AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
857

Ta motor från 540, vad behövs?

Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Hej...
Har länge haft en tämligen halvgalen idé om att V8 bestycka någon gammal klassisk bil, typ amazon eller dylikt, och bmw tok som man är så är ju motorvalet inte så svårt. Frågan är då, innan man börjar leta efter vettiga projekt, vad behöver man? Motorn förståss, men vad behövs för att få igång motorn? Vilka boxar osv?

Tack på förhand!
Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
Ingen aning, men sök på vv.se efter en bil med regnr:: TZU520 så hittar du en 540 manuell... finns på ngn skrot i sverige. ;)

Mvh
Kul idé, men om du ska köra den på gatan räcker det nog inte med att bara ta motorn. Det finns en trist regel som säger att man maximalt får öka motoreffekten med 20% och vridmomentet med 10% för att kunna besiktiga bilen.
Jag har funderat mycket på hur man ska komma runt detta eftersom jag har haft samma tanke. Ett alternativ är att bygga om bilen så mycket så att den räknas som amatörbyggd. Kolla SFRO:s websida. Där finns regler och tips.
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Men gäller inte andra regler för skattebefriade bilar?
Man ser ju ganska många 240'is med stora V8'er som är besiktade och klara?
Sfro känner man igen, polaren var tvungen att besikta sin nova där har jag för mig. Hade annan framvagn och "några" hundra hästar för mycket, var inget problem när han väl lyckats få ner db. =)
Jag tror inte att reglerna skiljer sig åt.
När det gäller Volvo 240/260 så fanns ju dom med ganska starka motorer. Bland annat turboladdade. Detta lämnar dörren öppen för att lägga i vissa avgasrenade Chevrolet smallblock V8 eftersom dom är typade med ganska låga motoreffekter. Har man väl typat om Volvon med V8 så kan det ju slumpa sig att man måste byta motor till en annan V8 som ser likadan ut på utsidan. Skillnaden mellan 150 och 200+ hästar kanske inte uppmärksammas av SBP om man har tur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.