|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har köpt en e36:a vanos som inte gick att starta har tagit lös en tändspole och jordat den och kollat men får ingen gnista och har tagit lös slangen till fuel railen och kört på startmotorn och det kommer ingen bensin, så vad ger signal till dessa båda grejer? låg ett extra vitt relä i säkringsboxen så antar att han testat att byta det? nån som vet, tack på förhand, | |
|
Kollade på vevaxelgivare, sladen går rakt upp sen ner under insuget, om man ska byta den ska man skarva på den nya eller finns det en kontakt någon stanns långt där in under? tacksam för ider vad som kan vara fel? relä? vevaxelgivare? mvh |
|
|
har tagit lös vevaxelgivaren, och ohm mätt. mellan dom 3 kontakterna och kontakt ytan i andra änden får bara kontakt med ett av det yttre stiften, och ibalnd hoppar den mellan ca15.50 ohm sen upp till 2300ohm sen ibalnd stabiliserar dens ig på 1300 ohm eller 1500ohm lite olika, nån som vet hur den ska vara då den är hel? |
|
|
Kan vara svårt att mäta upp ett fel i vevaxelgivaren. Ev. kan avläsning felkoder ge någonting. Länk |
|
|
okey , nu har jag köpt en ny vevaxel givare, som på mekonomens sida heter kamaxelgivare, men min bil är reggad 93-03 och på mekonomens hemmsida ska det vara den till 92 08 och nyare. så vi får väl se om det blir rätt. och ett nytt vit relä, om det inte skulle fixa sig nu vad kan det då vara? |
|
|
Har du kollat så att det inte är en kamaxelgivare då? Länk Eller hade dom bara skrivit fel? |
|
|
jag ska hämta ut den imorogn, men antar att det kommer att komma fel men dom gav sig inte efter som min är en 93:a men står så här på mekonomens hemmsida, vevagellägesgivare -09.1992 tändlägesgivare 10.1992-,för kamaxel. min motor har separata tändspolar har alla e36 det? ska väl vara vanos på 93:a? kan ju vara bytt motor, har ialla fall tagit lös givaren som sitter fram på motorn vid "kugg" hjulet, så det är ju en sån givare jag ska ha inte för kamaxeln, |
|
|
bilens har datum för första ibrukande tagande 93-03-04 så borde väl gå efter att det är en 93:a då man söker på reservdelar. |
|
| Sorry, jag länkade ett snäpp fel. Länken visar motor utan vanos som troligen gällde fram till modellårsskiftet till MJ-93 d.v.s 09-92. Vevaxelgivaren har samma art.nr Länk med eller utan vanos medans kamaxelgivaren bytte artikelnummer då vanosen infördes. Det ser ut som om Mekonomen har de två olika kamaxelgivarna men de kallar felaktigt den äldre för vevaxelgivare. Du får se när den kommer och troligen skälla lite på dom :) | |
|
okey men om det blir fel nu då då får jag be dom beställa vevaxelgivaren även om det står att det är fel på deras hemmsida för det är samma till alla årsmodeller? eller hur? |
|
| Japp, den verkar vara lika oavsett årsmodell. | |
|
Tjena vart självklart fel givare. men har nu köpt och monterat en korrekt NY givare och ett nytt vitt relä, men den får ingen gnista och det kommer ingen bensin, vad finns det för mer alternativ? att styboxen har dött eller finns det nåt annat som styr både soppan och gnistan?? |
|
| Mycket möjligt att det är styrboxen DME. Har bilen startspärr EWS finns risk att dessa skall samkodas vid byte och att det bara funkar med en ny box. Så är det på nyare modeller. Det låter som en diagnos kan ge dig mer svar. | |
|
bilen har en carguard 950s men jag tror inte det strular, för utan att man larmar av går inte startmotorn och när man larmar av går startmotorn, får hitta en box och testa med då, måste det vara exakt samma nummer som på boxen som sitter i bilen eller finns det andra som passar? mvh |
|
|
Det är tydligen en annan box fr.o.m 09-92 då vanosen kom: Länk Den finns ju t.o.m. i en hop olika utföranden då med. Hur och vad som skiljer ligger utanför mitt kunskapsområde, men hittar du en med samma nummer borde det ju funka om inga samkodningsrutiner behövs, men det är tydligen någon säkerhetsgrej på de med orginal startspärr. |
|
|
nu har jag felsökt lite, och jag blir INTE klokare jag har ett nytt batteri med ström. kontakterna på bränslepumpen ger följande utslag svarta kontakten ger inga utslag vad jag än gör med eller utan tändning eller när jag kör på startmotorn, om jag kopplar direkt ström på svarta kontakten går bränslepumpen, den vita kontakten ger 12v då jag har på tändningen och går ner till ca 10v då jag kör på startmotorn bränslepumpen går INTE, det sjuka är att på vita kontakten har jag 12v men om jag tar 2 stumpar och ger den strömen på kontakten där svarta sitter går inte pumpen, jag kan kortsluta kablarna till vita kontakten som ger 12v men händer inget, fattar ingenting!!!!! finns ingen logik vad jag kan se, sen har jag försökt lyssna och jag hör INGET klick från det vita reläet alls, inte ens om man kör startmotorn, så jag börjar fundera om det kan vara så att styrboxen inte ens ger ut nån signal eller om larmen (carguard 950s) kan ha fått krupp och klipper av nån signal? men larmet funkar som det ska låser larmar,larmar av, och så. nån som kan ha nån ide'?? |
|
|
nummret på min box är 0261 200 413 nån som har en fungerande sån? isåfall pris? |
|
|
Har du provat att mata bränslepumpen direkt med 12V från batteri? Ett dåligt relä eller skadat kablage kan ju se till att du har 12V men inte någon strömstyrka som räcker att driva pumpen. Det vore ju bra att bekräfta att pumpen fungerar. Du kan ju också mäta på stiften där ditt relä till motorstyrningen sitter och se om det finns någon spänning till manöverspolen i reläet. Det brukar finnas ett schema på relähuven eller så finns det på realoem vilka stift det gäller. Det finns en tråd som trucker har startat där han har bytt DME på en -96:a 328i. Han fick samkoda DME med EWS/startspärr på den och det var svårt att hitta en beg. box. |
|
|
som jag skrev : om jag kopplar direkt ström på svarta kontakten går bränslepumpen, men har fortfarande ingen gnista. så den startar ju inte då heller. vita kontakten 12 v men endå inget livtecken, svarta kontakten ger aldrig nåt vad går den svarta kontakten till, tankmätare? är den en på varje sida av tanken? men har fortfarande ingen gnista mvh |
|
|
Oj, jag brukar vakna först fram på eftermiddan :) Du menar att på den svarta kontakten har du aldrig spänning, men om du matar den utifrån går pumpen? Finns ju någon krocksensor som bryter strömmen till pumpen, men jag vet inte om den påverkar tändningen. Kolla om reläet till bränslepumpen får någon manöverspänning, likaså reläet till motorstyrningen. |
|
|
samma här, självklart går svarta kontakten jag inte får nån ström ifrån till bräsnslepumpen då den går då jag direkt matar den, men vart går den vita kontakten? har bytt det vita relät, är de till bräsnlepumpen? vilket relä är till motorstyrningen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.