|
|
|
|---|---|
|
BMW är ett märke som förknippas med racing men i USA har man inte tävlat i American Le Mans Series, ALMS, på några år. Det ska bli ändring på det och i Chicago var det premiär för den nya M3-vagnen som Rahal Letterman Racing ska tävla med. Länk Länk Länk Länk | |
lob |
Jesus ett sånt grannt ekipage !!! Utan att ta med de aerodynamiska effekterna i resonemanget går dock vingen fetbort. Länk |
|
Saxat från länken som kom redan igår.....=) Technical Specifications BMW M3 Race Version. Weight: 2,535 lbs./1150 kg Tank capacity: 29 gallons/110 Liters Chassis/body: Unitary construction steel body with welded safety cell made of extremely rigid precision steel tubing; safety fuel tank in CRP sandwich tray; pneumatic four-stamp jack system Aerodynamics: Front fenders, rear apron, hood, roof, trunk lid, rear wing, front wings, and flared rear wheel arches in CRP Transmission: Carbon fiber clutch with hydraulic central slave cylinder; 6-speed sequential racing transmission with straight-cut, unsynchronized gears; additional oil/air cooler; quick shift system with ignition cut-out controlled by shifting force; mechanical limited slip differential with additional oil/air cooler Front axle: Based on production version, with increased wheel caster angle, enlarged track width and enhanced wheel camber; five-way adjustable shock absorbers; tubular stabilizer bar Rear axle: Based on production version, with enlarged track width and enhanced wheel camber; five-way adjustable shock absorbers, tubular stabilizer bar Front brake system: Six-piston aluminum brake calipers, inner-vented grey-cast iron brake disks 15.0 in./380mm in diameter Rear brake system: Four-piston aluminum brake calipers, grey-cast iron brake disk, 13.1 in./332mm in diameter Steering: Rack and pinion steering with electro-hydraulic power Wheels: Aluminum wheels, 18 inches BMW P65 Engine. Type: Eight cylinder, V-configuration Capacity: 3999 cc Bore x stroke: 92 x 75.2 mm/3.62 x 2.96 in. Max. output: approx. 485 bhp Max. torque: approx. 368 lb-ft/500 Nm Cylinder block: Aluminum cylinder block construction with bed plate lower section Crankshaft: Steel crankshaft Pistons: Forged skirt pistons Conrods: High-performance steel Cylinder head: Aluminum DOHC (Double Over Head Camshaft); four valves per cylinder Valve train: Four overhead chain-driven camshafts, valve actuation via rocker arms Intake system: Eight throttle valves, made of CRP with load-charge optimized ram tubes Exhaust system: Headers, mufflers Fuel system: Single cylinder multi-point injection Lubrication: Dry sump lubrication Cooling: Water/air cooler and oil/water heat exchanger Electrics/Electronics. Engine management: BMW Motorsport ECU 408 with two high-performance micro-processors; Individual cylinder injection and ignition; BMW Motorsport Lambda Controller Pit speed limiter, Quick Shift function; Engine data memory system Energy management: Electric energy management and monitoring with BMW Motorsport POWER400 control unit, networking of all sensors and actuators through bus system Wiring harness: Weight optimized Ignition coil: Eight high-performance pencil coils with integrated ignition drivers Spark plugs: High-performance spark plugs Cockpit: Free programmable LCD Display with integrated shift indicators Steering wheel: Quick release multi-function steering wheel w/ integrated display unit |
|
|
lob: Ska man förbise de aerodynamiska effekterna när man ska tävla med en bil? Skönheten är ingen faktor, funktionen är allt! :-) Det ska bli riktigt intressant och se hur den presterar och vad Porsche kan klanka ner på nu för att få BMW bort från ALMS (*läs e46 M3 GTR*) ;) Mvh, /Wille |
|
lob |
Willew Givetvis skall man inte och kan man inte, förbise de aerodynamiska effekterna när man skall tävla med en bil. Eftersom det handlade om en bild på en bil och inte en teknisk spec lät jag ögat och hjärtat få fritt spelrum, därav mitt uttalande om en grann bil. Tror att du fick med dig lite taggtråd bland fibrerna till frukosten. Jag är VÄLDIGT medveten om att det är en tävlingsbil där funktionen och prestandan prioriteras över skönhet.. Jag tillåter mig ändå att tycka att det är en snygg skapelse att se på och att den hade varit ändå snyggare utan vingen. Hoppas att det ok med dig ? Länk |
|
Om jag skulle ha ätit taggtråd så hade mina mungipor inte pekat uppåt, därav smilen i mitt förra inlägg.:-) Ta det lungt, livet går vidare. Jag tycker också att det är en snygg skapesle, det finns ännu mer saker jag skulle vilja plocka bort för att tycka att den är riktigt snygg. Mvh, /Wille |
|
|
Varför har man dimljus på en racebil? Borde det inte vara bättre att ta bort dem och få bättre kylning till t.ex. bromsar? Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
WilleW: Kommer du ihåg vad det var som gjorde att BMW lämnade ALMS förra gången? Hade varit kul att se Ekblom/Göransson tillsammans i denna bil i ALMS. Fast mycket kommer att hända under ett år så vi får se hur det ser ut på starten 2009. RLR kör ju 997GT3RSR nu så det borde ju vara ett gott tecken om de nu byter på att nya M3:an levererar. |
|
|
Mer info: Länk |
|
|
Egget, se länk: Länk "... thanks to pressure from Zuffenhausen, the GT3 rules have been rewritten to state that 100 cars and 1000 engines must be built. BMW could have run with weight and power penalties but chose to pull out of the ALMS." OT: Filmen med HJS när han piskar ett fullvarv på ringen i en M3 GTR borde alla titta på tillsammans med sin fru på bröllopsdagen, det blir inte så mycket bättre än så ;) Mvh, /Wille |
|
|
Ja just det så var det ju, BMW byggde väl bara 10st GTR:er för gatan. Skall bli kul att se gatversionen BMW måste ta fram nu till 2009. Porsche har sin GT3RS, och den är ju väldigt extrem. Bara att börja spara till nya E92M3GT(?).....=) |
|
|
GE MIG!!! /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
(Varför har man dimljus på en racebil? Borde det inte vara bättre att ta bort dem och få bättre kylning till t.ex. bromsar?) I ett 24 timmars race så är det välkommet med mkt ljus, dimmljus skall ej underskattas i de sammanhangen. Skulle tro att bygget är väl genomtänkt och utan onödiga pryttlar ;) Förövrigt är det denna GTR en gudaskapelse...äntligen skulle jag vill uttrycka det. Dax att Porsche och Aston Martin får sig en match. Däremot är jag undrande över förarvalet. Det ryktas att Ralf Kellerman skall köra...RG borde få en chans tycker jag och ta vid där Ekblom slutade :) wewewe punkt loaded punkt se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.