men gjorde ett nytt försök och hittade följande: Länk

Dom påstår att dom är A/B switchable. 110 USD i frakt så jag funderar nog lite till. Fast visst verkar det intressant!

Kanske plockar sönder den digital tv antenn jag har (bordsantenn) och tar förstärkaren. Bara som ett test.

B-O

Mulle
Fortfarande antenner för analogTV med VHF-del som man inte har nån nytta av, tyvärr. A/B switch är ju manuellt, inte att jämföra med riktig diversity.
Jag hade aldrig lagt ut pengar på detta, inkl frakt. Bör finnas motsvarande hos flera leverantörer här hemma, kanske Kjell & Co, BRL, BRC osv, kolla på deras hemsidor.

FP
Misstänkte att det kunde vara en manuell switch! Såg inget i den kortfattade beskrivningen. Trodde/hoppades att den var automatisk...

Det där med analog/digital förstärkare/antenn. Det du redogjorde för förut innebär väl bara att analog har större frekvensomfång? Att digitalt är smalbandigare bedyder väll bara att förstärkarna är billigare!?

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.