|
|
|
|---|---|
|
hej alla BMW älskare!!!! Har en 320d e46 -02 som har gått 24000mil och det verkar vara dags för kopplings byte, den hugger ordentligt när man startar i backe med kärra på kopplat, plus att när man växlar känner man kuggarna riktigt mycket på alla växlar inte alltid men 8/10 gånger... tittade hos mekonomen efter koppling och dom hade en sats som hette SAC och som kräver ett specialverktyg för 9000kr för att kunna montera detta..... så nu börjar jag bli lite nervös.. går det inte byta koppling på en 320d utan specialverktyget eller är det bara den kopplingen dom har på mekonomen??? | |
| Att byta koppling är bland det svåraste du kan göra på bilen... Jag skulle ge mig på det på min förra 328 men la ner det projektet igen. Jag hade tillgång till billyft, växellådslyft och en komplett verkstad med verktyg och centreringsdon och hela kittet men det var för mycket jobb... Bara att lossa alla bultarna till växellådan är ett helt projekt eftersom många är i princip omöjliga att komma åt utan ett hundratals förlängare. På min var man dessutom tvungen att plocka ner hela avgassystem från grenröret och bakåt också för att komma åt så jag rekommenderar dig att köpa en koppling och lämna iväg den till en verkstad som kan fixa det, behöver inte nödvändigtvis vara en aukt. bmw verkstad. | |
|
Jag lämnade in min 320d -99 på BMW i Karlstad för kopplingsbyte. Kostade knappa 5000 med arbete och ny koppling. Kopplingssatsen tar de 3000 för på bmw, iaf till min 99:a /Tobbe M |
|
|
är det så jävligt allså.. i så fall får jag lämna bort den.. men hur är det med specialverktyg då, tyckte det stog så himla skumt på mekonomen.. är den där SAC kopplingen någon speciell eller kvittar det vilken koppling jag än tar så krävs specialverktyg.. mvh |
|
| 5000:- det är ju faktiskt inte så blodigt.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.