|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en dansk spekulat på min bil, Men han tänker inte regga in bilen i Danmark utan han vill köra med danska salu vagns skyltar på bilen i Danmark !! Kommer vägverket i Sverige att godkänna en export av min bil ? dom vill väl ha ett bevis på att bilen är inreggad i Danmark+ att dom då ska ha mina skyltar inskickade! Ngn som vet exakt hur de ligger till ? Tacksam för svar! | |
|
Javisst då gör man enl alt. 1 som Vägverket föreslår här: Länk dvs se till att bilen får export plåtar sen är det köparens sak att fixa resten... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Men det står även så här på vv hemsida på alt 1 : Observera att detta sätt innebär att den utländske köparen måste kunna uppge en svensk adress, c/o eller annan, eftersom Vägverket då skickar ut de nya speciella tillfälliga registreringsskyltarna som denna typ av registrering leder till. Och denna killen har ju ingen svensk adress! |
|
|
c/o adress dvs din funkar men även PR-adress borde funka (PR= poste Restante) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Okej, tackar så mkt för dina svar... med andra ord verkar det vara en lätt operation :) | |
|
mja se bara till att bilen blir hans huvudvärk, så du inte står som ägare till en bil han använder på "felaktigt sätt"... Jag hade förklarat föär honom att det är alt 1 som gäller dvs han köper den av dig och får export skyltar och vad han sen gör är hans sak Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
"Danska salu-vagnsskyltar" = gula skyltar. Väldigt vanligt i Danmark, motsvarar ungefär en lastbilsreggning här. Dvs inga baksäten, bilen ska användas av ett företag i tjänsten som transportbil, osv. Vem som helst kan inte regga om. Gula skyltar halverar ungefär skatten på bilen. Som ni säkert vet så betalar danskarna 180% skatt på bilarna. Det rullar många Porsche-SUVar, Q7or och liknande med gula skyltar.... Hmmm... |
|
|
Chem Jeg tror det Dragan mener med SALU skilte er dom papper skilte man kan göre i Danmark også såkaldte "pröveplader" samme som ni har herovre men endast bilhandlere har, typ grönne nr skilte. Koster typ 25 dkr per dag, inkl trafik forsäkring. Der er masser af folk der köre med "pröve" plader i Danmark. Det er givet vis ulovligt at köre med, om man ikke skal på besigtning, skal porve köre bil med henblik på salg, mm... Men et stopper ikke folk at göre det. Dom gula skilte er endast til bruks biler, dom har endast 2 säten, og disse blier er billigere end varnlige biler og kan få utan moms og så kan man også slippe en del af den heftiga 180% afgift. |
|
|
Tja! Jag exporterade min 2002 Turbo i sommras till danmark. Köparen ville vänta att registrera den tills den uppfyllt dansk veteran ålder (35 år). Kravet var att bilen var godkänd av SBP och trafikförsäkrad av nya ägaren, samt retur av bilens svenska nummerplåtar. Vad som sedan hände var att jag fick ett brev från VV där bilen var avregistrerad i sverige. Klart och betalt!! Lycka till! /Berca |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.