|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Av en slump tittade jag på Länk och tittade på uppgifter om min bil och såg där att den endast var reggad för en passagerare. Lite märkligt då man teoretiskt faktiskt kan sitta bak också, inte med glädje men det går trots allt. Efter detta har jag kontrollerat lite annonsbilar på blocket på samma sätt och noterat att de flesta är reggade för endast en passagerare, dock hittade jag några som var godkända för tre passagerare. Hur är era bilar reggade? Jag funderar på att kontakta Sbp och regga om min så det blir tre i papperna. Har hört nångång att endast det antal människor som står i regbeviset är försäkrade när de åker i bilen. Någon som kan bekräfta eller dementera? Det går ju trots allt att sitta där bak... (nästan iaf) | |
|
Hej! Jo så är det, kollade med sbp för att eventuellt regga om min till tre pass men fick till svar att de modellerna av e31 som var sålda som 850I, 850 CI bara var godkända för en pass dock så var alla 850CSI godkända för tre pass. Visst kan man tycka att detta är skit och man undrar ju hur detta har kommit till samt varför det inte går att ändra på detta. /Per |
|
|
För min 850I -91 står det så här i bilregistret: Antal passagerare: 3 Så SBP pratade nog i nattmössan om att alla 850i och ci skulle vara reggade för en passagerare. /Hannes |
|
|
Samma gäller för Christian Fs Antal passagerare: 3 Nån som har pejl på det är med försäkringen? Klar viktigt att veta hur många folk jag kan knö in i bilen som samtidigt är försäkrade. /Hannes |
|
| Reggade min i oktober 2007 för 3 passagerare. Det är en 850i - 91 | |
|
Hej Jo det är på det viset enligt SBP att modellkod GB81 och GC81 är klassade för tre pass (Länk Enligt SBP kan man få registrering för tre om man kan få ett intyg av BMW på säkerhetsbältets infästningar är godkända. |
|
|
Skulle vilja ha min 840 reggad för 3 passagerare. ChristianF, Hur gick du till väga, för att få den reggad för 3 st? Ringde bmw förut men dom kunde inte fixa papper. |
|
|
Jag hade ingen aning om att vissa var reggade för 1 passagerare. Jag körde in till malmö och regbes bilen bara. |
|
|
Jag upptäckte att även vår 850 är reggad för bara en passagerare o min första tanke var att det måste ju rättas till. Sedan tänkte jag på att baksätet är ett skämt som inte ens duger till ett dagisbarn om de ska sitta bakom mig o ngn av mina kompisar. Hur många av er har kört med passagerare i baksätet utan att komforten har blivit lidande?? |
|
|
Är det inte så att e31 har varit registrerad som en så kallad 2+2-bil tidigare och när man tog bort den klassningen blev det bara en passagerare? Familjen har två bilar som nu bara är lagliga med en passagerare (Audi TT och Porsche 944 Turbo), trots baksäte, och med åtminstone 944 Turbo vet jag att det finns bilar som är reggade för tre passagerare fortfarande. Regeln är väl att föraren inte får störas av passageraren som jag har förstått det? |
|
| Jag gör min E31 i tjänsten och med fyra man i bilen. Jag är 183cm lång, men lyckas köra när det sitter en lika lång karl i baksätet. De i baksätet brukar dock klaga på nackspärr, eftersom de slår huvudet i taket om de är längre än 170cm..... | |
|
Har hört att man kan packa in fler än 15 polacker i en Fiat 500. Måste vara lika trångt för passagerarna i baksätet på en E31. Bilen är ju egentligen bara till för att ta sig till flygfältet |
|
|
Min är reggad för 2 passagerare, hur f*n förklarar man det? Ja se SBP, de är like skärpta som alltid... Mats Kinnby Team Kinnby Motorsport - E28 in race since 2002 - www.kinnby.com |
|
| Ja min är också reggad för två, antagligen en i passagerarsätet och en döing i bagaget... | |
|
