AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.982

Bilen startar inte, bränslepumpen låter högt.

Sida 2 av 2
Får testa det igen, men tror du jag behöver starthjälp, rädd för att batteriet ska ta slut igen, köptes idag.
Sun
OK. Kan du stödladda med extern laddare samtidigt som du provstartar, och i pauserna så är det ju en fördel. För riktig fulladdning får du lämna laddaren inkopplad 15-20 tim minst.

FP
Hej igen, nu har följande gjorts, bränslepump & vevaxellägesgivare är bytt, nytt fulladdat batteri, starthjälp och den enda jag får är några få puffar, har försökt få igång de senaste dagarna och idag en full timma med att mala den på startmotorn, viss förbättring ledde till att bara startmotorn och fläkten rörde sig. Verkar vara på ruta ett igen.
Vad tycker ni jag kan göra? börjar bli helt tokig. Finns det nåt jag kan göra innan jag måste bärga den och vänta på felsökningstid?

Om stiften är sura igen, ska jag köpa nya stift eller torka de jag har igen, hur gör med bensinen som har kommit till motorn?

tillägga att startmotorn snurrar nästan ännu fortare nu, som jag hörde.

ABS lampan blinkade vid några tillfällen.

mvh Sun
tacksam för svar
Funderar på om man kan kolla att det verkligen gnistrar i stiften. Med instrument kan man kolla att spolarna jobbar, annars kanske man kan lossa en spole, men noga kolla så att jordförbindelsen bibehålls, och trycka i ett stift som läggs mot jord och köra runt på starten. Syns kraftig gnista så återstår ju i princip bara två saker: Helt fel timing pga vevaxelgivaren eller möjligen styrboxen eller ventilfel enligt tidigare, dvs ingen komp osv. Ett vant motoröra hör direkt om den går runt utan komp osv, om den verkligen komprimerar och pumpar så bör du vid detta laget få ut gott om bensingaser ur avgasröret.

FP
Läste precis detta inlägg Länk , och den bmw startade när vevaxelgivaren bytes,

Min givare hade en ganska stor slitning på man kunde se sladdarna och tror att den var så böjd att den kunde varit av vid tillfällen.

Men eftersom jag byte den och bilen ändå inte startade så undrar jag, behöver jag reseta något efter ingreppet, och vilken skada kunde v.givaren gett andra givare?
Har hört att kamaxelgivaren har nåt ihop med v.givaren men kan den ha ställt in sig fel?

Att jag inte bara körde bort den till en verkstad och väntade de veckor för felsökningstiden, men men nu har det blivit för dyrt allt så nu vill jag att den ska fungera.

Folke, det med att testa om det gnistrar vågar jag inte, tänkte på det när jag testade att få igång lät ju startmotor snabbare men den gick nästan upp i varv rätt mycket ju längre jag höll på. Om det nu spelar någon roll.

mvh Sun
Hittade det här i ett inlägg, skrivet av mr_Tom
"Hade en 530i v8-94 , startade den , körde in i garaget , sen startade den inte igen , bytte stift , det hjälpte inte, drog in den til verkstad , dom hittade inget fel , testade byta styrbox men det hjälpte inte, det kom bensin och gnista, men lät som kompen var dålig. Drog den därifrån till M-Bilar i V-rås. Då var det som den var sur och stiftbyte hjälper inte , det blir för dålig komp för att starta. dom tog ur stiften,droppade i lite olja i varje t-stift hål och satt nya stift igen och då pang så startade den"

Kan jag testa det på min e39?
Behöver jag köpa nya t-stift?
Vanlig motor olja jag kör i då?
Kan jag få upp kompressionen på detta sätt?

En miljon frågor, men flera erfarenheter rikare efteråt.

/Sun
Det är detta förhållande som jag skrivit om flera gånger. Kompressionen kommer inte igång bara för att man droppar i lite olja, slumpen gjorde nog att ventiltryckarna började bygga upp tryck igen osv, eller rättare sagt släppa ut så att ventilerna stänger/tätar igen isv.
Hur är det nu, luktar det frisk bensinånga ur avgasröret när du kört så länge som flera minuter på startmotorn? Om inte, så har du garanterat ingen kompression osv, då gäller ovanstående.
Du kan alltid prova med några droppar olja, vanlig motorolja duger alldeles perfekt. Problemet är att cylindrarna lutar så du får bara oljan att lägga sig på ena kanten av kolvtopparna. Om man vill torka ur bensinen som ev, samlats så kan man köra runt motorn lite utan stift men med risk för överslag osv via tändspolarna. Bäst är att blåsa ur med tryckluft, se till att det är rent runt stiften osv innan du skruvar loss.

