AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.728

bromsen låter och tar sämre efter att bilen stått ett par veckor

da
6
daspegren
320i -02
Hej,

problem med e46:an. Bilen har stått under de senaste veckorna med handbroms åtdragen och vädret har varit vått. Igår kickade jag igång den och tyckte först att jag satt fast en aning men lyckades gasa loss bilen. Nu har jag ett missljud från bromsarna under färd och ryck i pedalen vid inbomsning, kan jag på något sätt smörja bromsarna för att få loss dem helt? Jag körde en runda med bilen och bromsade upprepat men kanske inte körde tillräckligt långt. Vad kan hjälpa? Tack på förhand?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skivorna blir snabbt ytrostiga vid lång parkering. Handbromsen nyttjar inte färdbromsens skivbelägg utan en separat bromstrumma integrerad i skivan så det du känner i pedalen har inget med handbromsen att göra. Titta hur skivorna ser ut. Går rosten djupt börjar materialet spalta sig och skivan blir ojämn. Det kan släppa flagor från skivorna som syns som rostiga fläckar på den blanka ytan. Har det gått så långt är det byte av skivor som gäller. I annat fall, ut och bromsa, glöm inte att kolla backspegeln först :)
da
6
daspegren
320i -02
ok, tack för svaret, om det var så att jag bara inbillade mig att det kändes konstigt vid inbromsning, kan det vara så att det är handbromsen som kärvar? den har ju ändå inte stått särskilt länge och endast handbromsen låg ju så att säga an under den tiden den stod. Är det farligt att spraya nån lösare på bromsarna? För att lösa eventuell rost alltså.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ytrost slits snabbt bort vid bromsning. De flesta rostlösande sprayer innehåller någon typ av tunn olja så det är direkt olämpligt och farligt att använda eftersom skivbromsens funktion bygger på friktion.
För att motionera parkeringsbromsen kan du köra sakta och samtidigt dra åt handbromsen lite lagom under 15-20m körning så blir du kvitt rosten i trummorna. Om handbromsen kärvar och ligger an borde det kännas oavsett om du bromsar med vanliga färdbromsen eftersom det är helt skilda system.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Skivorna, d.v.s färdbromsen rostar även om inte beläggen ligger an, så det kan man märka av om bilen stått ett tag.
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Jag kan ibland märka dålig bromsförmåga den första minuten
efter start på min 330 Xi 02.
Detta bara efter en natts stillestånd.Efter några kraftigare bromsningar
funkar det som det ska.Detta kanske är normalt?men lömskt!

Mvh

Håkan
da
6
daspegren
320i -02
hej igen, jag har nu kört bilen typ 3 mil utan någon förbättring, bromsen fungerar bra i fråga om bromsverkan men jag så att säga känner en pulsering i bromspedalen då jag bromsar, samma interval av missljudet hörs även då jag inte bromsar. Det är ett ljud som låter varje hjulvarv. P-bromsen verkar fungera bra. Jag tycker även att ljudet tilltar i styrka efter det att jag har bromsat, vilket kan tyda på att bromsoket är rostigt och att klossen inte riktigt släpper från skivan då jag släpper bromspedalen. Vad tror ni? Allting fungerade ju klockrent innan jag ställde bilen. Och jag tycker skivorna ser helt ok ut. Måste jag demontera bromsarna och ta en rejäl titt? Eller kan det rent av bero på något helt annat?

//David
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Pulserandet kommer från en skev eller rostig bromsskiva. Har du tur kan det eventuellt vara en kant längst ut på skivkanten på ett par millimeter om skivorna börjar bli slitna. Den kan man slipa bort i så fall. Anliggande bromsar som du nämner kan bero på att beläggen kärvar i oken, men även glidstiften som oket är flytande upphängt i. Dom är till för att oket skall glida i sidled och centrera över skivan och finns på alla enkolvsok.
da
6
daspegren
320i -02
tack för alla svar,

ok, jag tar alltså och går över och eventuellt slipar till skivorna, jag förutsätter att rost på dessa är det största problemet eftersom det dök upp efter att bilen stått.

Men vad gör jag sedan med oken?

mvh
David
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Glidstiften som man kan smörja upp med t.ex lite grafitfett och se till att de glider lätt, Pos.6 :Länk
Sedan gör du rent shakten d.v.s spåren i oken där beläggens ändar löper med en grov fil så att även beläggen löper lätt i oken. Man kan lägga lite tunt med kopparpasta eller fett där också, men se till att inte få på mycket som kan hamna på skivor och belägg.
da
6
daspegren
320i -02
jag har nu tagit en titt på bromsarna och det verkar som rosten har lett till att det blivit en, vad ska man säga förhöjning på skivorna precis där belägget låg an emot skivan då den stod parkerad. Denna upphöjning känns ganska tydligt om man snurrar på skivan och är i formen exakt som ett belägg. Troligtvis har det blivit rost som sedan slipats bort men ändå lämnat lite upphöjning, skivan ser liksom inte rostig ut längre utan denär blank. Har ni varit med om detta? Går det att slipa ned detta genom att köra bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.