AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.759

Byta kassett till cd e39

De
13
Delete
523iA Touring -98
Har sökt som sjutton men inte hittat något.
Passar en business cd från en 03:a till en 98:a med business cassett?

vill minnas att man måste köpa en kabel,men också att det var någon skillnad på radiokabeln.
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Bumpar en uråldrig tråd....

Är det bara att byta rakt av eller behöver något mer än cd köpas till?
Gäller e39 -02 med kassett + växlare,hur tänkte den som valde kassett vid ny köp? Grymt irriterande så hoppas nån vet :)
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Kassett är analogt ljud, cd är digitalt, men det går säkert bra att byta utan stora förändringar.

2001 var det säkert många musikälskare som fortfarande ägde mängder av musik på kassett, så varför inte ha det i bilen också. Piratebay fanns väl knappt. Själv var jag glad når jag kom över en fabriksny 740 2001 (E38) med både kassettspelare och CD växlare.

I nuvarande bil tog jag bort växlaren och ersatte den med ipod/iphone som styrs via idrive. Liten ipod med 25 Gbyte musik (3265 låtar i 256 kbit/s) låter mycket bra och räcker väldigt länge.

Hur tänker du? Skippa CD spelaren och gå direkt till iPod eller annan typ av komprimerad musikspelare, eller Spotify (ännu bättre bithastighet) som du kan spela via telefonen. Själv har jag bara provat Spotify via iPhone, kontrolleras direkt med telefonen, inte med iDrive tyvärr.

Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Tänkte att det skulle vara bekvämt med en cd i kupen ifall man tröttnar på de skivor man har i växlaren men har efter lite tanke kommit fram till att det mest ekonomiska är att köpa en bandadapter och från den köra spotify via telefonen. Skulle det visa sig vara en dum idé får jag kika på iDrive :)
De bytte typ av kontakt stift runt 2000 eller något liknande. Så om man har en 98 kasset och köper en 2001 cd så kommer man behöva ha en adapter till stiften på baksidan av stereon.
En annan sak att kolla först om man har kasset är så att man inte har en separat kasset och MID del. Det finns kassetter som har MID:en i samma chassi. Det gör man snabbt genom att ta ut stereon och kolla. Ta bort volym knappen och köp en liten torx mejsel. Vrid ett halvt varv och sedan är det bara att dra ut MID: delen.
Ma
1
MaxTV
520 Touring 98
Hejsan, tack för informationen. Vet du hur man köper en sådan adapter ? Jag vill också byta radio kassett mot en radio cd... Tack !

MaxTV
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.