AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.663

Vilken barnstol ska man ha i en 530 touring -01?

Sida 1 av 2
Hej! Vi har nyligen införskaffat oss en BMW 530ia touring -01 och jag undrar vilken barnstol som passar bäst i bilen? ( Skriv gärna både märke och vilken modell ifall ni har möjlighet ) Bak respektive fram..
Kan tillägga att det är komfortstolar i bilen om det har någon påverkan på passformen och liknande på barnstolen..

MVH Kristofer
Alla passar ungefär lika illa i baksätet då det inte är väldens största....
Vad menar du med "barnstol" btw? balja för nyfödda?? eller 0,5-3 år?? eller 5 åring??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Hej! Jag menar en barnstol från 8kilo och uppåt...En bakåtvänd alltså..
Så från 7månader och uppåt kan man säga..

MVH Kristofer
Hade en Britax Eclise (??) som passade fint fast ,an fick så klart ha framstolen uppe och framåt lite mer än komfortabelt

( har även en Briatax Fix-way kpl. med ISO-fix bas ligger hemma till salu om du är sugen...)

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vi har Akta Duoflex i båda våra. Tidigare bakåtvänd fram och nu framåtvänd där bak. Funkar bra men stolen tar en del plats på längden. Vid tillfällen då vi haft den bakåtvänd där bak så går det princip inte att sitta i framsätet.

Vet att Brittax har modeller som tar mindre plats och lämpar sig bättre för just bakåtvänd montering i baksätet.

___
//Ulf
fr
176
frejo
535iA -98
Vi har en britax two-way plus i baksätet, funkar fint. Men självklart sitter man ju inte helt perfekt i framsätet, går liksom inte att ha båda delarna.
Ri
15
Richard Fransson
BMW 525i Touring -02
BMW 523i Touring -98
Vi har två Besafe iZi Kid, bakåtvända, i baksätet. Går bra men det blir mer "körskolestilen" än "raggarstuk" på förarstolen. Det är bara en vanesak. Det vikigaste är ju att barnen sitter säkert. Även om man måste sitta rätt för att kuna köra bil säkert.
Konstigt nog är det mer plats i vår gammla 523a än i den "nya" 525an.
Dessutom upplever jag att det är rymligare i bagaget!? Det är ju inte jätte stor skillnad på bilarna annars.
Hej igen! Tack för alla svar, det uppskattas.

Gasar-Magnus: den där Briatax Fix-way, funkar den bra bakätvänd i en e39?
Kan vara intressant isåfall eftersom att vi måste ha en stol ( tror inte att Volvo originalstolen som vi har nu passar något bra i BMW:n, och man vll ju inte ha volvo grejer i bilen..)

MVH Kristofer
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Jag har två Akta Graco Duo-Logic... Efter att ha haft Akta Graco Cosmic XTP och Britax Freeway så finns det INGET som är bättre än en Dou-Locig. Den ser kanske lång ut men är inte det utan mycket utrymmessnål och extremt lättmonterad.

Rekommenderas,
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Björkman : kräver ISO-fix fästen i bilen, har du det?? ( E39 1997 hade det INTE iaf)

