|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har hört att högtalarna som sitter i bmw 7 serie, kaross e65 är sladdlösa och fungerar via optik, stämmer det !? hörde att om de går sönder eller nåt så kostar det ca 30.000:- för nya....det låter helt kaotiskt i mina öron... BMW - Bil Med Wingar | |
| de är nog en skröna. | |
|
Fiberoptik kan stämma:) Mvh Asken |
|
| Logic 7 ett jädrans bra ljud,om man jämmför e38 an ljud dsp. | |
|
Oki då är det kört om nån högtalare inte skulle fungera förmodar jag.... BMW - Bil Med Wingar |
|
|
Att överföra signaler av olika slag har man ju gjort med fiberoptik ganska länge. Fördelar är t.ex att det är okänsligt för störningar från spänningsfält o.s.v. Men i slutänden måste väl ändå högtalaren drivas elektriskt då det är en magnet som sätter membranet och luften i rörelse. Fiberoptik hela vägen skulle nog leda till att man såg musiken, i stället för att höra den :) |
|
|
Att de skulle vara sladdlösa är nog en skröna! :) Även om signalen är fiberoptisk så måste högtalarna matas med ström på något sätt. Så hur man än vrider och vänder på det blir dom inte sladdlösa. Nu finns det förvisso teknik att föra över ström trådlöst. Men jag tror inte tekniken är optimal eller klar för att användas i bilar! |
|
| Rätt intressant det där med sladdlös överföring av el. Vilket slag för t.ex Ericsson Cables :) Själv väntar jag på den slanglösa vattenspridaren.. | |
|
"Själv väntar jag på den slanglösa vattenspridaren.." Ja, det vore nåt! :) |
|
|
Sladdlös överföring av el och effekt är gammal och vi använder den varje dag överallt, i GSM-telefonen, vid TV-mottagningen osv. Fast det är små effekter... Tekniskt sett kan man höja den överförda effekten till önskad nivå, fast det är synnerligen ohälsosamt att vistas i vägen eller ens i närheten. Att det är optisk överföring ända fram till högtalaren är som nämnts en skröna, liksom att dessa skulle kosta 30.000 osv. Man blir ju inte speciellt förvånad, det dräller ju av skrönor och liknande funderingar om diverse utrustningar och tillbehör i bilvärlden . FP |
|
|
Troligtvis använder sig e65 av MOST Länk som så många andra... Men aktiva högtalare låter inte så troligt. /chni |
|
|
MOST kan det mycket väl vara, och även optisk överföring på lågnivå mellan enheter osv. Men slutligen måste det sitta högtalare som jobbar med elektrisk effekt osv, aktiva eller passiva, skillnaden är ju egentligen bara var effektsteget är placerat, och dessa högtalarelement går att byta utan att det kostar 30Kkr. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.