AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.653

Svajande Tomgång E46

ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Då man ska köra iväg på ettan eller backa händer det ibland att tomgången sjunker till ca 500rpm. Följden blir att motorn skakar till lite och bilen känns seg/orkeslös i en kort stund. Bortsätt från detta är tomgången som den ska.

Bilen har nyss varit inne för Insp.2 och LMM är bytt för inte så länge sedan.

Någon som vet vad detta fel kan bero på?

Tacksam för svar

/M
ha
38
hacken
E61 520i -10
Har samma problem på min sambo´s 316i. (Uppkommer mer frekvent vid temperaturer under 0 grader Celsius.) Lämnade in bilen på auktoriserad BMW-verkstad. Vid felsökning konstaterades att en givare, för kylarvätskan, vid termostaten var defekt. Verkstadspersonalen trodde att de beskrivna symptomen kunde bero på den felaktiga givaren. Termostathus inkl. termostat och givare måste bytas. (Delarna säljs ej separat.) Delar har beställts. Om du vill återkommer jag och berätter om felet försvunnit när delarna är bytta.

Bättre sent än aldrig!!!!
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Gärna! Det hade varit schysst :)
Vad skulle hela kalaset gå på?

/M
ha
38
hacken
E61 520i -10
Ca. 800:- för delarna och ungefär lika mycket för arbetet om jag skulle lämnat in bilen på auktoriserad BMW-verkstad.
Jag har inte fått delarna ännu. (Bor 8 mil från BMW-verkstaden.)
Återkommer så fort jag bytt delarna.

ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Hur går det, har du bytt delarna ännu? :)
ha
38
hacken
E61 520i -10
Nix. Har inte varit och hämtat delarna ännu.
Verkstadsnissarna sa att det inte var något "farligt" att köra bilen när den givaren var ur funktion. Jag lovar att höra av mig när delarna är bytta och jag hunnit testa om tomgånen är ok.

ha
38
hacken
E61 520i -10
Hej kes0.
Nu har jag äntligen bytt termostathus (inkl. termostat och givare).
Jag/min sambo har nu kört bilen ca. 10 dagar utan att problemet med "svajande tomgång " har visat sig.
D.v.s. problemet verkar vara borta efter termostathusbytet.
Lycka till med ditt problem och hoppas att det löser sig för dig.

ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Skönt att höra :)

Funkar det problemfritt ännu? Blir väl att investera i en ny givare inom en snar framtid.
Jag känner igen problemet. Men min tanke är att man måste vara resolut med koppligs/gas arbetet vid låga hastigheter på BMW. När jag inte gav tillräckligt med gas vid backning kunde tomgången ligga o studsa ett tag...
Detta var på min 325:a E46..

Bara en tanke.....

M.V.H
Dennis
ha
38
hacken
E61 520i -10
Jajamen fungerar fortfarande.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.