AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.696

nyförvärv av 540 med ess kompressor

54
27
540 ESS
BMW 540iAT ess -98
hej!

har precis skaffat mej en bmw 540 med ess kompressor.
vilket sjukt drag:-)
bara att rekomendera.
men som alla nyförvärv jag gör så blev man blind vid provkörningen, det kunde ha varit en bil utan stolar och jag hade köpt den ändå, så jag struntade i att bilen vibrerade och drar till höger men det verkar som man får titta igenom bussningarna.

Grattis :)
effekt?

54
27
540 ESS
BMW 540iAT ess -98
enligt annonsen ska det vara 420hk men enligt ess så minst 407hk, så det ligger däromkring.
men man åker ju komfortabelt i 540 så fart upplevelsen blir inte så mycket.
tog med tjejen idag och drog från 100 till 170 i ett kick, hon trodde inte att vi körde så fort.
det kommer blit tung då man har blyfot.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är det Askens gamla?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis till det mörkblåa nyförvärvet! Åkte själv ett antal k mil Länk innan den avyttrades.

Några användartips: 10 min innan man använder resurserna för fullt så alla vätskor blir varma. Helsyntetolja i alla smörjmedel ochn M5-tändstift för bästa gång. Använda effekten från 50 km/h och uppåt. Effektnyttjandet låter som du har hittat grejen för, från 50 och uppåt:)

Verkstad med mycket erfarenhet från service av ESS-kittade bilar och som servade både min f.d. och din bil: Länk

Kane: Nope, den har tyvärr fått en annan historia och är numer kompressorlös sist jag såg den. Krutis var systerbil till den blåe.

Mvh
Asken
54
27
540 ESS
BMW 540iAT ess -98
bättre sent än aldrig.

tack för tipset.
var där och bytte en skev bärarm och lite service.
riktigtig trevlig den där perre.
en lite rolig grej, skulle få en lånebil och satt där och väntede i godan ro när jag får nycklarna till en gammal mazda 323 kombi från 1900 kallt som hade stått i tre år.
jaha då man startade bilen så var det hål på ljudämparen, inte v8 muller precis och vintrdäck, nope inte i år.
när jag parkade bilen på jobbet kom en av gubbarna och frågade vem som parkerat en pundarbil i garaget. :-)
men vad fan bmw, blev ju klar till slut så jag har inget att klaga på, mycket trevlig personal som sagt.
Si
21
SimonM3E46
Bmw M3 E46 -01
Önskar dig all lycka med bilen Mattias!

Känner redan stor saknad efter den.. men för min del får det bli Diesel istället framöver. Åker nu tillfälligt i en saab 9-2x Aero.. allt känns lite klent i jämförelse nu, men har höjt sina referensramar ang snabb bil med 540n..

Prova bilen med Sommarhjulen för att se om vibrationerna försvinner!, rengöring av bakbromsarna kan också vara ide, som du märkte så ökade samma vibrationer när man bromsar, kan också vara en skiva som "slagit" sig lite.

Bärarmen tycker jag låter märkligt.. Inget som upptäcktes på besiktning! fanns det där när du köpte bilen av mig så MÅSTE det ha varit innan jag köpte den! Varken jag, min far, eller sambo har känt att bilen drar åt höger, så det är lite märkligt.. skulle jag vetat om bärarmen hade det påtalats givetvis!

Har tagit bort annonsen från annonsidan.

Effekten ska vara ca 420HK (407 är utan race kattar)

Ha det bra Mattias och hoppas du inte har några sura miner för bärarmen, den var utan min vetskap!

MVH Simon
54
27
540 ESS
BMW 540iAT ess -98
det är ok simon.
men bärarmen var riktigt krökt, så det var en regäl islagning, men det spelar ingen roll nu.
bilen är fixad och den går bra nu.
jag blev så klar förbannad när man måste lämmna i bilen och betala 9200:- det första man gör.
men som sagt allt är ok nu.

mattias
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
540 ESS: Lånebilen var ju givetvis så du skulle uppskatta din egen bil desto mer när du fick tillbaka den. Ju finare bil man har på service desto sunkigare lånebil:) då får man väl cykla hem nästa gång själv:)
Bilen är byggd så seriöst att det går att åka bana med den.
Krökt bärarm brukar det bli om man åker ned i ett potthål. Det viktigaste är ju att bilen är hel nu iaf.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.