AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.358

Rutan bak öppnar hela tiden, 330 touring ?

Sida 1 av 2
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jag har problem med Betty Blue, min 330 touring -02 ( blå ). Hon öppnar rutan bak aldeles själv, när hon har gjort detta ett antal gånger, slutar hon, samtidigt blir bilen helt död och går inte och starta. Vrider jag nyckeln ett par gånger från läge noll till start så fungerar allt plötsligt igen.
Idag så fick jag öppna bilen, vrida om nyckeln, varpå luckan bak öppnas, ut och stänga den, snabbt in igen och hinna stänga dörren och trycka på låsknappen på mittkonsolen innan rutan öppnas igen. Lite stressigt !
Någon som känner igen detta fel ? Var sitter det ? Nyckeln, låset......? ?

Bello
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Min bakruta öppnade sig i tid och otid, detta var den lilla brytaren bak på rutan. Men "helt död" blev den aldrig, om den inte stod med öppen bakruta och tänd inner belysning....

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Hade problem med min lucka för ett år sen. Men jag hade inga problem med att bilen inte startade, låter inget kul..

Eftersom mitt problem var kablarna som går längs rutan och jag inte tyckte funktionen att kunna öppna rutan är viktig. Så klippte jag lite kablar som 330wagon i denna tråden: Länk

Lycka till, mvh Jens
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jag har fått några uppslag att prova, stort tack !

Bello
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Detta verkar inte så kul. Det är samma krets som klockan, som varit nollställd och knappen som ändrar denna verkar vara milt sagt skranglig. Dessutom styrs detta från en knapp på nyckeln som sitter illa till. Detta är inte en bra konstruktion.

Hur initierar man nyckeln ?

Bello

Lite hjälp: Länk

Mvh Jens
pe
22
peter77
BMW 330 d Touring -02
haha hade samma fel på min tidigare "betty blue" 330 från 2001. råkade ut för det på en långresa till alperna förra året. fick oxå skynda mig in i bilen o trycka på låsknappen innan den öppnade sig.

Lämnade den till en verkstad som plockade isär motorn o låset o gjorde rent. sen funkade det. vill dock minnas att bakrutetorkaren kunde haka upp sig o det berodde på att om glasluckan var öppen o man stötte till torkarbladet såhoppade den ur sitt läge o behövdes dras tillbaks för att "klicka" tilbaks på ngt sätt i rätt läge igen. vill minnas att när jag gjorde det så uppstod sällan felet med att rutan öppnade sig.

Problemet sitter nog i att det blir ngn form av kortslutning och det påverkar elen i bilen. Observera att troligtvis behövs inget bytas, bara rengöras o enkelt gjort. verkstäder har en tendens till att vilja byta saker istället för att laga o då blir det avsevärt dyrare så jag rekommenderar inte BMW verkstad i detta ärende

Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Hej! det är f.n lustigt, läste om detta här förra veckan och hokus pokus så fick jag samma problem själv i dag! Grrrr!
luckan bak öppnar sig ibland konstant eller så dröjer de ett par minuter, dock ej om jag låser bilen. (tack o lov)
har öppnat och kollat lite men ser inget trasigt eller lortigt..
Funkar alltid att öppna med nyckeln men reagerar inte alltid på knappen vid rutan..
mer förslag eller bmw verkstad!

drive.bmw
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Tack för vägledning, har lämnat Betty Blue för rengöring av lås och torkare hos en mindre verkstad, ska var klart till onsdag. Sen ska Betty och jag ska ut på Autobahn igen, 100 mil och fri fart, hon brukar gilla det skarpt.

Bello
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Nu fungerar det igen ! Tack för hjälpen.

Bello

Betty Blue hälsar
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Jag har samma problem. Ringde BMW verkstad som sa att det var knappen på rutan, så jag bokade en tid för att byta. När jag hämtade bilen sa de att allt var OK men han som lämnade ut hade ingen koll alls för att knappen fungerade fortfarande inte. På fakturan stod att de hade läst ut felminne i diagnossystem och att det inte var fel på bakrutaknapp. Ruta samt förstärkare var defekt och byte av dessa krävs. Fick betala SEK 685 för utläsningen av felminne som jag tycker är vansinne! Att det sen ska kosta över SEK 7000 för att byta hela ruta och förstärkare för att en knapp inte fungerar tycker jag ännu mer idiotisk.

Försökte sen diskutera problemet och priset för felsökning samt dåliga service men de blev bara arroganta så jag bestämde mig för att jag inte längre är kund hos BMW i Danderyd.

