|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu är det dags att gå över till en Bmw, har alldrig ägt en , och är är litte nyfiken att höra era röster om de här tre bilarna: 120d 320i 320d Utrymme är icke viktigt utan motor och köregenskaper. Låt höra | |
|
Finns ju mängder av erfarenheter att läsa om du klickar på fliken "sök inlägg"... Sedan beror det naturligtvis på vilken kaross/årsmodell du väljer att köpa - är det en NY bil du ska köpa eller en med några år på nacken? Som du säkert vet så är det olika motorer beroende på vilken årsmodell du väljer... Rent generell gör M-paketet (M Tech II) allt oavsett bil, har ägt diverse bmw både med och utan och jag har enbart positivt att säga om m-paketet - såväl exteriört som körkänsla... Gällande 120 vs 320 (e46 from 01) så tycker jag 120 slår 320:n på alla punkter gällande köregenskaper och motor - upplevs som betydligt rappare och körvänlig än 320:n. Om jag hade varit i dina kläder, då du nämner att utrymme inte är relevant, hade jag utan tvekan valt en 120i/120d - 120 d har fått oerhört mkt positiv kritik bland innehavarna på 1:ans forum men själv hade jag valt en 120i pga. ekonomiska skäl. Det beror ju lite på hur långt du kör... Men som sagt, sök lite i gamla trådar och i modell- resp begagnatguiden om information -därutöver är en provtur med var bil oerhört givande... //A |
|
| Glömde säga att det handlar om en ny bil,dvs. e90 om jag inte har fel. | |
|
Nya 120i med 170hk borde passa utmärkt om du inte kör så långt. Kör du längre sträckor så borde 120d vara helrätt. Finns ingen anledning att köpa 3-serie om du inte behöver utrymmet. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
En sak till jag undrar över när det gäller komforten i hög fart, mellan 150 och 180 km/h, För att få egen uppaftning räcker inte med enstaka provkörningar. |
|
|
Varken 1-serien eller 3-serien är några komfortmaskiner i hög fart. 3-serien är lite bättre. Svensk motorvägsfart + moms med en 1-serie är inga problem, den går tyst i de farterna. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jag har en 120d -08 och är extremt nöjd med den. Den går förhållandevis tyst och är väldigt stadig även i hög fart. Motorn låter knappt som en diesel alls och har ett härligt register. Ang skatten så är den väldigt låg tack vare låg förbrukning/utsläpp. 3-serien är såklart lite mer komfortinriktad, men jag tycker att en del av körglädjen försvinner i den jämfört med 1-serien. Jag har bytt ut mina Run-Flat däck som sitter original mot vanliga däck skillnaden är oerhört stor. Mycket stadigare och betydligt tystare med vanliga däck. Kan vara ett tips! =) Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
Buspelle |
E90 är absolut en bil som har fullgod komfort även i höga farter. Ungefär jämförbar med E39 skulle jag vilja säga, vilket inte är dåligt. |
|
Jag har haft en 120d -05, och kör nu en 320d -07. Bensin-fyrorna har jag sorterat bort på ett tidigt stadium - motorerna (även nya 170-hästaren) är 'träiga' och helt utan karaktär. Bra motorer rent objektivt sett, men inte BMW-mässiga. Dieslarna däremot är riktiga nöjesmaskiner! Jag har kört med effektbox från Länk i bägge bilarna, och den höjer nöjesfaktorn ytterligare en bra bit utan att påverka vare sig körbarhet eller förbrukning. Provkör både bensin- och dieselmotor i samma bil, så förstår du vad jag menar! Om du ska välja 1- eller 3-serien är en fråga om vad du vill ha ut av bilen. Om inte utrymme är viktigt, så handlar det om det som sagts ovan - 3-serien är betydligt mer 'vuxen', på gott och ont. Bättre fjädringskomfort, lägre ljudnivå, skönare stolar och lite 'lugnare' uppträdande på vägen. 