|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, varför känns det som min 318 (M 40 motor)inte vill fortsätta accelerera vid 4000 varv. Finns det något skydd som stoppar mig från att varva motorn för mycket? Detta sker vilken växel jag än använder. Kör just nu på 98 oktan och slängde i lite insprutnings rengöring senast jag tankade. Dock vet jag inte när det byttes filter (luft, olje och bränsle) senast. | |
Lasseman3 |
Jag är rädd för att du behöver en ny kamaxel. Det yttrar sig genom att motorn slutar varva...påminner om ett varvstopp. Glädjande är det ej allt för kostsamt till en 318. Mvh /Lasse |
|
Om motorn inte får tillräckligt med bensin och/eller luft går den inte heller bra på höga varv (då den behöver mest av båda). Enklast och billigast är nog att byta luftfiltret och kolla om problemet kvarstår. Kolla även hur tändstiften ser ut och byt dem om de är slitna, det kan göra mycket för hur motorn beter sig. Lycka till! |
|
|
om du har katalysator på den så kan det mycket väl vara det.. |
|
| Jag håller med Lasseman3, det låter precis som en dålig kamaxel, vanligt fel på M40. | |
| En sliten kam kan aldrig ha sån inverkan så att man funderar om det ligger ett varvstopp och lurar, visst kan det gå trögare men problemet ligger nog någon annanstans om bilen dör vid 4000. | |
rsarits |
Om du har "vanlig" fördelare, dvs en som går att vrida så har den en av vacuumslangarna ansluten till en elektrisk ventil som öppnar vid c:a 4000 varv, detta för att ställa om tändningen, som ju behövs vid högre varv. Andra bilar (ex VOLVO)har ingen ventil, utan ställer om steglöst. BMW:n har sådant "drag" i insuget så den skulle ställa tändningen i botten redan vid låga varv om man inte hindrar det. Hoppas någon blev klokare av detta Micke |
|
Kan visst vara kammen!!! Min gick skitdåligt över 4500rpm och varvade inte ett varv över 5500rpm. Den började då gå på tre och lade sedan av om jag släppte gasen. Jag fick en hel del tips men inget hjälpte, sedan så var det någon som sa att det kunde vara kammen som var sliten. Och då jag visste att min kam var sliten så bestämde jag mig för ett byte. Jag bytte kam + vippor och sedan så varvade den mer än gärna till riktig varvstopp vid 6200rpm. kam + vippor går på runt 3000:- från motornord. Sedan så passar man ju på att byta kamrem + spännrulle mm på samma gång (ca 1000:-). Så var det på min i alla fall. Den hade gått 24k vid bytet. |
|
| Min 518i -90 tappade ork över 5500 varv å började gå på 3 cyl men släppte man gasen ner till 4000 varv så gick den bra igen upp till 5500. å på den så e d bara tändkablarna som glappade lite men tillräckligt så efter litte byten så varvar den lätt 6500 =)) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.