AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.022

Varför är bytesvärdet högre?

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag är i begrepp att byta min bil och har mailat på några saluannonser på Blocket. Har fått en del intressanta svar, men förstår inte riktigt det här med bytesvärde. Ett svar jag fick gick ut på att om han skulle byta bil med mig så skulle han ha 10 emellan eftersom bytesvärdet på hans bil var just så mycket högre. Fattar faktiskt inte riktigt, hur kan en bil bli dyrare då den blir ett bytesobjekt? Har sett detta tidigare i en del annonser, ett salupris och ett högre bytespris. Varför?
Jag skulle gissa att det är för att du automatiskt slipper arbetet med att sälja din bil, han tycker att han gör dig en tjänst och tar därför mer betalt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du byter till en nyare bil och säljaren tar din gamla i inbyte så gör han dig en tjänst och säljer den åt dig. Det är väl den tjänsten säljaren vill ha betalt för. Sedan är det upp till dig att bedöma om priset för tjänsten är skäligt eller ej. Säljaren skulle ju kunna betala dig 10000 mindre för din inbytesbil också, det är ju samma sak, men då känns det väl mer som att han skambjuder på din bil :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

De annonser jag svarat på har även med "ev.byte", så man kan ju lika gärna säga att jag gör motparten en tjänst, dvs han slipper krånglet med att sälja sin bil.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att få cash i handen är mer värt för vissa än att få en bil istället med allt krångel det innebär. På grund av detta vill vissa säljare ha mer betalt för sin bil om de ska ta en annan istället. Lite knäppt men jag kan förstå det till viss del.

Att få ex. 120.000kr i handen för en bil skulle vara mer värt än att få en annan bil värd 120.000 kr istället. Den kanske inte har rätt motor, rätt utrustning osv därför vill man bli kompenserad för detta.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ovanstående gäller privata bytesaffärer främst

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack Lövet, det gör det hela lite mer logiskt. De bilar jag spekulerar på är i jämförelse med min relativt stendöda på marknaden, jag är ute efter en riktigt bränsletörstig suv och lämnar en kalasfin VW *host* Polo i byte.

Jag har satt marknadsvärdet i annonsen och bara svarat sådana där de själva kan tänka sig ett byte. Snubben som ville ha 10 emellan har haft sin annons sedan 28 dec -07, så hans bil är inte direkt stekhet.

Jag har i min annons skrivit att det bara är intressant med byten, jag säljer inte bilen rent, detta p.g.a att jag vill slippa strulet att stå utan bil. Jag tror att jag satt rätt pris, inte minst med tanke på alla telefonsamtal och mail jag fått innan jag ändrade annonsen till att bara gälla byte.

En liten fundering jag haft kring suvar, de flesta har haft många ägare, kan det helt enkelt bero på att många köper dem utan att riktigt ha räknat på vad det kostar att ha en sådan bil? Själv ska jag bara ha den som extrabil så om den drar 1 eller 2 liter milen är inte hela världen.

En annan tanke nu när jag ändå lyckats gå OT, tror ni att det kommer att komma hinder för att äga en suv i framtiden? Jag menar inte asfasltsindianer utan diton i regeringen som har en förmåga att förbjuda eller tokbeskatta allt som är kul.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror det kommer bli dyrare att äga SUVar. Jag tror regeringen kommer ändra skatten så den tar hänsyn till CO2-utsläppen och då ligger många SUVar illa till.

Fast när detta händer (om det gör det) är ju en annan fråga.

Mvh Johan
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
men alltså, om nån ska sälja sin bil för 40.000 men sätter bytesvärdet till 50.000 och jag ska sälja min för 40.000 också, då kan ju jag anse att min också är värd 50.000 vid byte, alltså borde det då bli ett jämt byte, eller?

Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Jag tycker att de högre bytesvärdena är ett skämt... Varför ska folk vara så rädda för att byta bilar i dessa tider då begmarknaden är helt död?
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
jag tycker det bara är löjligt, en bil är värd det den är värd, å vill man inte byta så ska man inte göra det, så enkelt är det. jag har bara lust varje gång jag ser nån som skriver så att ringa upp och djungelvråla dem i örat..

Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Ja, det där har jag undrat med.
Klart att ska jag sälja min bil vill jag ju helst ha kontanter och jag skulle kunna tänka mig ca 5000:- mer i byte än kontant belopp, för jag vet ju vad jag har, men inte riktigt vad jag får.

Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.