'Ettan' å sin sida är kvick i reaktionerna, lätthanterlig och faktiskt lite mer praktisk med sin halvkombilucka. Prestandamässigt är det ingen märkbar skillnad - 1-serien väger nästan lika mycket som en 3-serie, och i högre farter är faktiskt 'trean' kvickare eftersom den har lägre luftmotstånd. Tack vare detta drar 3-serien också lite mindre soppa än 1-serien på landsväg, plus att vindbruset i höga farter är markant lägre i trean. För bägge bilarna gäller definitivt det 'grozze' säger ovan: byt däcken till 'vanliga' icke-RFT (Run Flat)! De 'punkteringssäkra' däcken som BMW envisas med att leverera både 1- och 3-serierna med förstör mycket av chassits goda egenskaper. Jag har bytt ut däcken på både 120d:n och 320d:n, och skillnaden är faktiskt markant! Obegripligt att det inte går att få bilen levererad med 'riktiga' däck...... Slutsats? 120d om du värderar körglädje och hanterbarhet högt. 320d om du värderar långfärds- och högfartsegenskaper högt. (320i om du varken bryr dig om motorkaraktär eller förbrukning.....) |
|
|
Tänkte bara påpeka att 120d och 320d (E87 samt E90) har samma motor, alltså bägge är 177 hk diesel med partikelfilter, så om det är motorerna du vill jämföra kan du "bara" jämföra 320i vs. 320d, samt 320i vs. 120d :) Köregenskaperna på bilarna är rätt snarlika, skiljer ytterst lite mellan en 320i och en 320d. Det knackiga dieselljudet som du förut kunde höra på gamla dieslar är nästan som bortblåst, och inuti bilen är det nästan inte hörbart att det är en diesel du kör. Komfortmässigt är det precis som alla ovan sagt, rätt stor skillnad mellan en 3-serie mot en 1-serie. 1-serien har jätte bra komfort för att vara en "småbil", men kan aldrig komma upp i 3-seriens benutrymme eller ljudnivå, då det helt enkelt är en större bil. Kvalitén mellan de båda bilmodellerna är densamma. Sen är det upp till var och en om man vill ha en bensinare eller diesel, dieseln har jue bättre (högre) vrid än bensinaren och är således starkare vid omkörningar, medan med en bensinare kan du dra motståndare vid rödljus (något du inte lika lätt gör med en diesel). Något man kanske bör ha i åtanke(?) är det faktum (det snackas om i bilbranschen) att miljöbilar är på fram marsch och jag vet att på våran anläggning tex. är 80% av de bilar vi säljer idag, dieselbilar. Så frågan man då bör ställa sig är, om vi säger att du säljer din bil, inte om tre år, utan om sex år... Vad kommer marknaden då eftersträva/vilja ha? En bensinare eller en diesel bil med partikelfilter? Mvh Anna |
|
|
Tackar för mycket intressanta svar och är tacksam föt att ni hjälper mig angående mitt bilval, det börjar luta åt mellan 120d och 320d. Tillsammans blir det lättare komma fram till en av de två bilarna. Era synpunkter är mycket viktiga so vi fortsätter ett tag till, men å andra sida måste ja bestämma mig snart för att frugan inte ska kolla andra bilar. skicka bara era inlägg |
|
|
@exiZ På pappret är 320d faktiskt marginellt snabbere än 320i vid rödljusen. 0-100 7,9(320d), 8,2(320i);-) Funderar själv på att byta 335:an till 320d/325d, därför att jag nu kör 4-5000 mil/år och bränslet lär väl knappast bli billigare i framtiden=(. Har prövkört 177hk versionen och tyckte faktiskt den var rätt pigg, trots att den saknar drygt 130hk jämfört med 335:an..... //Anders |
|
|
Appropå ingenting så fick jag nyligen inbetalningskortet på vägskatten i brevlådan. Jag är tydligen skyldig att betala hela 47kr för ett helt år i vägskatt! =) Tack snälla för partikelfilterrabatten! =) Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Har partikelfilterrabaten inte tagits bort , undrar bara, eller bilen registrerades innan årskiftet. |
|
|
Skatte reduceringen har vad jag vet, tagits bort... det var därför man skulle passa på att beställa en partikeldiesel innan årsskiftet, man jag tror, och hoppas att skattereduceringen kommer komma tillbaka, för att uppmuntra fler att köra "miljövänligt"! :) Phoebos: My misstake, du har rätt ;) |
|
|
Sover ni, jag vill höra flera argument till 320d fördel.Jag vill ha den, men rätt dyr,och sedan vill jag en ny bil, jag vill ha förmycket,va. Kommer jag att ångra mig angående BMW-s driftsäkerhet, eller, fram med åsikter, DUM SPIRO SPERO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.