AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.227

automatlåda som slirar

di
9
diesel mulle
325 tda -93
har problem med min automat på min 325 tda -93
lådan slirar på växlarna
har kcr monterat, när jag kopplar bort kcr slirar den inte!
eller inte så markant iallafall!
vad är det för fel när lådan slirar?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Låter för mig som att lamellpaketet är på väg att ta slut,t.ex. forward paketet...vilket paket är ju beroende på om den slirar bakåt eller framåt eller båda delarna osv.

Men jag är ju ingen aut. expert..

Förmodar att du läst igenom diverse trådar här om just detta problem?
Har diskuterats förr...

Mvh Janne.
Hej

Har du kollat oljenivån?

di
9
diesel mulle
325 tda -93
har inte kollat nivån! vet att oljan är bytt minst en gång för ett antal tusen mil sedan!
hur ofta bör man byta?
har läst oc kollat lite! men har inte blivit klokare!
det låter ju ganska troligt att det är lameller som börjar bli dåliga eftersom dom orkar hålla i utan kcr!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är bra att oljan är bytt, den bör bytas var 10 k mil. Kolla oljenivå, hur silen el filtret ser ut.

Det som boxar gör att de ökar effekten mot vad originalkonstruktionen är designad för. Om man inte samtidigt går in i automatlådans styrning och korrigerar ned effeken vid växlingar alt anpassar växlingstider mm så slits lådan betydligt snabbare med konsekvenser för driftssäkerheten över tiden av bilens livslängd. (Info från en kompressorkonverterare om hur dom gör för att autolådor skall hålla jmf ökad effekt).

Mvh
Asken
di
9
diesel mulle
325 tda -93
då är det nog dags att byta olja igen!
men det är kanske så att jag har boxen på för hög effekt i samband med en gammal sliten låda/olja/lameller m.m! kan ju kolla om den blir bättre med lite lägre effekt!

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Slirar det så är det ju för att minst en koppling inte håller emot och det beror i sin tur antingen på att lamellerna är slitna eller att oljetrycket är för lågt pga någon anledning. Vanligast är att lamellerna slitna och då är det bortkastad tid och pengar att byta olja. En renoverare kollar snabbt upp vilket det är.

molle

di
9
diesel mulle
325 tda -93
Har kopplat bort kcr boxen, och den växlar utan slir från start och uppåt!
så jag ska kolla oljan, mängd och färg!
men får nog bita ihop och skrva ner lådan såsmåningom!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.