|
|
|
|---|---|
|
Jag är lite inne på att sänka min bil med nya fjädrar t ex dessa: Länk Lite frågor: 1. Vad bör man tänka på innan man sänker? 2. Måste jag göra framvagnsinställning eller något liknande efter? 3. Sliter det mycket på bilen när man sänker med nya fjädrar? 4. Är det svårt? 5. Behöver man specialverktyg? Har ni lite andra funderingar så är jag tacksam för allt. | |
| ingen som har lust att svara? | |
|
Så den blir tillräckligt låg:)! Framhjulsinställning är att rekomendera eftersom hjulvinkeln ändras, www.seastreamsgarage.com |
|
| OK är det lätt att byta fjädrarna behöver man några speciella verktyg eller räcker det med fjäderspännare? | |
manneman |
Ne fjäderspännare räcker eller är snarae ett måste, framvagnen brukar vara lite bök men med lite envishet går det mesta. Men som sagt du måste göra en framvagnsinställning och sänker du typ 40+ så bör du byta dämpare till en med kortare stång annars vara de inte länge... BMW ALPINA B12 5,0 Länk |
| bör göras framvagnsinställning men rek att göra på både fram å bak | |
pg_ice |
cambern ökar när du sänker alltså att hjulen lutar mer innåt och då tuggar det mer däck. det går ju att köra med men däcken mår inte bra av det |
|
Jag har redan sportchassie på min E90 men vill få ner den mer än de 15 mm som den bara sänker. Hur låga fjädrar bör jag köpa? Vill inte ha extrem sänkning som slickar asfalten men få ner den ca 15-20 mm till. Ska jag då välja 30-45 mm eller? Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite. |
|
manneman |
Det jag fick lära mig under min tid i racingsamhället(STCC) var att går du under 40 mm från originalhöjd så bör du byta till dämpare med kortare kolvstångar annars förbrukar du dämparna på under halva tiden. i samma mening kan man ju säga att max 40 sen bör du tänka efter vad du ska använda bilen till. En annan tumregel är att sänka lika mycket fram som bak såtillvida att bilen hamnar i våg. Får du ett "penta" stuk var bilen lutar framåt så kan det bli tråkigt att väja för hinder den dagen det inträffar + att du får mycket sämre bromsverkan. Bilen måste vara i våg för att bakvagnen skall hänga med! Gäller det att förbättra väghållning så är det fjäderbensstag och hårdare bussningar i hjulupphängningen som gäller på en gatbil. På en racebil är det fullbur typ. Desto mer du styvar upp bilen desto mer åkkomfort får stryk och desto mer sliter du på hela chassiet, en normalbil är inte byggd för att klara påfrestningarna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.