|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
BMW E39 |
Halloj! Jag har några frågor angående just denna bil. Funderar på att skaffa en sådan och undrar därför... 1. Hur är bilen? (Jag är mest intresserad av coupé modellen) Köregenskaper... 2. Mycket krångel? 3. Motor, är 320 för svagt eller ok? Om man skulle vilja trimma en sådan, vad kan man då göra? Typ portning av topp, "sport" kammar?? Eller ska man lägga ut lite till till en 325? Och till sist, får man en ok coupé för 70 000:- ? Tacksam för alla möjliga svar!!! Mvh Matteus |
BMW E39 |
:( |
|
Jag har en 325i Coupé som jag är väldigt nöjd med, snabb och snygg. Har inte haft några som helst problem med den under de 18 månader den varit i min ägo, peppar peppar.. Har gått igenom besiktningen u.a de 2 ggr den varit där. Jag tror att det är vettigare att satsa på en 325:a hellre än att trimma en 320. Du borde kunna få en 325 Coupé i ok skick för 70.000 www.malte-racing.com |
|
|
Den är inte jättesnabb, men inte heller så slö. Det är nog en ganska "lagombil". 2-literssexan är en komfortmotor i första hand (mjuk och tyst men inte utan kraft). Spindellederna är en svag punkt på alla E36. Motor och växellåda håller bra om de får service. Har du funderingar på att trimma så blir det både enklare, billigare och mer driftsäkert att köpa ex en 325. Tänk bara på att de förmodligen har levt ett hårdare liv. Köregenskaperna är väl balanserade. Du bör givetvis provköra ett par exemplar av E36, gärna med olika motoralternativ innan du slår till. Mvh |
|
|
du kan få min 320 för 70000:- :) ---------------------------- King of the road |
|
|
Du får lätt min 325i för 70000:- , fast den är ju 4-dörrars ju...... Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Min 325:a är inte till salu, är helt enkelt för nöjd med den :) www.malte-racing.com |
|
|
Köregenskaperna? Mycket välbalanserad bil, direktstyrd och lättplacerad på vägen (eller bana) Styva upp den lite lagom med kortare fjädrar och den blir riktigt trevlig! Krångel? Inte mycket, fönsterhissarna kan strula på coupéerna men det är inget kostsamt problem. Motor? Varvvillig motor, betydligt mer än 325/328. Dock behöver den varvas rejält för att den ska sätta fart, tunn i botten men drar bra efter 4000 rpm. |
|
|
Även jag funderar på köpa en 320i Coupe´ för dmo är billigare i drift , ägandet och så... är dom verkligen så slöa ? det är ju ändå en 6:a har inte dom ganska bra bottenvrid ? är det bättre vrid om det är Vanos ? eller måste man varva lika mycket iaf ? går Vanos motorn bättre än vanliga ? |
|
|
...prøv en E36 323i...den har en fantastisk motor...bra drag fra 1000 o/min....eksplosivt over 4000 o/min. Min E36 323i (1997) topper 235 km/t og klarer 0-100 km/t på 8.0 sek. Momentet er 245 Nm ved 3500 o/min....det er f.eks mer enn MB C240 (2,6 liter). Problemer: ingen (92000 km) ...a BMW straight six sounds like a WW2 fighter plane.. ref. CAR Magazine. MVH V-max |
|
|
jag ställer min fråga igen och hoppas på svar !!! "Även jag funderar på köpa en 320i Coupe´ för dmo är billigare i drift , ägandet och så... är dom verkligen så slöa ? det är ju ändå en 6:a har inte dom ganska bra bottenvrid ? är det bättre vrid om det är Vanos ? eller måste man varva lika mycket iaf ? går Vanos motorn bättre än vanliga ?" |
|
| De erfarenheter jag har av tvåliterssexan är positiva. Motorn går vibrationsfritt och väldigt mjukt. På sexcylindrigt manér protesterar aldrig motorn oavsett varvatal. Från 500 rpm drar motorn ryckfritt till 6500 varv då varvspärren sätter stopp för framfarten. Jämfört med 2.5 lterssexorna är 320 klen på låga varv. Detta beror på att motorn är kortslagig. Först vid 4000 rpm vaknar den till liv på allvar. Uppskattas en avslappnad körstil utan höga varvtal är 2.5- litersspisen ett bättre val. Den bil som jag ägde under fyra år hittar Du på adressen WWW.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=270 Mitt råd är att köpa en sexcylindrig modell med vanos. 320, 323, 325 och 328 är alla mycket trevliga bekantskaper. | |
|
