|
|
|
|---|---|
|
Sitter och planerar bilköp i vår. Hade då tänkt mig en M5 e39 men har mer o mer halkat in på e60. Gillar ju hästkrafter så 530i hade jag tänkt mig. Dock vill jag ju ha 258hk motorn och inte den gamla 3liters på231 hk. Någon som vet från vilken årsmodell den nya 3 liters sitter i? Sen får någon gärna kommentera M5 e39. Har inte gett upp den helt än:-) Behöver lite feedback...någon?? M.V.H Dennis | |
|
2005 kom den med 258hk enligt "modellguiden". Kolla där nästa gång du har en liknande fråga. Tryck på "modellguiden" näst längst upp till vänster och välj sedan modell. /Chrille |
|
|
Den nya motorn kom halvvägs in i modellår 2005, dvs på bilar tillverkade fr o m 03/2005. Det var i samband med detta som 530'n också kom i touringutförande. ___ //Ulf |
|
| Tack ulf. det var exakt den typen av kvalitè på svaret jag ville ha. Inga synpunkter ang. m5 e39?? Ser att du äger en sån..... | |
|
Dennis: Innan jag köpte M5:an så hade jag länge gått och funderat på att byta min 530 E39 mot en motsvarande E61:a. Väntade lite på att priserna skulle skjunka. Av olika anledningar så blev det att vi i stället sålde vår E46T och frun tog över 530'n och jag "kunde köpa någon rolig bil" som min fru utryckte det... Har inte ångrat M5-köpet för en sekund. Som priserna är på dessa i dag så är det väldigt mycket bil för pengarna och det finns många fina exemplar om man tar sig tid att leta. Har inte kört just 530'n i E60-kostym men det är säkert en trevlig bil som man kan trivas med dock är den garanterat långt ifrån en M5;) Jämför man vad en M5 -03 kostar och vilken 530i E60 du kan få för samma pengar så blir valet ganska självklart för mig för det är ingen 258hk 530 med M-sportpaket och lite lull lull dessa pengar räcker till. Då måste man upp kanske 50' till. Sen kostar ju M5:an lite mer att driva men ofta inte lika mycket som många tror. Försäkringskostnaden är ju högst individuell och då du är något yngre än mig och bor i Stockholm kan det ju kosta en slant. Jag betalar 7400 kr/år för min vilket är helt ok. Min jämnårige kompis som bor i Malmö betalar mer för sin 525 -03. Bensinförbrukningen är högre än 530 men fortfarande human, kring 1,3 blandad. Min 530iAT ligger på drygt 1,15. Det som kan kosta är ju framförallt vissa reperationer... I slutändan handlar det ju lite om man vill ha en trygg, komfortabel och lite sportig premiumbil som en 530 E60 eller om man vill ha en bil med det där lilla extra som gör att man ständigt har ett leende på läpparna och varje förundras över den enorma kraft som finns under huven. En kompromiss kan ju vara att hitta en 545 med manuell låda. V8 333hk... ___ //Ulf |
|
|
Jo, jag har sneglat på 545:an men den drar iväg för mycket i pris. över 400000 för en med bra utrustningsnivå. M-paket är ett måste. Tack annars för dina synpunkter ang e60 530i vs e39 M5. Jag vet att det inte är i närheten av en m5 men funderade kring den just med tanke på försäkring o sånt som kan komma att kosta en slant. Men jag älskar bilar med ordentligt med motor så det svänger nog över mot e39:an ändå:-) Sen är det ju också en helt stört snygg bil. Vilket också kommer att hålla i sig. Kolla på den tidigare m5:an, dom välvårdade är ju fortfarande hur snygga som helst. Problemet är att hitta en m5 med den utrustning och färgkombination man vill ha. antingen är det för många mil, eller grönmetallic, eller träinredning. Vet inte vad du gillar men mig får dessa saker att backa. Håller koll dagligen på alla bilsäljar sidor. Såg en 03:a 10000 mil hos BMW Group i Göteborg men hörda att den va risig. Så jag sket i den. Blev f.ö såld i dag. Kanske att man ska släppa på sina krav en aning men det känns ju inte heller helt 100. Tack igen för synpunkterna Ulf! |
|
| bmw.de Den här kanske är intressant Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.