FP
Ok, tack för svaret, så egentligen är det enda sättet att få kompression att mala på?
Funkar mina stift lika bra eller ska jag köpa nya? riskerar jag att de blir helt kassa om jag maler på?

Tryckluft har jag inte tillgång till.
Men för att dra runt motorn, tar jag ut stiften, spolarna och låter vara öppet i stift hålen?

/Sun
Jepp, det kan du göra. Jag skulle rekommendera att göra spolarna spänningslösa, antingen lossa alla inkommande kablar från styrboxen, de är väl gröna har jag för mig, eller lyfta säkringen till spolarna. Sen kan du köra runt motorn osv, se till att det är rent runt tändstiftshålen så att inget kan åka in osv.
Jag skulle nog starkt rekommendera att du fixar tryckluft samt nån som kan lyssna och avgöra på motorn om den snurrar utan kompression osv. Kanske nån kompis som har en liten kompressor som du kan låna osv?
I princip är det bara att mala på tills det börjar bli kompression osv, om det är detta som är felet, fast det verkar som du kört runt en del nu eller? Har du noterat om det luktar tydligt av bensinångor ur avgasröret när du kört en stund på starten?

FP
Ska kolla det, vart sitter säkringen till spolarna?
/Sun
Det är säkring 5 (30A) som matar avlastningsreläet i elektronikboxen där motorstyrning mm sitter. E-boxen sitter under höger kupéluftfilter i motorrummet.
Om du känner dig osäker så rekommenderas att rådgöra med nån som känner till bilens motorstyrning osv.
Anledninen till att göra tändsystemet strömlöst är mest för att inte riskera följdfel när man kör med spolarna loss eller gnistor som kan antända ev. bensinångor runt de öppna cylindrarna osv.
Jag skulle först och främst säkerställa om det är brist på kompression pga ventiltryckarna som spökar. Lyssna på startmotorn, sniffa i avgasröret osv när du kör med stiften monterade osv.

FP
Ska försöka säkerställa om det är kompressionen. Hur är det finns det en säkring till vevaxellägesgivare?
och om givaren var sönder kan tändingen balla ur när den är bytt?

Kamaxelgivaren, kan man på något bra sett veta om den fungerar eller inte?
/Sun
Givaren arbetar direkt in mot motorstyrningen (ECM). Om det är säkringsfel så är det isf till hela styrningen, knappast troligt men möjligt. Notera att säkringar inte bränner av utan anledning osv, har det jobbats med nåt annat på bilen?
Styrningen går knappast sönder när givaren lägger av, det går inte att kolla givare och motorstyrning på enkelt sätt utan mätinstrument, oscilloscop, diagnosutrustning osv.

FP
Folke, den gick igång, det är helt otroligt. Den gick igång. :-) :-):-)

Tack för allas hjälp och tack folke för att stod ut med mig.

Jag lossade på v.givaren igen bara för allt kolla att allt stod rätt till, hällde i lite olja i t-stift hålen, satte i helt torra stift, testade 2ggr utan bränslepump, hörde att den ville, satte i säkringen igen och den starta på första försöket. Aldrig har jag sett så mycket avgaser komma ut, trodde den brann, var skit rädd. Tog ut den på motorvägen folk började tuta på mig för röken, men 10-15 senare var allt borta.
Det verkar som om den dricker mindre bensin och slänger i en växel lite annorlunda än innan. Men den gick mjukt inget hostande.
Ska nog boka tid för kontroll av motorn så man vet hur den mår.

Tack igen för all hjälp, hade inte fixat utan er.
mvh Sun
Frågan är hur lite olja du hällde ner, det blir en del avgaser...)
Men det förvinner snart, bra att det löste sig till slut.
Sen kan du säkert uppleva en hel del vita avgaser nu när tempen växlar mellan några minus och plusgrader, pga kondensvatten i avgassystemet.
Inget som är fel eller problem med bilen men många blir rädda när de ser all vitrök bakom bilen vid lite pådrag.

FP
Panik.
Jag råkade trycka in trippmätaren för länge och fick fram något med test 21 eller någon siffra. Nu fungerar inte vindrutetorkarna eller airbagen.
Helt fel topic men folke vet du något om detta?
mvh Sun
Det finns ett testprogram för instrument mm som du kanske kommit in i av misstag. Minns inte nu om det avslutas om du vrider av nyckeln eller om man måste stega fram till visst läge med trippknappen. Mata inte in några parametrar osv som du inte känner till.
Om inte annat så bör du ändå göra en batterireset genom att lossa batteriets minuskabel en kvart och återansluta, detta fixar en hel del problem och hängningar i bilen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.