Sedan dess slutade faktisk bakruta öppna av sig själv och kunde jag bara öppna den med nyckel. Men nu i helgen började rutan öppna sig igen och fungera även knappen ibland. Det är rätt irriterande att skynda sig i bilen för att hinna trycka på lås knappen så därför vill jag försöka rengörning av lås och torkare.

Har någon en bra instruktion för rengörning? Menas låset i baklucka eller något på rutan?
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Hej! Faktum är att jag tvättade bilen och extra mycket vid bakluckan med avfettning mm.
Sen så sprayade jag kabelskorna de som sitter på gångjärnen till bakluckan med 5-56 typ och ledade lite på dem.
Resultat - inget mera krångel sen jag var inne här och skrev senast!
så prova gärna detta och hoppas det funkar.

drive.bmw
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jag gjorde samma: rengöring och 5-56 inga problem sedan sist.
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej på er alla!

Lyfter gammal tråd pga att nu är det min tur och lida av detta glaslucke/lås problem.

Bil: e46 Bmw 318i touring från 2002
Mil cA 18000

att ha i eftertanke är att min bakruta bytades nu i vintras ca 200 mil sedan.

Min första fråga är, har vi kommit fram till vad problemet är eller är det olika för alla?

Lite sammanfattning eftersom det var länge sedan denna tråden var på tapeten.

Fel beskrivning:
Shoppingluckan på BMW e46 touring öppnar sig av sig själv när man har startt bilen.
På min bil kommer det och går, ikväll körde jag en hel runda utan att den öppnade sig men innan idag gick det inte och hålla den stängd. Mitt problem har yttrat sig vid start, vid backning och direkt efter jag har stängt den.Det har hållt på nu i ett par dagar. Hoppas ju alltid på att det skall lösa sig själv! Det verkar inte som luckan öppnar sig när bilen ärparkerad och låst tack och lov!

Möjliga fel sammanfattande av forumet.
1.Den såkallade microbrytaren/knappen i handtaget till luckan. Alltså den vi alla måste trycka på för och öppna luckan.
2.Det kan vara problem med nycklen till bilen, funktionen skulle ha fått kortis, hängt sig.
3.Kabelbrott, antingen i plast kablaget från handtaget (microbrytaren) eller kabelbrott vid gångjärnen till glasluckan.
4.Det kan även vara något typ av brott vid själva låset till luckan,, alltså om jhag har fattat det rätt i djälva huvudbageluckan.
5.Någon typ av databox skulle ha fallerat.

Möjlga lösningar:
Rengör vid microbrytarre.
Rengör vid låsmekaniskm
Kolla kabelhärva vid gånggärn
Kolla plastkablage fram till mickorbrytare

alternativa lösningar:
Lämna in på bmw
Klipp kbalr. sätt i motstånd
brygga kablar
lämna in på verkstad
läs ut felkoder
Byta microbrytaren själv

Vad har jag gjort,
JAg har tagit av plastlocket från utsidan på handtaget och kontrollerat meknaiskmen, allt ser jätte fint och rent ut. Fick beröm hos glasmästaren för att min handtagsmekanism var i så fint skick.
Plast kablaget till mickrobrytaren är nytt sedan 200 mil sedan.
Jag har kontrollerat så att skarven till microbrytasraen på insidan av glasrutan bakom plastkåpan är ordentligt isatt.
Har spryat med wd40 och elektro protecto på div låsmekanisker och kontakter.
Har dock inte kontrollerat kablaget vid gångärnen.

Göra härnäst, koppla bort microbrytaren så jag är säker på att inte den ligger och spökar. bored gå att bara ha den delad i sin skarv eller?

Prova köra med min vanliga nyckel.

Mina teorier:
Det känns som att det borde finnas någon brytare vid låset till rutan som tror att den skall öppna luckan, men samtidigt pekar det på att något berättar för luckan att den skall öppna sig. Antingen nyckeln eller fel på microbrytaren. Men min brytare är i så fin skick.. tycker jag! kanske inte syns? Det känns som när bilen skickar en signal för att kolla att dörrarna är stänga så feltolkas den och luckan öppnas, vet dock inte om detär så det fungerar.

Ber nu er om tips på vad det absolut vanligaste felet är och hur det löses, vill gärna fixa det själv då jag är av uppfattningen att det skall gå, kan dem fixa det på verkstan kan väll jag!

Hopas ni har några värdefulla tips!

