|
|
|
|---|---|
| kan någon insatt SNÄLLA förklara för mig en gång för alla vad en cdv fyller för funkton och om det är riskfritt att ta bort den,bara måste veta! | |
|
CDV står för Clutch delay valve och är den ventil som syftar till att bromsa kopplingsuppsläppet. Dvs om du vid aktiv körning dumpar kopplingen istället för att släppa upp den, så bromsar cdv:n uppsläppet så att kopplingen slirar lite mer än vad den skulle ha gjort annars, på så sätt minskar slitaget på drivlinan på kopplingens bekostnad. Det går bra att borra upp cdvn så att den inte längre bromsar. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Det är bättre att ta bort den helt, borrar man riskerar man att förstöra tätningsytorna. Dessutom går det inte att återställa bilen ifall man vill. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
tackar för svaren,får se om jag vågar skruva bort cdv:n eller om jag ska försöka lära mig köra riktigt med den istället........ |
|
|
Alla som tagit bort cdvn verkar tycka att det blir en helt annan bil att köra åt det positiva hållet. Skadar ju knappast att testa. Det ska jag göra så fort jag är helt 100 på hur jag ska lufta systemet efteråt=) Jag avgudar min 330 på alla punkter utom en: Kopplingen! Det känns som om jag inte kan köra bil längre! Men när jag sätter mig i flickvännens Toyota corolla så är det en stor LÄTTNAD! Så ska det ju verkligen inte vara... BMW ska vara trevligare än att köra Toyota på alla punkter... Själva borttagandet kan man ju inte misslyckas med som jag förstår. Ja, så länge man följer en klockren guide såklart. Denna tyckte jag var bra!: Länk |
|
|
Länk "BMW six appeal" |
|
|
Hej Jag har läst om säkert ett trettiotal som demonterat sin CDV på deras bilar o blev ju såklart sugen på o göra de på min 328 -00 med. Inte för att min koppling är olidlig men alla säger ju att den blir så mycket bättre utan den. Optimera optimera optimera mera!! =) Men när jag tog isär de så fanns där ingen CDV. Antingen så har inte min modell nån eller så har någon av de 2 tidigare ägarna (kvinnor som kört pendlarmil) tagit bort den. Lite trist, men jag var kanske inte riktigt säker på att den skulle ha en sån innan, hoppades bara. För de modeller i e46 var tydligen bara 320, 323 o 330 av nån jäkla anledning så hade tydligen inte 328 nån. |
|
|
Jag skulle montera bort min, sen kom jag på att min bilö har ju för bövelen automatlåda! :D *spjuver* //amullo --- |
|
|
Jag har också varit under och skulle ta bort min, men det satt ingen cdv på min bil (330i -02) Tusan, jag som irriterar mig så på kopplingen... |
|
| På min sitter det en CDV, men jag stör mig inte på den. :-) | |
STi |
Hur vet man om man har en cdv? |
|
Den verkar sitta på röret på 3-serien. Pos.15: Länk På 5-serien sitter den direkt i slavcylindern. |
|
|
Om en del på real-OEM finns med på sprängskissen men inte finns medtagen i detaljlistan innebär det då att den inte finns monterad på bilen. Är nämligen så om man kollar just cdv på 328i -99. |
|
|
Som Sti undrar: Hur vet man om man har en bil med CDV? /Hampus Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.