Okej ! men vad är det för skillnad på en 320 E36 utan Vanos och med ? prestandamässigt !?! |
|
|
Pröva själv och bilda dig en uppfattning. Allt annat är som att läsa åttans biologibok, om du förstår vad jag menar... Har själv ägt en 320 E36 (1994) och har nästan enbart positiva erfarenheter. Mysig kvalitetsbil men ingen racer. Den vaknar till på allvar mellan 160 och 200 så Autobahn rekommenderas. Köregenskaperna är solida och spänstiga - den är på sitt sätt sportigare än E46. Men som sagt - prova själv. My Bimmer is my mistress |
|
djhenk |
Jag har en 320i Coupé -93 och det har visat sig vara ett mycket bra köp. Reservdelar och försäkring är billigt (Se upp för förutfattade meningar från bekanta). Vanos eller inte vanos? Mja, Alla E36 med sexor har VANOS som är ett varierbart ventilsystem m.a.o. Det anpassar ventilspelet efter din körning. Bilen dricker strax under litern vid normal körning och drygt över litern vid lite mer "känslosam" körning. "Tretretti" säger att "my bimmer is my mistress". Kunde inte sagt det bättre själv. Anledningen till att jag köpte 320 var att jag ville börja från scratch med E36 serien.. (316 & 318 är i en klass för sig...) Men som alla andra säger; Prova ett par E36:or först, bestäm dig sen! Men en sak är jag villig att sätta pengar på, det är; Ju MER du gasar, ju mer ler du! =))) ...Kör försiktigt i trafiken! Det tjänar försäkringsbolagen på. |
|
Öööh... Slö?? Nej, på rätt varvtal susar du förbi det mesta i trafiken. Jag har dragit en del SAABar :o) Köp en årsmod 93 eller nyare. Själv betalde jag 70.000 för min 320iC, 11500 mil och fullmatad med utrustning. MVH KJELLEN |
|
|
djhenk: Alla E36 med 6:or har inte alls vanos, bara -93 och nyare har det. Jag har det inte på min. powerkjell: Vad är det för Saabar du kör ifrån? V4:or eller vadå, jag har stora problem med tex 9-3 185hk , är den sen chippad är det adjö..... Mvh Patrik 325i -92 |
|
| Patrik du vet den där pedalen som sitter till höger tryck på den så kanske det går bättre :) | |
|
Jag har haft en 320i -92 och den tyckte iaf jag var enormt slö, kom dock lite kraft om man varvade den rejält. Men en 325:a är betydligt piggare men obetydligt dyrare, så en sådan är nog ett vettigare köp i längden, för man tröttnar fort på 320:n och vill ha mer effekt. powerkjell: Du måste nog ha en m3 motor i din 320, för jag hade nämligen en Saab 900 SE 2.0 T -97 helt orginal som vinterbil denna vinter, och jag är helt säker på att man hänger av en 320 med den hur lätt som helst och kanske även en 325:a, dock väldigt jämnt där. Har förresten dragit mot en 9-3 turbo med min förra m3:a och den hängde faktiskt med rätt skapligt, vilket en 320 absolut inte gör. Mvh Jens |
|
|
Det är skillnad på 320 före och efter Vanos, som kom 1993. Satsa på en senare modell än 93, de har betydligt bättre bottendrag även om det är lite halvklent jämfört med de stora sexorna. Bry dig inte om att jämföra med Saab. Visst, en trollhättemoped med 185 hästar hänger av en 320 upp till 150, men vem bryr sig? Det kan man leva med för att slippa Opelchassi (urk), framhjulsdrift och hembygdskvalitet. Inget ont om Saab, jag är själv gammal Saab-man, men de lirar i en annan division. Korplag mot elitserie, typ. My Bimmer is my mistress |
|
|
Tretretti: Tvivlar på att det är någon större skillnad på 320 med el. utan vanos, dom har ju trots allt 150hk båda två. Sen så undrar jag om du kört en 900 t med 185 hk, har du det så måste det ha vart ngt fel med den eftersom du tror att en 320 drar den efter 150 km/h, min 900:a var då bra mkt snabbare från 150 - 230 km/h än en 320 (iofs går inte 320:n 230 km/h). Turbo Saabar är faktiskt väldigt snabba från 100 km/h och uppåt pga det stora vridmomentet. Nu är det inte så att jag tycker saab är bättre än bmw, åker hellre 320 än saab 900 t, men jag tycker däremot inte att man ska påstå att en 320 har något att sätta emot en saab 900 t med 185 hk. Många tycks tro att bara för att det sitter ett bmw märke på bilen så är den snabb. Det finns tom. trimmade saabar som drar min m3:a som har 310 hk. Mvh Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.