|
|
|
|---|---|
|
Anledningen till tråden är att ja funderar på nya fälgar till sommaren.. Bilen är en 328 sedan e46 -98, sänkt ganska mycket.. Förra sommaren hade jag 18" fälgar som var 8" breda et 40 med 225/40 däck. Fungerade riktigt bra! Så här såg det ut med 18" hjul på: Länk Fälgarna jag är sugen på nu är 19", 8,5" breda et 38 och har 225/35 däck. Det blir enligt mina uträkningar så att hjulet kommer ca: 8mm längre ut mot skärmkanterna.. Tror ni att det här kommer fungera? Är det någon som haft en låg e46 med liknande förutsättningar? Tacksam om nån har nåt bra svar:) //Zetterberg | |
|
Tror du kommer få problem med så mycket sänkning. Min E46 är sänkt 40/40 mm med 235/35-19" på 8,5x19" med ET35 och det är tajt bak redan då. Frågan är hur det går för dig. Hjulhusen bak rymmer mycket, men fram är det värre, räkna med problem där med. Är du säker på att däcken du ska ha har dimension 225/35-19" ? Isf blir profilhöjden väldigt liten, så förvänta dig isåfall komfort som en parkbänk. Om jag skulle vara du skulle jag försöka fixa ett par hjul och prova med innan du köper något. Mvh Johan |
|
|
Beroende på sänkningen så ser ju Zetterbergs hjul ut att passa bättre. Breddar inte lika mycket samt mindre profil. Angående 225/35-19 så är det väl vad bmw nu originalmonterar på 3-seriens 19-tummare? |
|
| zetterberg; måste fråga dig ang. fronten - hur i h**e har du gjort för att få faceliftens lyktor på en -98? Bytt hela frontpartiet då elr? | |
|
JohanD75: Ja det vore perfekt att testa först, och ja jag är rädd för att de blir allt för trångt.. Anders S: Tack för att du ser lite positivt på att de kan få plats :) //Zetterberg |
|
|
tvesovla: Får tacka någon föregående ägare för det, tydligen ett rådjur som sett till det från början, var väl på lite fel plats vid fel tillfälle kasnke.. så fronten, huven, framlykta och en framskärm blev lite tilltryckt, och då hade dåvarande ägare fått försäkringsbolaget/plåtverkstaden att byta ut båda skärmarna huv o lyktor till facelift prylar.. Och det ser helt orginal ut allting så det är ju ordentligt gjort. Inget fusk! Och det är ett stort lyft till utseendet måste jag säga:) //Zetterberg |
|
|
Anders S: Jag tror att problemet blir fram, iallafall om jag jämför hur det ser ut på min bil. Sen tror jag 225/35 på 8,5" fälgar kommer bli ganska elakt åt fälgkanterna. Vet du vad det är för fälgbredd på BMW:s orginalfälgar som de monterar 225/35-19" på? Vore intressant att veta. Zetterberg: Ser i din profil att vi inte bor så jättelångt från varandra. Så om du känner för en tur till Ludvika någon helg kan vi provmontera mina 19" på din bil och se hur det funkar. Mvh Johan. |
|
|
JohanD75: Det låter ju inte alls dumt! Men grejen är den att jag är så jävla rädd för rost så jag har ställt undan bilen för vintern.. Men o andra sidan, skulle man testa och lyckas att få på dina hjul utan att det tar i, o se att de fungerar så skulle de ju va hel lugnt med dom ja är sugen på.. Och problemet vore löst:) Kanske ska få på några vinterdäck på bilen o åka till ludvika kanske.. Riktigt hyggligt erbjudande av dej! Tack för det! Men ska fundera lite om de kan fungera nån helg framöver här då :) //Zetterberg |
|
|
En sänkt E46:a med 19":Länk Min bil har 18" och är sänkt 60/60, se min profil för bilder. kan säga att detta är för mkt, bilen blir stötig och opraktisk. Så se till att hålla dig på asfalt isf ;) (bilen tar i vid fartgupp och på grusväg, även vid "mindre" hinder) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag har som sagt också 18" på min bil, och har kört den i fartgupp o på grusväg utan att den tagit i någon gång, även fast jag har haft fullsatt bil osv.. Har även provat köra konbana med bilen o de kränger en del där, ska försöka få ut en filmsnutt på de. Och det är inte höjden på hjulet som oroar mej utan bredden när den kommer ut 8mm till.. Det som är problemet för det skiljer inte mer än 3mm i diameter på 225/40-18 och 225/35-19 vad jag har förstått.. Det med att den blir lite stötigare kan jag leva med :) O andra sidan ser ja nu att du har ju lite bredare däck än vad jag har/ska ha också! //Zetterberg |
|
|
Länk Det tar inte i än fast man kör med den körstilen med 18" hjulen iaf :) //Zetterberg |
|
|
"Vet du vad det är för fälgbredd på BMW:s orginalfälgar som de monterar 225/35-19" på? Vore intressant att veta." Det bör vara 8*19 fram och 9*19 bak om jag inte minns fel. 225/35 och 255/30 däckdimension. 225/35 på 8,5"-fälg. Visst, kanten blir lite blottad. Jag kör med vintersulor på originalfälg så jag vet, och gumman har repat dom. :) |
|
|
19" 8,5 et35 235/35/19 dunlop pilot sport max med fälgkants läpp tar inte i alls men din är ju lite lägre. bak går nog med fram kan det kanske ta i, men du har lite högre ET på dom du e sugen på och dom borde mao komma 3mm längre in i hjulhuset än mina. är bilen väldigt hård i fjädringen borde det gå Länk Alpinan är samma kaross som 328 |
|
|
robban bagio: Ja om det inte tar i på din me dom hjulen borde de ju kanske gå på min.. :) //Zetterberg |
|
|
Vågar jag köpa 8,5X19" ET 33 Till en BMW 318sedan som har m-sport och är sänkt från fabrik? 235X35 däck runtom. Vill verkligen ha dessa fälgar men inge kul om det skulle börja skrapa och ta direkt man stoppar en matkasse i bagaget :) |
|
|
2mm längre ut än mina. jag skulle köpa o i värsta fall så får du vika in insticket litegrann på skärmarna i bak. :) |
|
|
Då köper jag nog dessa 19" och i värsta fall får man väl valsa skärmarna om det skulle ta i. Det är värst i bakskärmarna eller? |
|
| et 35 på mina o i övrigt lika o d va lugnt i fram o skrapade i i bak vid hård körning i långa gropar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.