Tj
14
Tjabo7
525I Touring -03
Hej bmw vänner!Jag har volvos barnstol fram och tycker det
fungerar jättebra. jag skulle inte montera stolen bak,för man kan ju inte hänga som en bläckfisk när det låter konstigt i barnstolen.Volvo tänker mer på säkerhet för barnstolar än vad bmw gör eftersom volvo har fästpungter i golv,så jag köpte volvofästen och monterade.Det går ju inte ha en barnstol mig vetligen i bara orgbälltet ifall man skulle volta.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ey tjabo, hur menar du? Man fäster ju alltid stolen även med de medföljande remmarna. För övrigt är väl mitten i bak den säkraste platsen för barn i bakåtvänd stol vid en eventuell olycka?
Tj
14
Tjabo7
525I Touring -03
Ja mitten bak är ju säkrast men om ni är ute och åker ensam med barnet
så är det inte så lätt att stoppa i nappen tex om barnet sitter bakvänd i mitten bak. Remmarna på min stol behöver fästöglor och det har inte bmw fram. men det löste jag ved volvo 740 fästen så nu sitter våran barnstol bomm fast i bilen.
Hej! Jag vet faktiskt inte om jag har ISo-fix fästen i bilen, vart sitter dom och hur ser dom ut?
Men om volvos barnstol fungerar bra så kanske jag kan använda den jag har?
Vet inte om dom har fler modeller, min är iaf blå med lite mönster i tyget och själva stolen är grå. Är det en sån du har Tjabo?
Så det är bara att plocka fästen från en volvo ( eller kanske köpa nya på verkstaden? )och skruva dit under mattan eller?
För man måste väl plocka bort mattan så man ser vart man ska fästa dom??? Det kan väl inte vara så krångligt?
Men om man ska ha den fram så måste jag koppla ur airbagen, är det någon som vet vad det kostar på BMW?

MVH Kristofer
ISO-fix fästen är små byglar som sitter i skarven sittdyna/rygg som man "kopplar fast" stolen i std på sp gott som alla nyare bilar

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Ni som inte har undersökt Akta Gracos Dou-Logic... Gör det.
- Inga remmar som ska fästas i golvet.
- ISO-Fix eller inte... Du väljer!
- Enbart bälte/ISO-Fix och ett stödben.

Funkar dessutom från nyfödd. Är den bäst? Ja enligt mig så är den bäst så länge som barnet åker baklänges.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag passar på att slå ett slag för Recaro Start för er som har barn som åker framåtvända. Otroligt fin och bekväm stol!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det där med fästöglor fram som Volvo har är enligt min mening överreklamerat. Jag har fäst alla mina stolar i tvärstaget som går under framstolen och det gjorde jag även i den V70 jag hade tidigare och det var en rekomendation från den affär som jag köpte bilstolen i.

Samma tvärstag under framstolen har jag använt då jag vid vissa tillfällen monterat stolen bakåtvänt i baksätet.

___
//Ulf
Ri
15
Richard Fransson
BMW 525i Touring -02
BMW 523i Touring -98
Att ha stolen bak är bra ur många synpunkter. Har man stolen bak KAN man inte far runt som en vessla i bilen och leta napp och annat, det har ju hänt åtskilliga tillbud med förare som "bara" ska ta up nappen när man kör. Händer det med stolen bak måste man stanna.
Dessutom vänjer sig barnen otroligt snabbt vid att de inte får uppmärksamhet från någon som de gör när de sitter fram. Har två små egna som aldrig suttit fram, aldrig haft tillstymmelse till problem. Antingen underhåller de sig själv eller så somnar de. Med en extra spegel fäst i nackskydden bak så ser man också vad de håller på med.
Angående bästa stol kolla Länk
Tj
14
Tjabo7
525I Touring -03
Koppla ur Airbägen +byta bällte kostar 1800kr på autowox i Karlstad.Tillsaken hör att jag och sambon har 2 bilar så ibland byterstolen platts.Därför ville jag ha en säker enkel montering så hon kan byta stolen enkelt ifall jag jobbar.Tycker det låter som vi har samma stol kristoffer.Jag köpte fästen till volvo 740 års 88b kosta 100kr, Förlängde dem cirka 8cm och borrade ett nytt hål i förlängningen tror det va 8 mm.Lossade framstolens fäste i golvet och sjöv under mina nya fästen under stolen och golvet . Skruvade fast stolen igen.Då får du 2 enkla fästen du lätt kommer åt när stolen ska i och ur.Det där med att fästa stolen i tvärstag under stolen fungerar säkert,men att få kärringen att krypa och byta stol då!!! funkar inte på min gumma.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag instämmer med barnstolen bak. Med stolen fram tillkommer riskmomentet att man släpper koncentrationen på trafiken. För övrigt finns det en anledningen till att bmw tidigare tog bort airbagen helt och hållet. Att man inte gör det idag är jag övertygad om att det handlar om försäljningsargument och inget annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.