AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.400

Bra musik med mycket bas?

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Jag ska kalibrera min förstärkare och skulle vilja ha tips på artister och låtar som har ett bra/tungt basregister samt även andra låtar för övriga frekvenser. Jag har en speciell cd med den massa mystiska ljud som jag fick från Saltängen men den fattar jag inte mycket av...

/Touchdown Länk
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Infected Mushroom: B.P. Empire spår 1 "Never Ever Land" får det att fladdra i byxbenen här hemma! :-). Kategori: Trance/Goa. Bra kvalitet på inspelning. Länk

Har även skiva som heter "The Calibrator" som såldes genom Bilstereotidningen en gång i tiden. Innehåller både testtoner och musik lämplig att testa med. Jag vet inte var (om) man får tag i den nu för tiden. Det finns senare utgåvor med samma namn, men de är mer inrktade på bil och ljud för hemmabio.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Er
216
Erik N
Länken ovan blev inte den direktlänk jag tänkt mig, jag gör ett nytt försök.... Länk
Tråkigt att man inte kan redigera inlägg här....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

osv :-)

Mvh Danne
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det bästa är om du har möjlighet att koppla in en remote för gainen på bas-kanalen för du kommer alldrig att kunna "kalibrera" basen så att du har bra bas på alla låtar utan ställer du in efter en låt med massiv bas kommer de flesta andra att låta tanigt , ett alternativ är ju att höja/sänka basen på HU men den påverkar oftast endast en viss frekvens(typ 80Hz) vilket gör att det inte alltid blir så lyckat. Vill du ställa in ett så natur-troget ljud som möjligt är det en kalibrerings-cd som gäller men det bruka låta ganska tråkigt(lite bas) efter en sådan kalibrering.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Yello brukar ju vara poppulärt i bilstereo kretsar, ivf. förr

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Er
216
Erik N
Apropå Hewis tips ovan: Här Länk finna en enkel (och billig) sådan att köpa. När du gått in på sidan så välj: Bilstereo-Billjud-Ljudprocessorer.
På en Sony huvudenhet jag hade för länge sedan fanns denna funktion inbyggd på sub-utgången och det var som sagt väldigt användbart.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Remote har jag! Det som känns mera svårinställt är Grand bass, Gain och nått annat som jag inte minns. Sen har jag lite svårt att förstå vad man kan/bör ställa in på förstärkaren och vad i huvudenheten (Alpine 9883). Där får ni gärna komma med råd.

Tack för tips på musik, nu får sonen chans att vara lite olaglig igen :-)

/Touchdown Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Enl mina erfarenheter så blir det bäst om man inte använder basboosten(grand bass) då den bara förstärker basen vid 40Hz och inte övriga frekvenser vilket ger en väldigt ojämt basgång , den kan vara användbar om lådan inte är 100% korrekt och man har väldigt dålig bas i de lägre registrena. Det är gainen du reglerar när du har remoten inkopplad så ställ den på mitten på remoten och sedan justerar du på gainen på steget tills du har lagom mkt bas , sedan kan du öka och sänka på remoten när du sitter och lyssnar så du har lagom bas på det du lyssnar på. Justera även in Phase controllen på remoten tills det låter som att basen kommer framifrån och inte ifrån bagaget(kan vara svårt att få till till100% dock). Nu är jag inte insatt i vad du kan justera i din HU men jag föredrar att justera så mkt som går på den istället för på stegen för att man då enkelt kan fintrimma medans man sitter på lyssningsposition , om du t.ex använder hu:n till att dela av basarna så måste du då koppla ur förstärkarens delning eller ställa upp delningen på max så de inte tar ut varandra.Har du tidskomp på Hu:n så skall du heller inte ställa om Phase controllen på steget utan ha den ställd på antingen 0 eller 180 beroende vilket du tycker låter bäst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.