AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.065

Volymreglering av stereo beroende på hastighet. Hur funkar det?

Sida 1 av 4
När man kör fortare så höjs volymen. Hur kommer det sig?

Jag kan tänka mig två varianter. En puls (tacho) som går till huvudenheten (?) eller ett IBus meddelande.

Jag såg folkes mekartips om "Modifiering för lågnivå/scannermontering" och i pinout så finns "data" vilket torde betyda IBus, men inget jag kunde tyda som tacho puls.

Syftet med detta är att jag bygger en GPS receiver som med död räkning (tacho puls) kan ge position även i tunnlar tex. (det använder även ett gyro och fram/back signal men hastigheten msåte jag plocka ur bilen på något sätt)

Om det är ett IBus meddelande kan jag ur det skapa en puls till min GPS receiver.

Mulle
Tachosignal är en gammal fin BMW sak som finns redan på E30n och används till lite av varje t.ex cabrio manöver, BC etc etc

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Det är klart att jag sökt. Det var ju så jag hittade mekartipset. men jag kanske inte söker på nåt bra. Provade just "Tachosignal" men fick bara träff på min egen tråd.

Tacksam för en liten knuff i rätt riktning.

Mulle
i dom äldre kommer tacho signalen från instrumentet så där kan man nästan vara 100 på att det bara är pulser medan på t.ex. E39 tar man pulser från olika ABS givare till olika saker (varför kan man fråga sig.. reddunans?) så där är nog risken/chansen större det rör sig om ett meddelande i bussen

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Tack för tipset.

Jag har nu letat igenom (mycket jobbig) WDS vid instrumentet och hittat en kontakt X188 med en signal TAA som skulle kunna vara något. Men det står inget pin nummer. Är jag ute och seglar? kontakten ser konstig ut... se Länk

Jag har hittat samma signal på följande ställen:
IKE (A2), X11175, pin8
cruise control (A8) X22, pin10
Amplifier (that I do not have) (A18) X605, pin20
NAV computer (that I do not have) (A112), X1312, pin10-11 (två pinnar!)

Mulle
Enhet A8, cruise control, finns bakom handsfacket!

På X22, pin10, ska tacho finnas.

Fast grundfrågan hänger kvar: När man kör fortare så höjs volymen. Hur kommer det sig?

Jag har hört att det enda meddelndena som rör detta på IBus är de som säger fortare eller långsammare än 5km/h för att stänga av och på TV funktion.

Men nu tycker jag nästan att det är bevisat att det måste finnas något ytterliggare IBus meddelande...
Jag fick just svar på frågan på hacktheibus. jag klipper in det:

I use the following Visual Basic code to get speed and revs (2001 E39
M5)

Public Const ike_tunerspeedoff = "80 05 BF 18 00 06 24"
Public Const ike_tunerspeedsub = "80 05 BF 18"

If Left$(hexpacket, 11) = ike_tunerspeedsub Then
globspeed = Val("&h" & Mid$(hexpacket, 13, 2)) * 2
globrevs = Val("&h" & Mid$(hexpacket, 16, 2)) * 100
End If

i.e. the IBus packet 80 05 BF 18 ss rr cc gives you speed (ss * 2 in
km/h) and revs (rr*100), cc is checksum.

I use this to alert me if I'm over the speed for an approaching speed
camera (which works well, and seems accurate), and also to disable
the TV tuner 'blue screen' when moving - whenever I receive a packet
beginning with ike_tunerspeedsub, I immediately send
ike_tunerspeedoff which tells the tuner I am stationary; I only
enable this feature when needed, since it causes the radio volume to
go up and down (since the speed appears to be changing) if used
generally.
Volymen du ställer in när volymen står stilla kommer inte upplevas lika hög när bilen rullar i 110 kmph då det är mer oväsen i kupén. Ganska så logiskt då du slipper höja volymen i takt med att hastigheten ökar.

Vid ca 70 kmph (lite över) så höjs volymen ganska så tydligt, lite irriterande när man ligger bakom någon som pendlar mellan 65-75. Men annars tycker jag det är en bra funktion.
Jag märkte inte att jag hade funktionen innan jag lånade en annan bil. Ett bra betyg :-)

Jag förväntar mig lite intrimmande just vid pendlande som du säger. Jag tror nog jag ska ha många små steg snarare än några få stora kliv!

Mulle
Speedsignalen finns på pin 10 (svart/vit kabel) bak på stereon, som beskrivet i mektipset. Signalen processas inne stereon och reglerar volymen (GAL) osv. Hur mycket den skall reglera kan ställas i några steg i ett testprogram för stereon.

FP
Menar du "Modifiering för lågnivå/scannermontering" Folke? Där det står "???" vid pin 10 på de små kontakterna? Det finns kanske ett annat intressant mekartips jag missat?

Konstigt att jag inte hittade den anslutningen i WDS'en... visst är den lite svårjobbad

Tack för info! Minns att jag hört GAL i något sammanhang tidigare. Synd att man är så senil...

Nåja, nu har jag hur som helst hastighetsinfon på IBus och en liten 8051'a som jag kan hitta på lite av varje med! Kul!

Mulle
Det stämmer att en del är uppdaterat sedan första mektipset.
Det finns mera info i "Generellt om elsystem".
Nytt mektips är på gång.