Så då var man tillbaka med en lösning. När jag var och besiktigade bilen i tisdags (1a april) så passade jag på att fråga hur jag skulle gå tillväga för att få den godkänd för fler människor. Då kom han som hade hand om regbesiktningar med ett papper där det står följande: Citat "Avsedd sittplats är tvärställt säte, som av tillverkaren avsetts att utgöra sittplats för en person som är minst så stor som en vuxen kvinna av femte percentilen. Innebörden av definitionen "en vuxen kvinna av femte percentilen" är en liten person. Gäller främst vid typgodkännande av en fordonstyp men kan även användas vid registreringsbesiktning. Avsedda sittplatser skall vara utrustade med bälten om så krävs för årsmodellen. Något att beakta på fordon som ej är helbilsgodkända är bl a. att avståndet mellan sittdyna och tak inte är mindre än ca 80cm....." Slut citat Detta är taget ur kommentar 5 till Förarutrymme i bil. Vidare berättade han att avståndet mellan pedaler och ryggdyna skall vara 100cm. Samt bakom detta ska en kvinna av femte percentilen kunna sitta. Vi tog lite mått och när det var 100cm mellan bromspedal och ryggstöd så var det nog lite tolkningsfråga om någon kunde sitta där bak. Jag bokade in registreringsbesiktning till idag den 3e april och ställde in stolen på 98.5 cm ifrån bromspedalen och provsatt där bak. Med vilja och om jag tagit av mig skorna kunde jag fälla bak ryggstödet och jag (183cm lång) kunde sitta bakom "migsjälv". Denna stolsinställning körde jag sedan till besiktningen med och det gick ju faktiskt att köra så. Det var samma person som jag pratat med tidigare som regbesiktigade min bil och det gick bra. Så nu är den godkänd för 3 passagerare samt lite ändrad däckdimension. Han tittade även i datorn där och där står det att det skall vara 1 passagerare, dvs de svenssålda har det. Det var något med EU anpassning som gör att de kan godkänna fler nu. Ang. försäkringen så gäller inte den för fler än de passagerare som står i regbeviset sedan 1a januari (eller om det var juli) 2006. Det är något fall här i Skåne för tillfället om kommer att visa om det verkligen är så eller inte. Men jag tog det säkra före det osäkra iaf och betalade 650:- för att få bilen godkänd för 4 personer. Inte för att man åker mer än 2 med glädje men det kan ju ändå hända... Ang er som har 2 passagerare så är min gisning på att besiktningsmannen har ansett att det inte gått att sitta bakom förare utan endast bakom främre passageraren, därav end 2 passagerare. Oj nu blev det långt. Men jag hoppas att detta kan hjälpa er andra om ni nu vill göra något liknande. |
|
|
Försökte regga om min 840 idag till 3 passagrare, men det gick inte igenom=( Besiktning sa att det var en tolkningsfråga, 5 man där som kliade sig i huvudet. Jag(171cm) och ena besikningskillen fick ju plats som inte är så långa, dom andra fick det trångt i huvudhöjd. Behövde inte betala nåt för regb. Fick tipset att prova nån annan stans av kortakillen, vanliga besiktingen blev ett blankt papper. Railo har du kvar Papperna, som du fick? |
|
|
Jag fick mina nya reg.papper idag :-) Nu är min 850 godkänd för förare plus tre passagerare. Inga som helst problem vid reg. besiktningen. Åkte till Västberga med bilen efter jag bokat tid och det tog 10 minuter så var allt klart. Inga inställningar eller måttagningar eller annat krångel. Hur smidigt som helst. Det kostade 650 kronor. /Peter |
|
|
Det är ju rätt viktigt att få upp antalet passagerare, annars kan man bli bötfälld om man har för många personer i bilen, och dessutom får ju inte den person som är "för mycket" åka med från poliskontrollen. Så det finns nog rätt många bilar som behöver reggas om numera. (kompisen berättade om att dom fick rätt mycket jobb för att regga en tung lastbil för fler passagerare för att kunna ha den till övningskörning, och ha med extra elever) Mats J |
|
|
Tänkte inte ens på detta när jag regbes. min E31 -95 för några veckor sedan. 3 passagerare blev det . Min förra E31 -92 var reggad för 1 passagerare. /AGW |
|
|
Hej AGW Tänkte höra med dig var din bil nyligen importerad eller regade du om den? Håller på med att ska försöka regga om min 93 vill att lilla sonen ska kunna åka med lagligt :-) Har du några papper man skulle kunna ha nytta av ? Mvh. Michael Lionman Nu med med V12 :-) |
|
| Varför kollar SBP bälterna bak när ingen får sitta där kan ta bort om man vill | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.