MVH Johan

// JW
Visa användare
43
poltava
325 -94 Turbo
320 -02 touring
320 -86 isbil
Jag måste bara påpeka att jag och tanten har haft samma problem! problemet satt hos mig!!:)
det hände enbart när ja körde bilen... enda skillnaden som vi gjorde var att jag vände på nyckeln åt andra hållet innan ja stoppade in den i tädningslåset......
det innebar att ja tryck på den "öppna" knappen när ja vred nyckeln..
så enkelt var det!!!sådana problem gillar man
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej!

Tack för tipset! men så enkelt är det inte.
Tänkte iof inte på att man kunde vända på nyckeln när man satte den i tändningslåset men det var inte så för har altid knapparna bort från mig, säkerligen just för det undermedvtna inte vill att jag skall trycka på knapparna när jag startar bilen.
Om det bara vore så enkelt:)

Lite uppdatering om fallet då:
Jag har nu testad med båda nycklarna, samma fel uppstår men det kommer och går. Dock uppmärksammade jag att när jag körde till jobb (på morgonen) så upplevde jag inget problem med bakrutan men när jag körde hem, så kom problemet tillbaka (eftermifddag). Tanken slog mig att solen hade stått på hela dagen och att det kanske hjälper felet att uppstå? Men har svårt och se hur detta skall falla samman :P

Däremot kan jag bekräfta att metoden, startabilen-springa in och sätta sig och låsa med centrallåsknappen fungerar för att hålla luckan stängd! Känns skönt under vidare utredning.

Felsökte sedan lite till när jag kom hem och noterar vid ett tillfälle när bilen var avstängd och upplåst att då går inte rutan att öppna, öppnar med nycklen och den öppnar sig, hmm skumt! Verkar som det är själva låset som spelar oss ett spratt, kan där sitta någon kännare?

upptäckt nummer två, upplevde också när jag sedan låser och låser och låserupp bilen vid samma felsökning at vid upplåsning av bilenlås så öpnnar sig rutan, och den ville inte stänga sig igen. Då upptäcker jag att öppnar jag hela bageluckan och stänger rutan då med bagelucka öppen så går den och stänga. Verkar verkligen vara något el,kännar,brytar relaterat.

Funderar nu över att koppla bort bilensbatteri ett tag och hoppas på att det försvinner, tänker om någon styrmodul har hängt sig, men varför gör den det.

Tacksam för fler svar och möjliga lösningar!

-mvh -Johan

// JW
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej!

Ny uppdatering! igen!
-lite tjatig men kommer ju inga tips!

Kan konstatera att när felet är så att säga aktivt så yttrar det sig enl följande.
Bilen avstängd och upplåst, då är bakrutan låst! Men går att öppna med nycklen!

Ställer mig nu frågande till, när bilen är igång och olåst skall rutan gå och öppna då eller är den låst på automatik.

För har för mig att min går och öpnna då nä felet yttrar sig. och i sådanna fall betyder det att vi har ett tvärt om scenario. Vilket borde kunna justeras.

-Tillfällig lösnnign är att vrida på tändningen och innan man startar trycka på centrallåsknappen då öpnnar sig inte rutan och man behöver inte springa som en dåre för att stänga och snabbt sätta sig i bilen, skönt under vidare utredning!

// JW
Lyfter denna tråden liten. Jag har också problem med att glasluckan öppnar sig, men på min bil tänds även bakrutevärmaren varje gång jag startar bilen. Det klickar även väldigt i ett relä som sitter vid säkringsboxen. Det verkar ju nästan som att det är kortis någonstans efter vägen, vad tror ni?

mkt tacksam för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har samma problem till o från ny knapp monterad men den fungerar inte att manövrera med (knappen är OK), jag tror det är avbrott/överledning kablaget på vänstra sidan vid gångjärnet.
Har även hänt att luckan öppnat sig när jag stängt av ljuset eller vridit av tändningen och även när nyckelbatteriet är dags att byta.De perioder som det krånglar brukar jag trycka på centrallåsknappen innan jag vrider på tändningen.
Får väl fixa kablaget vid tillfälle.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Bakrutevärmen ska aktiveras automatiskt vid temp under +3 enligt instruktionsboken.
Söker du på ordet microbrytare ser du att det närmast är en tidsfråga innan den börjar tjuvöppna sig på E46 touringar. Jag har bytt microbrytare - den sitter ju i baksprutet och blir full med fukt, salt och msuts och tyvärr var inte de tyska ingenjörerna tillräckligt uthärdiga i sina tester av just denna manick.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Tack för svaren! Då vet jag varför rutvärmaren går igång i alla fall:). Jag har också funderat på om det är skarven vid rutan som är orsaken. Jag har provat ta bort kontakten till brytaren, men den öppnar sig ändå.

MVH/Pär Johansson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.