AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.396

Avgas lampan tändes?

Zi
26
Zilv
BMW 520i -02
Undrar vad det kan va för fel när varningslampan för avgasrening har tänds?
Tips? Kostnad?
typiskt att det ska hända nu , hade ju bilen in för 2 veckor sen =(
Kan jag kör me bilen utan något tar skada? lr ska den stå still tills tid på verkstad?

Övrigt så känns bilen som den ska och går bra utan missljud, misständer lr andra saker.
Vad tror ni?

=P
Visa användare
138
sutko
bruksbil
tror inte att det finns någon lampa för avgas...Det kan ju vara MOTOR lampan det måste ju vara det och nåt fel i el motornstyrnings syst.

sutko
Zi
26
Zilv
BMW 520i -02
Motorlampa som har tänd men det kallades något som liknade avgas####?
Avgaserna luktar ganska mycket bensin !
Någon som har ide ang det kan va?

=P
Visa användare
138
sutko
bruksbil
det luktar som det är lambdasond kass....det är lika bra köra en test felsökning på verkstad..

sutko
Zi
26
Zilv
BMW 520i -02
kan det vara någon fara att köra med bilen tills den ska in på verkstad?

=P
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du kör för mycket finns risken att oförbränd bensin rinner ned i katalysatorn och förstör innanmätet i den. Den delen är betydligt dyrare än lamdbasonden. JAg skulle köra så lite som möjligt.

Den bästa verkstan jag känner till i området är Länk Prova och kontakta dem och se om de kan hjälpa dig lite akut.

Mvh
Asken

Zi
26
Zilv
BMW 520i -02
Ska ringa verkstad imorgon bitti , men sambon behöver bilen för att ta sig till jobbet =/ , bara hoppas att kat inte går heller. någon som vet vad lambans kostnad ligger på ? så man vet vad man har att vänta sig =(

=P
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lambda: Någon tusenlapp eller två är min gissning, kanske är andra delar eller felsökning som behövs, kristallkulan är på service ikväll:) Det är inte svårt att byta den, den sitter som ett tändstift på undersidan av bilen men en det kan lika gärna vara något annat. Bilen går inte sönder så det finns ingen anledning till oro, en bra verkstad fixar felen på nolltid så ta en bira och relaxa så har du besked imorgon är nitt tips:)
Mvh
Asken
Ri
15
Richard Fransson
BMW 525i Touring -02
BMW 523i Touring -98
Vill inte oroa
Men jag hade precis det felet, det verkar inte vara lambdan, det ska byta hela styrboxen. Men jag förutsätter att verkstaden kan se skillnad på Lambda och styrbox fel............ En spridare fick också bytas.
Men det var antagligen inte den som var felet. Bilen var det inget större fel på mer än att den drack otroligt mycket bensin(3 liter/milen) Det är ju i och för sig ett betydande fel men den gick iallafall.
Ska väl inte måla fan på väggen, men man blir lite trött. Har haft bilen i 4 månader. Den förra gick som en klocka i 4 år, och går fortfarande som en klocka.
Zi
26
Zilv
BMW 520i -02
Nu är det så att lampan har slocknat och jag funderar på om felet inte kvarstår ? vad tror ni ? bil är helt sig lik som innan lampan tändes.
förutom att det luktade bensin om avgaserna , men det kvarstår inte nu.
Ska ha in lr ska jag vänta och se om lampa tänds igen?

=P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.