FP
Bra info Folke! Aha, pin 10 på stora kontakten!

Jag la märke till en annan sak. Urtag för Diversity antenn med spänningsmatning!

Jag har precis beställt en diversity antenn för min hajfena och en antennförstärkare. Som jag förstod det är det en antenn för både radio, tv och gps (telefon?)

Varför sitter ett sådan urtag på huvudenheten, och varför skall den behöva spänningsmatning?

Jag har hört att aktiva GPS antenner spänningsmatas i koaxkabeln, men nu är vi ju i en bil med spännningsmatning överallt!

Mulle
Du kan inte ha diversity i en hajfena. Som namnet antyder så bygger det på två eller flera åtskilda antennsystem, ju mera åtskiljda desto bättre.
Spänningsmatningen på stereon är för att mata och styra diversitykresarna som sitter i ena antenndosan på bilens C-stolpe, den kopplar sedan in ena eller andra halvan på trådarna i bakrutan. På bussar ser man ofta 2-3 lika antenner i rad, det är FM-antenner med diversity.
En hajfeneantenn kan heller inte hysa radio-TV med någon ordning, dimensionerna är alldeles för små till våglängden för dessa frekvenser, däremot kan den duga till telefon eller GPS.
Alla GPS-antenner är aktiva, man skickar inte 1500MHz passivt i en tunn koaxkabel, då dämpas det mesta bort innan det når andra änden. Vissa innehåller dessutom hela GPS-mottagaren i "antennen", sen kommer det "bara" rådata ut ur kabeln som sedan processas osv i det som man kallar mottagaren.
Aktiva antenner med spänningsmatning via koaxkabeln har funnits i alla tider. Vanliga exempel är t.ex takantennen bak på Audi och Passat sedan tidigt 90-tal, men det fanns små aktiva antenner långt tidigare, vissa hade dock extra kabel för 12V-matning för att kunna kopplas in på vanlig stereo.

FP
oj då. Hoppas verkligen att det finns en rimlig förklaring till detta, för allt du säger verkar rimligt med samtidigt har jag beställt saker som ger antenn till både GPS, TV och radio...

Detta är den antennförstärkare som jag beställt: Länk

Förutom den är det en rad kablar. Jag har sett att vissa antenner skall monteras i flyglar, kofångare och stolpar också. Jag hör av mig igen när alla delar kommit och sett hur mycket som är felbeställt :-) BMW har varit hyggliga att ta hem lite extra prylar jag får lämna tillbaka eftersom dom själva inte kunnat säga exakt vad jag skall köpa.

Intressant att läsa om aktiva antenner också! Det fick bitarna att ramla på plats.

Tack Folke.

Mulle
Det verkar som du beställt själva antennförstärkaren och ett filter. Dessa delar ingår normalt tillsammans med värmetrådarna och vissa extratrådar i bakrutan som bildar de olika antennsystemen. Som du ser i listan så finns två versioner, det är 434Mhz som är aktuell här, detta är mottagaren för fjärrnyckeln. Den har sin egen lilla trådstump i bakrutan. Sen kan du givetvis ha en hajfena som kan innehålla t.ex GPS-antenn och/eller telefonantenn osv.
Det säljs även både attrapper utan innehåll och hajfenor med FM-antenn för bilar som inte har detta i t.ex bakrutan eller på annan plats. Det funkar dock dåligt, och skall inte jämföras med ett riktigt antennspröt.
Det stämmer att man gömmer antenner i kofångare och taklister mm, ibland med någorlunda resultat, men oftast blir det kraftig riktverkan, helt naturligt eftersom bilen skärmar av signalen. Har man otur så kan man bli helt utan signal när man kör i vissa väderstreck ifh till sändaren osv.
Även originalantenner i t.ex bakrutan har sämre mottagning är forna tiders riktiga antennspröt. På FM-bandet blir antennen c:a 85cm lång (1/4 våglängd runt 88-108Mhz) men inte många vill köra med sådana på bilen nu för tiden.

FP
Ett av problemen med att beställa prylar var att BMW hade väldigt dålig koll på vad som redan fanns i min bil. Det är tex mycket möjligt att jag redan har rätt fena, och radio antenn har jag ju bevisligen redan någonstans i bilen.

Det är (aktiv) GPS och TV som saknas.

Efter din förklaring verkar det som att antennförsärkaren (diversity!) och frekvensen stämmer med (digital) tv antennen, håller du med? Men vad är det som skall kopplas till den?

Jag tror att jag får grejerna på fredag... Nyfniknare än någonsin:-)

Tur att radio mottagarna blivit bättre när antennerna blivit så osynliga(?)

Tur att elektroniken gått såpass framåt att man kan bygga en färstärkare i 1,5GHz bandet för en hundring! Hur stor förstärkning brukar det vara? 30dB?

Mulle
Frekvensen som anges är för fjärrmottagaren, inte för TV.

FP
Fjärrmottagare!?!? Vad är det?

Mulle
Du har fjärrstyrt centrallås eller hur?

FP
AH! HAR JAG KÖPT EN ANTENN-FÖRSTÄRKARE TILL MIN BILNYCKEL FÖR 2000 SPÄNN!?!?!

Nu börjar jag _verkligen_ vilja se delarna :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.