AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.797

Åtgärda "grövre" form av rost? Verktyg? Tillvägagångssätt?

Har rost vid nedre delen av bakluckan under gummit och längst ner på framdörrarna som jag ska åtgärda.

Bilder:

Länk
Länk

Jag hade tänkt att köpa mig en skruvdragare/borrmaskin av modell 300:- typ
och en rengöringsrondell borste från Clash Ohlson, och sedan köra på med
sandpapper.

Tex:
Länk

Är detta en bra idé eller helt galen?
Hur ska jag annars göra för att få bort rosten?

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Du kan även blästra bort rosten.
Jag har ej tillgång till blästermaskin, men jag har tänkt på det, verkar egentligen vara det bästa alternativet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Punktbläster med gummikona är bra till den typen av skador och du slipper gå och sopa sand en halv dag efteråt :)
Kan man hyra punktbläster från nånstans?
Vad är det för skillnad på vanlig "sand" och gummikona?
Vad är det för priser vi pratar om gällande hyrning?

Måste jag inte tejpa halva bilen för att inte råka sprida blästret och förstöra lacken när jag blästrar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En punktbläster kan du köpa billigt på affärer likt Jula, Clas Ohlsson, Biltema o.s.v. Det är ett munstycke med en hängande påse som du fyller med silikat eller blästersand ca 0.5kg. I änden på munstycket kan man sätta gummiändstycken med konisk form. Den pressar du mot plåten så att det tätar när du blästrar. Sanden blir kvar och återanvänds. Brukar följa med lite olika gummikonor som passar i ytter- och innerhörn o.s.v. På slät plåt brukar det gå att få så tätt under blästringen att inte ett korn läcker ut. Maskera behöver du inte. Vist kan det damma ite om man inte lyckas täta, men det är ingen sand som gör någon skada. Man får skölja bort den sedan. Har du bara tillgång till tryckluft är det inga dyra grejor. Det behövs ingen stor kompressor heller då det är korta perioder man blåser.
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Hej Bimmerkid,

Min svärfar är gammal lackerare och han har lärt mig att man allra allra helst inte skall göra nått som har med lackning att göra under vintermånaderna. Sommaren är absolut den bästa årstiden för all typ av billackering pga all den fukt som finns i luften vid den årstiden som vi är i nu. Känner du att du gärna vill göra detta nu ändå så bör du ha bilen i ett varmgarage minst en vecka med minst 15 grader. Om du inte gör så är risken väldigt stor att du stänger inne fukt som inte kan komma ut när du väl har lackat. Vet själv ur deprimerad man blir när man har lagt ner en massa arbete och det börjar att rosta igen! Hoppas det blir bra och att du slipper ifrån rosten länge länge!

Mvh Brännwik
ha
38
hacken
E61 520i -10
Konstigt Brännvik.
Jag har lärt mig att den relativa luftfuktigheten är lägre under vintern.

Bättre sent än aldrig!!!!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, Hacken en bitande kall januari eller februaridag är det oftast torrt. Just nu har min hygrometer gått utanför mätområdet och visar bara "high" så det torde gälla dom gamla hederliga vintrarna.
Hej! jag jobar som målare/eler lackerare..

Jag skulle rekomendera att du blästrade bort rosten med just punktsblästra.

Spacklar om det behövs förtst ett tunt varv med glasfiber spackel för grov jobbet för att täta till porer i plåten.

Grundar de blästrade ställen med epoxy grund färg pga epoxy är en täätare färg en polyretan.går bra att spruta polyretan på epoxy men inte andra vägen.
epoxy grunden skall vara ordentligt torr å slipad före du sprutar polyretanfärg på den.

om du får tag i förtunings baserad base använd den den e bätre en vatten basen. fins inte i finland mera pga voc värdena osv.

ett tips för att få färgen närmst den nyans du har på bilen förutsagt att de e orginal färg på den använd glasurit. 55-linjen<-förtunings baserad törkar fort enklare att aplicera 90-lijen torkar longsamt blir lättare molnig en 55-linjen
Glömde! vad du en gör Blästra aldrig utan ...VATTENAVSKILJARE..

kalt väder =torr luft fuktig het

varmt=motsatsen

Värm upp stället du ska måla med en värme pistol så slipper du fuckt beckymer men värm försiktigt går lika bra med en hår tork kolls med vitt husols papper om dett e tort sätt pappret mot de blästrade området ..jaja du fattar nog redan...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Just nu ligger hygrometern på 92% i Gävle,så har den legat i stort sett hela denna vinter.Har faktiskt noterat 100% några dagar.Men nu börjar vinden vända så en halvering kan säkert komma i veckan.
Från en som snickrar garage i februari:)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Trucker: normalt lämnar man ju ett par millimeter glipa när man spikar råspont på t.ex tak. Det kan du hoppa över i år ;)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Anders-72: har faktiskt lite ångest över spånten,längst ner på takfoten har plankorna rört sig 1-2tum.Får väl fimpa en bit i värsta fall,ska förhoppningsvis få på takpanneplåten i mars.Håller just nu på med isolering invändigt vilket inte är så kul med 5met i nock och bara 2 armar.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oops, nu blev det ett byggforum istället :) Jag har sett en bekant som, trots att det var yrkesfolk inblandade reglade upp ett hus på platta, spikade tak riktigt tight och lade papp. Därefter stormade det och regnade så plattan blev en mindre insjö. Ångorna blötte upp takvirket som var papptäckt så det svällde och mer liknade en puckelpist än ett tak :)
Har sett bilder i någon garageport-tråd. Ser fint ut och takhöjden blir ju fin bara allting är uppe och klart så att säga.
Jag har bestämt mig för att lämna bort arbetet, känner ni till nån bra verkstad som kan fixa detta?
Hur mkt kan det kosta?
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Jag ber om ursäkt för att jag skrev fel, det jag menade var att bilarna brukar vara blöta vid denna årstiden och det är väl ändå ingen bra komination med billackering?

Mvh Brännwik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.