|
|
|
|---|---|
Transocean |
Ja, min E34 530 blev påkörd och nu väntar jag på besked från FB huruvida den skall fixas eller ej! Under tiden har jag tittat på andra beemers så klart och vill ha en 7-serie E38. Jo och så är det också så att jag bor i Norge och som ni kanske vet är bilpriserna "lite" högre här. I dagsläget pendlar jag mellan dessa två: 1)Länk Denna har allting som tilltalar mig , den snåla motorn, lågt miltal och ser rätt så original ut. Priset är alldeles för högt men BMW-handlaren har redan sänkt med 10000 norska kronor efter bara en vecka och jag tror att om jag slänger cash på bordet så sänker han 30 000 till, annars blir det inte intressant. Jo marknaden för gamla 7-serie bilar här i Norge är helt stendöd så jag tror inte han har gett mer än 100 000 för den bilen. Alternativ nr 2 är denna här: Länk En lite sunkig 735 årsmodell 1996 med många mil. Äges möjligens av en sjöman personen har försökt å sälja bilen i flera månader, började med 169 000, sänkte till 120 000 och nu är det bästa budet som gäller. Verkar lite som om snubben behöver pengar mao. Jag har tänkt att lägga ett riktigt skambud på 60 000 på bilen men mailade killen först så här: Hei! Ok, jag kan M60/M62 motorerna och är inte orolig för motorn trots många mil. Sen vet jag också vad det kostar med vedlikehold, vilka delar har du bytt på bilen? Hur länge har du haft den, står den bara på parkeringen och rostar? vad skall göras för att den blir godkänd...den skall ju visas snart? Läcker tanken? Skriv tillbaka med lite mera detaljerat info om baijern så kommer jag kanske med ett bud. Han svarade: Hei takk for henvendelsen, det jeg vet har blitt skiftet i det siste er, dempere bak, selvjusterende, instrumetet framme i dashbordet på grunn av manglende pixler, blir skiftet olje på den når jeg kommer hjem om 2 uker eller evetuelt tidligere, vidusspylermotoren skiftet, jeg har hatt den 1 år, ja den skal snart visest, men vet ikke om noen feil på den nå, blir tatt NAF kontroll av bilen før salg, den skal for tida stå i garansje, men ellers så har den vært ut det siste halveåret, lekker taken? bensintanken lekker ikke. men som sagt jeg skal få NAF til å gå over bilen å se etter eventuelle mangler ved bilen. MVH Karsten Mjånes Av detta får jag känslan av att denna Herr majones (Mjånes)...han heter så har kollat med bilregistret...inte gjort nånting med bilen utan köpte den för ett år sedan fast han är ju sjöman och inte hinner att köra så mycket...kanske har säljaren bedragit honom och nu vill han bli kvitt bilen...ja den skall besiktigas nu till våren. Han snackar ju om Naf-test (eller M-test som det heter i Sverige), ändå är jag jävligt skeptisk till just denna mellanmodell sjuan han försöker att sälja. Men å andra sidan vet jag att V8 motorer går långt och om man investerar 20 000 i diverse fram- och bakvagnsdetaljer så kan den bli helt ok pendlarbil som inte behöver tvättas... Vilken bil skulle ni välga? Lågmilaren som säkert går 3-4 år utan att nånting behöver göras eller den 50 000-60 000 billigare 735 där man säkerligen får börja byta delar direkt? Ja, som kuriosa så avaktiverade snubben med 735:n annonsen direkt efter min mail så desperat är han nog...och jag har inte ens kommit med ett bud... |
Transocean |
Och vad menar han med "instrumentet" som är bytt pga pixelfel? det jeg vet har blitt skiftet i det siste er, dempere bak, selvjusterende, instrumetet framme i dashbordet på grunn av manglende pixler, |
|
Den röda har snygg färgkombination utsida-inredning. Den tycker jag är bäst. Resten löser sig. /Mats J |
|
Transocean |
"Den röda har snygg färgkombination utsida-inredning. Den tycker jag är bäst. Resten löser sig." Ja, kanske är det calypsoröd...samma som jag har på E34:n? Men vad menar du med "resten löser sig"? Köpa en billig bil och reparera dyrt eller köpa en dyr bil och inte reparera? Saknar garage förresten så alla eventuella stagbyten osv görs utomhus med biltema-verktyg. |
|
Finns inga andra alternativ? 735an ser väldigt sliten ut, ratten tejpad?! 728an ser bättre ut, men jag tycker den ser sunkig ut invändigt för att bara ha gått 10.000 mil.. ? Länk BMW CS #5139 |
|
|
