|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har just inhandlat bilbarnstol ala Akta Graco S Logico eftersom vi väntar tillökning om två månader... men nu till saken! Hur är det med bilbarnstol i en e38? Har förstått att den ska vara i baksätets endera sida men hur är det med airbaggen i dörren? Är den sån som spränger uppåt som en gardin för fönstret eller bör man koppla ur den? Bemari Tästä ei tuu mitään... | |
| Om jag har fattat saken rätt ska sidoairbag, oavsett gardin eller dörr, inte spela någon roll. Men ring NTF för att vara helt säker. | |
Gemini__ |
På denna sida ser du hur alla airbags är utformade: Länk Har bilbarnstol bak i min. Mvh: Thomas |
|
Har min i framsätet. BMW kopplade ur airbag och bytte ut bältet till ett som var anpassat till icke airbag. Mycket lättare att köra bil och ha barnet inom räckvidd, dessutom har vi bättre ögonkontakt. |
|
Gemini__ |
Vad var kostnaden för detta? Förvarar BMW den demonterade krockkudden? |
|
Gemini_ -> Bra länk, tackar! Angående att ha barnet fram så har jag förstått att senaste tester visat att man ska ha barnet bak oavsett bilmodell nästan, för bättre säkerhet! Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
Risken för ATT en olycka inträffar är nog större med barnet i baksätet, speciellt när det skriker, svårt att ha fokus på körningen då, lättare att få dom tysta och lugna om dom sitter fram. Man kanske skulle ha föraren bak också (back seat driver). :) Men det underlättar inte heller körningen... /Mats J |
|
|
Mats J-> Håller inte riktigt med där, eller ska vi säga, det har väl två sidor beroende på hur man som förälder agerar. Följer man regelböckerna till punkt å pricka så ska man ju stanna ifall att man måste titta till barnet om det skriker eller så. (Så står det iaf i handboken för bilstolen). Men har man som du säger bilstolen i framsätet bredvid sig så kan man ju ganska bekvämt titta till barnet eller försöka lugna det när man kör men det i sin tur gör ju att man inte för tillfället koncentrerar sig på körandet å på så vis ökar risken för en olycka. Men men... luktar evighetsdiskussion om detta... =) Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
Ja, vi stoppar där. /Mats J |
|
|
Jag har barnstolen på mittenplatsen bak. En fördel, förutom den utmärkta passiva krocksäkerheten som denna position utgör, är att man fortfarande kan färdas fyra vuxna i bilen. /Marcus |
|
|
Gemini De tar inte loss hela airbagen utan kopplar ur den elektroniskt. Det gamla bältet fick jag ta med mig tills jag kopplar in airbagen igen. |
|
Gemini__ |
Aha, tack för infon. Men det är tyvärr inte ett alternativ för mig, för att vara helt säker skulle jag vilja ha airbagen demonterad. |
|
Din bilbarnstol är byggd för att klara av sidokrockkuddar. Bästa/säkraste platsen är i baksätet helt klart. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Jag har haft en bilbarnstol bak i min förra E38. Funkade fint. Barnet sitter tryggare där. Jag kollade med BMW innan ang sido airbags bak. Det var inga problem att ha en bilbarnstol bak. Fick även in min barnvagn i skuffen. E38 är en bra familjebil. | |
| Skulle nog inte heller lita fullt ut på endast urkoppling av airbagen. Risken finns ju alltid att det blir som på Passat. Där kopplade VW glatt ur airbagarna i ratten istället för på passagerarsidan på ca 2000 bilar innan felet upptäcktes. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.