AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.827

Är de värt att köpa en BMW med Navi?

Visa användare
45
Ankan343
320 D -13
Tja alla som har eller är kunniga om bmw:s navi, är på väg å köpa en 330 ci -04 å har hört väldigt mycket blandat om Navigatorn i den.... Varför ska jag köpa en med å varför utan??
Buspelle
Har haft navi i flera BMW och har det även nu och har alltid upplevt att det fungerat ganska bra. Däremot ska man vara klar över att den utrustning man får inte är det absolut senaste.

Vad som talar för att köpa en bil med integrerad navi är främst att det är en snyggare lösning som är integrerad i bilens system. Exempelvis är BT i kombination med navi suveränt där man bl a får upp hela telefonboken på skärmen. Vad som talat kan ju dels vara att man inte har behovet och att det faktiskt går att köpa en billig Garmin e d navigator som funkar precis lika bra eller bättre än en integrerad originalnavigator. Dock blir det aldrig någon särskilt prydlig installationen av en sådan.

Om jag letade efter en beg 330 skulle jag inte stirra mig blind på om den har navi eller inte, utan låta helt andra saker avgöra valet av bil. Om man sedan hittar rätt bil och det råkar sitta en navi i som man får betala lite extra för så kan det möjligen vara ett plus.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Snyggare med allt integrerat och pluspoäng för Original Navi om man samlar på utrustningskoder. Men mer fördelar ser jag inte att det ger med original navi.
Är det navifunktionen som är viktig för dig är det bättre att satsa på en lös då detta både är billigare samt ger dig mer funktioner än en 4 år gammal lösning.

Jag har haft original navi i några vagnar och fattat beslutet att inte ha det igen så länge prislappen ser ut som den gör.
Min rekommendation är som Buspelles stirra dig inte blind på navin utan låt den andra utrustningen avgöra. Om du absolut vill ha navi är min personliga uppfattningen att det inte är värt mer än 2-3.000 kr extra för en bil och då ska det vara senaste uppdateringen på kartorna för de pengarna.

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Skulle absolut satsa på en begagnad bil med navigator då det inte brukar påverka priset såmycket dock brukar det öka antalet intresserade köpare.
Köpa en ny Bil med integrerad navi? Njae, kanske inte för det priset de begär.

Sen är ju frågan huruvida man behöver de extrafunktioner som tillkommit under de senaste åren? MP3 spelare? jo det sitter ju i flertalet bilar idag. Integration med telefon / bluetooth? Finns i BMW sedan länge...

Sen finns det ju saker som fristående navis till 99% ej erbjuder idag:
Samma skärmstorlek, Död räkning som gör att bilen vet var den är även när den kör i tunnlar och svänger av på avfarter i tunnlar.

Detta är ju trots allt features som BMW haft i sin orginalnavigator sedan 1994 och som fortfarande inte erbjuds i de flesta eftermarknadsnavigatorerna.

/Andy

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
orginalt är rent och snyggt, eftersom vi pratar om '04' så kommer den orginala spelare att vara utrustad med DVD-läsare så ska hålla sig bra ett tag till i framtiden
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag föredrar helt klart original navi och det är inte för att den är bäst men för att man alltid har den med sig. Hade jag haft den lös navi så hade jag haft den liggande hemma mesta delen av tiden och enbart monterat den då jag vet att jag ska behöva den, typ semester och liknande. Av erfarenhet så vet jag att jag har nytta av navin då jag minst anar det och då är det som sagt bra att alltid ha den på plats.

Fördelen med en lös är ju att du kan flytta den mellan bilar och t ex ha den med sig på resor där man hyr bil. Själv har jag original navi i båda bilarna och de senaste gångerna jag hyrt bil utomlands så har jag fått bilar med navi även om jag inte beställt det.

Jag har haft originalnavi som ett krav de senaste gångerna jag köpt bil då jag trivs bra med det. Letar man däremot efter en ovanligare bil så får ju skicka och annta prioriteras före en navigator. Hur mycket navi är värt i en E46/E39/E60 är svårt att säga...värderar det dock betydligt högre än t ex Sail.

___
//Ulf
Visa användare
45
Ankan343
320 D -13
Tack för alla svar men den stora anledningen varför jag frågar är ju om den ofta krånglar, problem med uppdateringar mm....självklart vill jag ha navi om de var problem fritt. Men de är väl de jag oroar mig för...
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Om något så brukar en orginalnav vara betydligt tillförlitligare och driftsäkrare än en eftermarknads. Även om det ofta syns angående problem i detta forum.
Men det är ju sällan de som inte har problem skriver om det..... :)

Sen får man ju tänka på att många kör omkring med orginal navigatorer som nästan är 10-15 år gamla och fungerar hyffsat bra

/Andy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har haft originalnavi i fyra bilar och det har varit MK2, MK3 och MK4 och jag har inte haft några problem överhuvudtaget och har själv uppdaterat operativssystemen ett par gånger.

