|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, min bensinpump låter inte som den ska, den låter ojämnt och högt. Jämnförde med polarens e39 och hans lät diskret typ som ett kassettband som startar. Ljudet hördes på högra/passagerar sidan vid bakhjulet. Läget ser ut så här, flyttade bilen imorses ca 5m och sen 9 timmar senare startade den inte. Fick motorn att gå igång en gång men dog omedelbart, efter det så är bara startmotorn som låter. Kan felet vara bensinpumpen? och vart finns de? Har en haynes bok men ville ändå få lite info härifrån. I haynes boken står det att finns 2 pumpar, hur vet jag vilken det är? Bilen e39 528 ia 97 Har ca 50 liter bensin i den nu, behöver jag tömma tanken? mvh Sun Tacksam för hjälp, står på en plats som jag inte får stå på och kan inte flytta mig. | |
|
Hej igen! Pos.1 är huvudpumpen som matar bränslesystemet: Länk Pos.7 är en fördelningspump som flyttar bränsle mellan tankhalvorna när det är mindre än 15 lit kvar. Detta p.g.a tanken har två "dalar". Pumpen går att nå uppifrån genom en lucka under mattan. Man får vara försiktig med gnistbildning o.s.v när man lyfter ur pumpen, d.v.s koppla ur el o.s.v innan man tar loss locket. |
|
|
Hej igen, tack för hjälpen. Jag pratade med bmw och de ville ha 2800 för pumpen och mekonomen 1231. Men på mekonomen så tillkomm endast huvudpumpen. Räcker det att bara byta den pumpen och inte fördelningspumpen? har ju i 50 liter nu så då borde det vara den stora pumpen. Köpte en vevaxelgivare också för säkra upp. Ska se om någon hinner felsöka den innan. mvh Sun |
|
| Det är säkerligen den stora pumpen om du inte får fram bränsle med 50 lit. i tanken. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skruva ur ett stift och kolla som dom inte är blöta. E39 gillar nämligen inte att startas kalla och stängas av igen, surar igen sig väldigt lätt. Har du enbart flyttat bilen en gång så borde det normalt inte mer än misstända dagen efter vid start, flyttar man den två ggr så ligger man betydligt sämre till speciellt på de som har tvåelektrodstiften dvs före 09/98. Men låter pumpen illa, så kan det självklart vara fel på den, eller så suger den luft kanske. ///MVH Hasso Länk |
|
Vi diskuterade surningsmöjligheterna igår i denna lånade tråd: Länk Hoppas att de är uteslutna. Att den startade men sedan dog pekar ju något mer på pumpen. |
|
|
Hej, får kolla stiften, anders-72 rekomenderade det också. Stiften är nya platina med 4 elektroder. Det med vevaxelgivare, kan den ge såna här sympton? har mest läst för att förstå och såg att givaren också kan ge problem. Om det står rpmgivare i felsökningen är det samma som vevaxelgivare? eller är det en dum fråga? mvh Sun |
|
| Ingen fråga är dum, men varje ställd fråga är troligen befogad. Vet inte vad felkoden/koderna för defekt vevaxellägesgivare är, men det är högst troligt att även varvtalsmätaren använder signal från denna. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ok missat denna tråd man kan inte vara överallt :) p0035 /felkod 65 är vevaxelsensorn , de brukar vägra starta om den ger sig. Däremot ,med kamaxelgivaren så brukar bilen starta men inte gå som den ska, då den lånar signal från vevaxelgivaren istället. Ska väl tilläga att om man är för snabb med att vrida om nyckeln kan immobilazern lösa ut så att DME spärrar tändning o pump, pga att det blir en strömspik vid startmotor tillslaget. Vänta ett tag låt nyckeln vänta i tändläge i 30 sekunder innan man vrider till startläge. Funderar enbart på detta då bilar brukar starta i 3- 4 sekunder med en oigenkänd nyckel och sedan dö. Men det kan man kolla om bränslepumpsreläet drar. Skulle reläet var felaktigt man kan låna reläet från bakrutevärmen som är lika om man misstänker ett strulande relä. Dessutom brukar även anslutningarn på pumpen ge sig och ger då dålig kontakt, spänningsfall pumpen kan därvis låta onomalt. Men som sagt säkerhetställa funktionen en sak i taget på ett rationellt sätt så löser sig mcyekt problem. Vid enstaka tillfällen så har ett igensatt bränslefilter kunna ställa till det. ganska ovanligt , men förekommer. ///MVH Hasso Länk |
