|
|
|
|---|---|
| Ja hur nyttigt är avfettning för lacken? Använder det själv vaje gång jag tvättar på vintern. Kan lacken bli matt av mycket användande? Ska göra nått lackskydd till våren å undrar va som händer me det om använder avfettning varje gång? Okej behöver ju kanske använda varje gång på sommarn men på vintern. | |
| Ingen som har nån tanke om detta? | |
|
DÁvfettning är ju olika kncentrerad och det spelar självklart in, man blr ju inte använda starkare än det behövs. Sen torkar ju avfettning ut lacken men inte så det igentligen gör något. Visst bilens lack kan se trött ut men efter lite polering är det bra igen. MKT bättre att avfetta istället föra att svampa bort skiten. MVH/ |
|
|
Totte_a: Några länkar som kanske ger dig ett svar på din fråga? För mycket avfettning utan något skydd tror jag inte är bra för bilen under en längre period. Länk Länk |
|
|
"Avfettning" är ett för stort begrepp. Olika typer består av helt olika ämnen, och påverkar bilens material på helt olika sätt. Lacken är nog ganska immun mot de flesta "avfettningar", med undantag för någon miljöavfettning som kan vara ohälsosam om den får torka in. Värre kan det vara med plast och gummi ... |
|
|
Ju oftare man tvättar desto mindre avfettning behöver man använda är min erfarenhet. Mitt tips till dig är att se till att lacken är skyddad av någon typ av lackskydd. Antingen med vax, då bör det göras vår och höst för att hålla ordentligt. Eller en två-komponentsbehandling som görs en gång om året. Ett annat alternativ är Ditec-behandling som inte avfettas bort på samma sätt. Detta alternativ använder jag själv men det finns många lösningar, smaken är som baken. För att kunna ge en helhetsbild är det inte alltid så enkelt men lite kortfattat. Förr i tiden var lackerna tjocka och "tåliga" på ett annat sätt än idag. Miljöhänsyn, allmänna besparingar och tekniska framsteg(kan diskuteras om allt är det:)) gör att lacktjockleken blir tunnare och tunnare samt att den vattenbaserade lacken inte tål repor på samma sätt som tidigare. Tillika blir det surare och surare luft av att fler människor kör bil, dubbdäck går på torr asfalt och ger "microspån", osynliga partiklar som virvlar runt i luften och till sist hamnar på din och min billack:) Varje typ av avfettning påverkar lacken och torkar även ut, "avfetta"= tar bort den ytan bestående av både skydd och synligt och osynligt vagdamm mm. Sedan så kostar avfettning även pengar och det är onödigt att slösa både för ekonomins och miljöns skull. Om du använder mycket avfettning kan storpack med fördel vara lönsamt. Jag själv räknade ut att den 20l dunk jag köpte för 1 år sen betalade sig 5 gånger om då man blandar koncentrat. Nicklas O har helt rätt i att det bästa ur rephänseende är att lösa upp smutsen så bra som möjligt innan man spolar av bilen med högtryck och eventuellt svampar den. De partiklar som inte spolas bort hamnar i svampen. En annan bra ting att göra innan man doppar svampen i hinken efter att ha tvättat en del av bilen är att krama ur den på golvet i GDS-hallen för då kramar man ur de smutspartiklar som fångats upp i den tvättrundan utan att smutsa ned vattnet i hinken för mycket. En uttorkad lack kan tillslut oxidera så kraftigt att den inte går att polera upp och i värsta fall även krackelera även om jag inte sett mer än 1 eller 2 bilar med krackelerad lack. Hoppas detta ger dig lite mer kött på benen. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.