Trancocean, jag menar att om man hittar en bil man gillar så är det värt mycket. Då får man ju ta problemet med div reparationer. Det är ju inte kul att köpa en bil där man inte gillar inredningens färg, det är ju rätt omständigt att byta... Den röda har en trevlig färgkombination som gör att man kan stå ut med lite annat pyssel tycker jag. Du kan väl köra bilen till en verkstad i Sverige, det lär väl bli rätt mycket billigare än i Norge. Jag har garage men när det är fint väder (plusgrader och inte regn) mekar jag hellre utomhus, det blir mer plats och bättre ljus. Men tycker du den röde är för sliten för din smak så hoppa över den. /Mats J |
|
|
Klurig fråga, jag tror jag hade hoppat båda bilarna. Den första ser aningens för sunkig ut för att bara ha gått de milen, den andra är för mycket chansning. Och sedan får inte jag intrycket av att herr majonäs sitter i sjön med pengar, en norsk sjöman har stålar. Och han envisas ju dessutom om att göra en motsvarighet till M-test. Tejpad ratt! Parkering som ger intryck av att han ställt den på fyllan eller ber om dörruppslag, verkar som han inte bryr sig allt för mycket om bilen. Finns det bara dessa två 7-seriebilar i Norge? Om du tror att handlaren betalat max 100 så borde du kunna hitta en likadan för samma pengar om du köper privat. Är marknaden dessutom stendöd så är det ju guldsits. |
|
Transocean |
Finns det bara dessa två 7-seriebilar i Norge? Om du tror att handlaren betalat max 100 så borde du kunna hitta en likadan för samma pengar om du köper privat. Är marknaden dessutom stendöd så är det ju guldsits. Här har du alla bilar som är till salu för mindre än 190 000 norska kronor. Länk |
|
Jobbar möjligen herr Transocean på just Transocean själv? På någon av deras borriggar? Artica, Leader, Winner, Pioneer, Searcher? Jag har en bekant som jobbar som svetsare på en av dem, minns inte vilken nu, men han är gotlänning. Själv jobbar jag på en massa andra riggar i nordsjön :-) |
|
|
"Här har du alla bilar som är till salu för mindre än 190 000 norska kronor." Det var inte många. Hur funkar det att importera till Norge? |
|
Transocean |
Jobbar möjligen herr Transocean på just Transocean själv? På någon av deras borriggar? Artica, Leader, Winner, Pioneer, Searcher? Jag har en bekant som jobbar som svetsare på en av dem, minns inte vilken nu, men han är gotlänning. Själv jobbar jag på en massa andra riggar i nordsjön :-) Hehe, nej det gör jag inte men jag har haft investeringar på både Transocean och Seadrill, är dock en Golden Ocean-man idag... |
Transocean |
"Här har du alla bilar som är till salu för mindre än 190 000 norska kronor. Det var inte många. Hur funkar det att importera till Norge?" Robert: Att t ex importera denna Länk till Norge kostar enligt följande: bilpris 65000 sek = 55250 nok Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger: Avgift for egenvekt: 122 510,70 Avgift for motoreffekt: 98 775,65 Avgift for slagvolum: 129 416,59 Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 350 702,94 Bruksfradrag (73%): -256 013,15 Vrakpantavgift: 1 300,00 Totalt 95 990,00 MVA: 13 812,00 Engangsavgift + MVA: 109 802,00 Totalt 165 052 norska kronor exlusive registrering på 3800 kronor, Ac- avgift på 252 kronor samt frakt på 2500 kronor när man kör själv till norska gränsen. Så totalt 171 604 norska för denna 12 år gamla bilen. Eller ca 197 000 tusen svenska kronor då. |
Transocean |
Det var alltså denna 728i från 1996 Länk |
Transocean |
Säljaren av den röda 735:n behöver pengar för att kunna fräscha upp lägenheten skriver han i denna annons på en annan nätsida...Länk Dessutom har han lånat 161 000 norska för mindre än ett år sedan för å finansiera köpet... Dagboknr Dagbokdato 2007094758 28.03.2007 Innsender 5949 DnB NOR Finans AS Postboks 7125 5020 BERGEN Gjelder person/foretak: Mjånes Karsten Stakkestad Rogalandgata 66 5531 HAUGESUND Salgspant i motorvogner: BD13735 NOK 161.700,00 til DNB NOR FINANS AS Org.nr 920 953 743 Lars Hilles gate 30 5008 BERGEN til sikkerhet for innkjøpslån. Borde väl vara cirka 140 000 kvar av skulden...får han 60 000 så blir han av med bilen och sitter med en skuld på 80 000 norska. Hur skall han "pussa opp leiligheten da"? |
Transocean |
Jo förresten, hur menar ni att ratten är tejpad? Jag ser ingenting på bilderna som tyder på det? |
|
Kolla längst upp på ratten: Länk Men jag tycker också den är snyggare än den andra som är svart både inne och utanpå. Mvh |
|
|
Den här verkar ok, priset kanske är förhandlingsbart? Länk Eller kanske denna? Länk Mvh |
|
Transocean |
Kan det vara en synvilla? Varför i h....te skulle man tejpa en ratt så där? För å få bättre grepp? |
|
Sömmen på läderratten har väl spruckit upp? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.