Funderar du på att köpa en 04:a så får du ju en bil med MK4 och den är snabb och stabil enligt min mening.

___
//Ulf
Jag håller med alla föregående inlägg. Orginal är snyggare och den är alltid med.
Fungerar alltid. Kan uppdateras genom att "köpa" nya skivor 3 gånger om året. Hur bra den är på att navigera beror på kartmaterialet. Bor i Stockholmsområdet och sonen spelar ishockey. Inte en enda hockeyhall finns inlagd i hela stockholmsområdet utom Allhallen ute i Skå av någon lustig anledning. Den är dessutom felplacerad ca 500 m. Har ver 08-01.
Är du beroende av utförlig navigering skall du nog välja de senaste TomTom.
Annars är BMW:s senaste med dvd snygg och tydlig och som sagt fungerar alltid,peppar peppar...
Visa användare
45
Ankan343
320 D -13
Med tänke på sista inlägget så känns de ju som att navigatorn i sig inte är så mycket å ha...eller??? Känner mig kluven, självklart så tar jag ju den bilen jag känner starkast för men jag vill ju ha navi å är inte integrerad navi nån säkerhet så tror jag att jag skippar de.....
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kartdatan tas nog inte fram av vare sig BMW eller TomTom. Det är väl fristående företag (Navtech, TeleAtlas, eller motsvatande) som tar fram kartinformationen. Denna köps in av företagen som säljer Navi-systemet.
Jag föredrar helt klart original-Navi, huvudsakligen av estetiska skäl.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Fler "lekfunktioner" och enklare att få fartkameror på eftermarknadsnavigator.

Enklare hantering, alltid tillgänglig och många gånger snyggare med integrerad navigator.

Jag har en av varje och original är definitivt att föredra, framförallt på relativt ny begagnad bil när merkostnaden oftast är överkomlig och funktionerna inte ålderdomliga.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Visst blir installationen snyggare med original navi men har man en eftermarknadsnavi ligger den i mitt fall till 95% i handskfacket då man (=jag) använder den ganska sällan till vardags.

Jag vill dessutom kunna ta med mig navin i fickan då jag knallar runt i en större stad som jag inte känner till så väl.

Skulle aldrig välja till navi i en ny bil med tanke på prislappen. I en begagnad bil värderar jag den inte speciellt högt. Ett par tusenlappar kanske.

Om ett par år har man säkert en GPS i de flesta mobiltelefoner.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag har bara en fråga till er som verkar värdera en originalmonterad navigationsutrustning ungefär lika mycket som ett par liter mjölk; Lyssnar ni aldrig på musik eller talar med passagerare eller pratar i telefon samtidigt som navigatorn guidar er? Jag skulle bli tokig på det relativt dålig samt låga ljudet som en eftermarknads navigator erbjuder.

Det finns flera funktioner som är positivt med en original navi:

* Den är alltid där.
* Den startar snabbare än en lös dito.
* Den tar hänsyn till hur långt bilen har rullat osv. i tunnlar, under broar etc.
* Den ovan nämnda ljudfunktionen.
* Möjlighet att få den integrerad med röststyrning och telefonbok om man väljer till Bluetooth.

Några nackdelar:

* Jag saknar möjlighet att knappa in postnummer och köra mot det som huvudmål

* De senaste skivorna är alltid relativt dyra

De flesta eftermarknads navigatorerna har ett relativt buggigt interface som inte alltid är så lättanvänt om man inte är någotlunda tekniskt lagd (tänker mest på lite äldre människor som har lättare att snurra på hjulet på BMW navin är att hålla på med en touchscreen som t.ex. TomTom.

OM det väl blir fel på en t.ex. TomTom så kan du glömma att få hjälp av deras support, du sparar tid och pengar på att köpa en ny direkt! Hade en kund på jobbet som köpte en ny TomTom One II i somras, han kom tillbaka illa kvikt när den först stängde av sig varje gång han hade knappat in sin destination, den böt vi ut och skickade den till verkstaden. Några dagar senare skulle samma kund köra till Hammarby Sjöstad i Stockholm, men det fanns inte inlagt i kartdatabasen, det var där TomTom´s support började användas till ingen nytta.

Det jag vill säga med detta är att en portabel navigator är ungefär som en mobiltelefon snart, en produkt som man lätt får räkna med att skicka till verkstaden för div. uppdateringar eller åtgärder.

Och att ha navigationen i sin mobiltelefon är larvigt, den lilla skärmen tillsammans med det dåliga ljudet är inte ens ett fullvärdigt allternativ till en originalmonterad dito. Jag har själv en SonyEricsson P1i och en Nokia N95, och jag skulle bli tokig om jag var tvungen att använda någon av dessa varje gång jag skulle behöva vägledning.

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.