|
|
|
|---|---|
|
Gäller en 523 -00 Varje gång jag startar bilen så har den hoppat ur auto läget och börjar blåsa på full fart och det gör den tills man trycker på auto. Den funkar bra annars förutom att den gör på det där irriterande sättet. Nån som vet vad det kan bero på? Något man kan programmera? | |
|
Fläkmotstånd, byt den. Tips: Kolla i mektips här! Mvh: Zoltan |
|
| Jag tror inte det är det eftersom fläkten går i olika hastighetslägen då den är ställd på auto och man justerar på temperaturen... Det är bara det att den har glömt bort auto läget när man startar bilen och då går den för full fart tills man ställer den på auto igen. Om motståndet brinner så går väl fläkten bara på full fart eller inget alls? | |
| Det finns inget fläktmotstånd på en E39:a. Fläkten drivs av ett transistorbaserat effektsteg. Förvisso kan även det gå sönder, men då går fläkten hela tiden. Verkar vara något mjukvaruknas. Är det lika oavsett nyckel? Den skall starta på samma värden som den stängdes av, med resp. nyckel. | |
|
Anders-72: det är rikigt att det inte heter fläktmotstånd utan effektsteg eller slutsteg. Dock så kallar vissa hos min BMW-verkstad det ändå fläktmotstånd...Oavsett vad det i heter så är det väldigt vanligt att det går sönder, har själv det senaste året fått bytt 3 st och det är bara på en av bilarna som fläkten gick hela tiden. På dom andra två har det varit andra symptom som "jazzande" fläkthastighet i autoläge, plötsliga påslag av fläkten trots att bilen står parkerad. Problemet som Johan beskriver har jag inte haft men rent allmänt så verkar fläkslutsteget kunnna vara lite halvdåligt... Det går ju att programmera olika klimainställningar i Key memory och Car memory så det är kanske något där som blivit fel... ___ //Ulf |
|
|
Billigt stalltips är ju en klassisk ctrl-alt-del BMW-style (dvs koppla bort batteriet i ca 15 minuter (BMW-konnässörer från gnällbältet kör även med lägga pluskablen mot jord för att verkligen ladda ur ALLT)). Kostar gratis, stäng bara INTE bakluckan speciellt om du har sedan utan fällbart ryggstöd.. som bonus brukar även adaptiva automater och liknande få en välbehövlig nystart Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| min fläck fungerade normalt men den kunde inte blåsa full efekt och då bytte jag slutsteget som det hette inligt autowox.kosta 900kr att byta det.så kolla med din närmaste bmw firma. Jag tror att fel på slutsteget kan visa sig på flera sätt. | |
|
Ja, ok, kanske inte heter "fläktmotstånd" numera. Jag ska ta reda på ved det heter för det sitter på våra HVAC som vi testar (byglar förbi dessa dock). Hursomhelst, jag har bytt "fläktmotstånd" på 2 E39:or med samma symptom, det funkade felfritt sen. Mvh: Zoltan |
|
| Att fläkten blir att gå hela tiden beror på kortslutning i själva transistorn, men det finns ju bevisligen mer som kan krångla i effektsteget efter era erfarenheter. "Dä är mycke ställningar på en plog" som vi säger ute på landsbygden ;) Jag gissar att mitt är bytt av förra ägaren som bytt "något till klimaten som drog ur batteriet". | |
| Jag kom ju på nu att fläkten började knäppa sig efter att förra ägaren bytte "fronten" på klimatanläggningen. Det var borta pixlar och två knappar var trasiga så han fick byta den innan jag köpte bilen. Han bytte bara själva fronten. Inte det bakom den. Kan han ha gjort något galet när han bytte fronten eller kan det helt enkelt vara fel front så fläkten blir knäpp? Jag har ju kvar den gamla om jag kan ha nån nytta av den... | |
| Gasar-Magnus, lite OT nu men måste passa på att fråga :) Vad menar du med att adaptiva automater kan behövas "startas om" ? Kan man behöva bryta strömmen då och då eller vad? Frågar man inte så får man inget veta heller :) | |
|
Adaptiva automater är just adaptiva dvs "dom lär sig" din körstil t.ex om du är en Testosteronstinn finning 18,5 årig fullgas kille eller en glidar-gubbe på 50+ som Hasso & Folke detta kan ibland ge upphov till vissa "olatater" i lådans betende ( t.ex hård växling eller växlar sent) och en "master reset" tömmer minnet och början från början igen och anpasssa sig till din körstil vilket ofta ger mjukare körning och bättre bränsle ekonomi Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ja, den typen av reset har ju bevisligen löst en del kryptiska elstrul av olika slag. Gasar-Magnus. Glidar-gubbe? Misstänker att minst en av dom kommer att kommentera utlåtandet. Nämner inga namn utan bara ledtrådar som Kumla och 540...;) |
|
| Aha, fan, en växellåda med hjärna :) Är det därför kanske den är lite skum ibland? När man har gasat på från kanske 2000-4500 rpm och sen släpper gasen så håller den kvar växeln i kanske 6-7-8 sekunder innan den växlar? Är det för att den tror att jag vill fortsätta gasa då alltså eller? hehe | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.