AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.003

Allmänt om automatlådor

Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej alla vänner (Gott Nytt Råt år) bor i Taiwan nu för tiden och kinesisk ny år var igår och detta år är råttans år.
Alla taxi bilar i Taipei skiftar till N eller P vid varje röd ljus. Har inte sätt det göras i Sverige eller andra länder. Frågan är nu är det bra får lådan eller inte? Om det är bra varför gör inte taxi bilar i Sverige och andra länder så här?
Har inte bott i Stockholm men ni som bor där, om ni klagar om trafik stockningar så har ni inte sett vilken trafik det är på morgonen och kvällen i Taipei. Jag vet att allting är ju relativ men detta är otroligt och alla mopeder som slingrar sig mellan bilar, bussar och lastbilar. Men jag har nu bott i Taipei i 2 månader och har inte sett nån olika hit tills.

mvh. Said
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det beror på vilken låda det är. På äldre ZF lådor (fyr- och femväxlade lådor) så slits A kopplingens lameller lite varje gång man tar spaken från N till D. Särskilt på fyrväxlade lådor som ofta har kopplingslameller av papper som inte är gjorda för att slira. Lämnar man spaken i D slipper man det slitaget. Oljan blir bara obetydligt varmare av friktionen i konvertern och motorn drar lite mer soppa pga det lite större motståndet på tomgång av att stå still i D läge. På sexväxlade ZF lådor finns ingen poäng att lägga i N eftersom lådan själv lägger i N vid stillestånd och växlar till D igen så fort man rör gasen, men då är också kopplingslamellerna annorlunda för att klara den uppgiften på sexväxlade lådor.

När det gäller ZF lådor är alltså slutsatserna: på 4- och 5-växlade lådor är det inte att rekommendera som körrutin och på 6-växlade lådor finns ingen poäng att göra det.

Så frågan är hur rutinen att dra i N kan uppkomma i Taipei? Det skulle kunna vara övertygelser och tomma rykten som sprids i ett lands körkultur. Men jag har inte räknat på det. Om en taxi har många stillestånd (så det sammanlagt blir många timmar stillestånd varje dag) kan man kanske spara lite soppa i längden men på bekostnad av att kopplingen slits ut snabbare. Byter taxibolaget sedan bilar innan det är dags for kopplingsbyte och dessutom är i ett land med låg arbetskostnad (som är den stora biten vid kopplingsbyte) i förhållande till bensinpriset så kanske rutinen att dra i N läge vid varje stopp skulle kunna löna sig. Hur ligger bensinpriset i Taipei jämfört med lönekostnader?

molle
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Nästan alla taxi bilar är japanska bilar i alla former. Det är förstås Toyota som dominerar men Nissa och Mitsubishi finns rätt så många oxo. Många av de är rätt så nya 3 - 4 år gamla. Men det finns oxo många bilar från sen 90 talet. Jag vet inte vilken låda som sitter i de. Jag ska fråga olika förare varför de gör som de gör, men hur vi ska förstå varandra är en annan femma. Man kommer ingenstans med engelska.

Mvh/ Said
Trevligt med tät trafik...) Jag var i Taipei ett par gånger på 80-talet, det är ett av ett par ställen jag besökt där man hade lite annorlunda lösning på det här med trafikljusen.
Man får rött som vanligt och stannar, vilket korsande gatans trafik också gör. Hm. ingen kör, sedan får alla grönt samtidigt och kör, mycket spännande. Trodde så klart att det var nåt fel men förstod snart att det var helt riktigt, och samma sak på flera ställen. Efter tappra försök med språket och taxiförarna fick vi fram att man hade systemet för att få ner hetsen lite och stanna upp och andas (allt är relativt). Det var synnerligen intressant att studera hur alla fyra filerna slingrades omkring varandra vid grönt ljus, med mopeder/MC/skotrar med hela familjen på osv, oftast med minstingen på styret och andra barnet stående mellan pappa och mamma...
Men nån speciellt allvarlig olycka såg jag aldrig...
Undras om man reglerar trafiken likadant idag?

FP
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej folke det har skett lite förändring. På de stora korsningar (och det finns rätt så många) stoppas alla bilar men det är för att släppa fotgängarna från alla hål. Sedan släpps trafiken på huvdled och därefter på korsande gatan och fotgängarna står still.
Det är roligt att se hela familjen färdas på en lien moped. Det brukar vara så att ena barnet står mellan styret och säte och sedan pappan som kör och andra barnet mellan pappan och mamman. Har sett oxo en mamma med tre barn på en moped. Men som sagt har inte sett nån olika hit tills.

Men i övrigt är Taiwan ett mycket fint land. det är mycket folk över allt. Men den är mycket renare än Sverige. Folk har stor respekt och diciplin. ingen graffiti eller skräp på gatan. Maten är billigt och gott. Folk är trevliga. Även om vi inte förstår vad de säger har de alltid leende på läpparna.

Mvh/ Said

Jag har rätt mycker kontakt med leverantörer i Asien, mest Taiwan och Kina men även Korea och Japan.
Helt riktigt är det trevliga människor att ha att göra med för det mesta. Japan ligger så klart i särklass när det gäller ordning och reda, ALLT fungerar, tusentals automater överallt med alla tänkbara varor och tjänster, biljetter, mat osv. Alla är alltid funktionsdugliga och laddare. Otroligt! Graffiti finns inte på kartan, tidtabeller osv på t.ex tåg och tunnelbana hålls alltid. Exakt.
Alla taxi är rena, förarna har vita tygvantar osv, vänster bakdörr öppnas framifrån av föraren med nån pedalhistoria. Försöker man stänga själv så trycker man upp förarens ena knä i hakan.., det tar några gånger innan man lär sig...)
Det finns säkert nackdelar också i t.ex Japan, men man lägger så klart märke till sånt som kanske inte funkar så bra i andra länder osv.

FP
Transocean
Nu blev jag lite nostalgisk...bodde just i Taipei för 12 år sedan hälsa min gamla flamma om du har vägarna förbi Pub 45 (Hoping East rd. Sec.1 no.45) om det stället nu fortfarande finns...Su Ching heter hon...Juha från Finland saknar henne jätte jätte mycket!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.