Opps felkoden ska vara P0335 /83 !! 83 är BMW felkod den andra generellt vid användande av annan läsare. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, tack för att ni finns, all hjälp uppskattas. Nu har vi bytt bränslepump, men inget direkt skillnad. Testade med startkablar och startgas, ingen skillnad. Det var ett tag den började brumma till och vi trodde den skulle gå igång men den förhoppningen försvann snabbt. Plockade bort tändstiften och de var svarta oljiga och blöta :-( verkar varit mitt fel. Hoppas nu på att det var det som var felet. Bränslefiltret byttes några månader sen, så det borde vara fräscht. Ska kolla runt på inlägg men om någon vill så får de mer än gärna berätta hur jag ska få tändstiften fräscha igen eller måste jag köpa nya? Det med givaren, gjorde en felsökningen för bilen spökade lite och då kom sökningen fram till att det var något fel på rpm signal, men efter felsökningen har inte det problemet uppstått. Mekanikern sa att det berodde då på en varvtalsgivare, men jag har inte kunnat hitta något om någon sån givare. mvh Sun |
|
| En polare va med om samma sak. Han parkerade bara om bilen nästa gång han skulle starta gick den inte igång efter mycket om och men kom han fram till att den hadde surnat. Han löste det genom att ta ut säkringen till soppa pumpen dra runt startmotorn ett tag så gick den igång några sekunder gjorde så några gånger satte sedan tillbaka säkringen och bilen startade hur lätt som hälst | |
|
Men hade han tagit ur stfiten? eller tog han bara ut säkringen och för att rensa? Testade att torka mina stift men det hjälpte inte, har satt i gamla riktigt torra stift som jag hade i bilen innan. Men nu har mitt batteri strejkat, så väntar på starthjälp. Har ni några bra tips, på hur jag gör för inte få den att sura igen? Säkringen för bränslepumpen sitter den i handskfacket? såg att det stod nåt med kraftstoffepump både i skufffen och handskaffet, i skuffen hittade jag dock inga siffror där säkringarna sitter. Mvh Sun |
|
|
Hur låter motorn när den går runt på startmotorn? Normalt med kompression eller lättare/jämnare/snabbare än vanligt? Det händer att ventiltryckarna sjunker ihop om då startar den inte, blir sur och går lättare runt än normalt, som om den inte har komp osv. Det är "bara" att mala på tills oljetryck osv byggts upp i tryckarna så blir allt som vanligt igen. Problemet är inte alldeles ovanligt på många bilar med hydrauliska ventiltryckare/lyftare, inte bara BMW, speciellt verkar det komma efter upprepad start/stopp med kort intervall. FP |
|
|
Vi bytte först tändstift men det hjälpte inte häller dom nya blev dränkta direkt men när man drog ut säkringen så starta den ganska snappt. Säkringen satt i skuffen har jag för mig. |
|
|
Tack för tipsen, än har inte bilen gått igång, börjar dock låta mer från och jag fick tom en liten puff från motorn men motorn har inte startat än. Batteriet helt nytt idag, stift och tändspolar/hattar torra, nu vete fan iofs. Men funderar på att byta vevaxellägesgivare eftersom jag hade ett gammalt fel på felsökning med rpm-signal. Vart hittar jag den? har inte kunnat se vart den finns på realoem. Tacksam för svar Gärna bilder om någon har. mvh Sun |
|
| Givaren hittar du längst fram på motorn. Den sitter i ett fästöra på bröstkåpan och läser av triggerkransen på vevaxelns vibrationsdämpare/remskiva. Pos.9: Länk | |
|
Går motorn runt med normal komp eller snurrar den lättare än normalt med startmotorn? FP |
|
|
TAck Anders, ska gå ut och se om jag hittar den. mvh Sun |
|
|
Folke, startmotorn låter som om den går runt fortare, malde på i 30 min, och körde på med startmotorn kanske 2-20 sek, åt gången. Lät den vila mellan gångerna. Jag vet inte vad jag ska göra mer. mvh Sun |
|
|
Jag misstänkte nästan det. Kan ju vara det som jag skrev tidigare med ventiltryckarna osv. Du gör helt riktigt, kör 5-10 sek åt gången och låt startmotorn vila lite samtidigt som batteriet återhämtar sig osv. Förr eller senare kommer ventilerna att fungera riktigt igen och bilen startar direkt skall du se. Den kommer att puffa och skjuta lite innan den börjar gå rent men det går snabbt över. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.