AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.865

Köpa Z4:a 3.0 - några bra ex?

Sida 2 av 3
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Antar att du menar bilen på Bilkompassen. Var och tittade lite på den förra helgen, och den så fin ut. Dock, om jag inte har helt fel för mig, saknades det några stäplar i serviceboken. Jag kan inte ta gift på det, men kolla det en extra gång för säkerhets skull.

Mvh,
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
suck...det bidde inget. Trist när man är så inställd på att sprätta hem i en "ny" bil.
Det visade sig att bilen hade ny huv, omlackade framskärmar och front (krock). Detta hade väl varit ok (man slipper ju stenskottsmärkena) om det varit perfekt gjort - men man såg lackskarven mot a-stolparna tex. Dessutom var det rost på insidan av ena dörren (är detta vanligt på Z4:orna??) vid fogningen. Rosten går väl förmodligen på rostskyddsgarantin, men trist i alla fall.
Så det var några oväntade faktorer som avstyrde köpet även om priset var bra (220´). Men hellre hitta ett ex som verkligen känns rätt. Den var iofs väldigt fin om man inte "pedantgranskade" den, samt gick kalas i motorn.

Men men...det får väl bli lite pill med gammelcoupen i rehab-syfte.

tjipp!

Bättre att gå på några nitar och sedan hitta ett perfekt ex än att köpa första bästa och sedan ångra sig... :)

På´t igen bara!
Tånni, jag förstår din känsla... =) Men skam den som ger sig, vi kör vidare - det är trots allt några månader innan säsongen inträder! =)
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Så sant. Skulle gärna köpa ganska snart då jag inbillar mig att priserna är lägre innan folk kommer på att "oj vad det vore skönt med en cab".
Har mailat på några i Tyskland som verkar välskötta - men det är frågan om det är lönt att köpa i Tyskland (är väl utbudet som är större, priserna verkar inte vara så mkt lägre).

/Johan
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Och jag antar bilen i fråga du tittade på Linni229 var en importerad skrothög ...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
tånni: Ger du dig till tåls har priserna sjunkit lagom mycket någon gång under industrisemestern i juli.

Jag skulle inte handla cab nu, de fina exemplaren kommer ut i april. Det som säljs nu är mest skit som blivit över sen förra året eller reparerats upp under vintern.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Highway star: Det är samma bil som trådskaparen syftar på: Länk En svensksåld -03:a. Jag tittade inte närmare på bilen, då jag kikade lite på en annan. Hann dock kolla serviceboken, och så vitt jag såg var den endast servad (oljebyte) en gång på 6900 mil. Jag kan så klart ha fel för mig, men det är värt för en spekulant att kolla upp ordentligt.

Mvh
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Den aktuella bilen hade en service utförd och stämplad vid ca 2500 mil samt en vid ca 5000 mil (denna var dock inte stämplad, troligen pga att förra ägaren var slarvig och glömt boken - det är ju fri service så man får vara bra trög om man inte servar den då...) och en sista vid 6900 utförd av handlaren.

Historiken låter ju annars lockande: 1 brukare sen ny, svensksåld.
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
ringt på ett nytt objekt: Länk

Möjligtvis någon som kollat på den? Har en bra bit att köra (typ 50 mil) för att kolla själv. Enligt säljaren på BMW var den i mkt bra skicka (såklart). Bilen har ju rullat väldigt få mil så den borde vara i fint skick.
Det som är lite negativt är den relativt snikiga utrustningen med avsaknad av xenon och hifi pro. Men det kanske man kan leva med om man skulle få ett bra pris? Vad är rimligt tycker ni?

/Johan
Skulle aldrig köpa en bilmodell som finns med xenon, utan xenon om du förstår jag vad jag menar.

Xenon höjer andrahandsvärdet ganska bra och höjder dessutom bilens intryck.

Stora ljudsystemet är alltid bra att ha, tänk på att du vill ha så bra ljudsystem som möjligt i en cab. Ljudet blir kasst när man cabbar ner om man har ett medemåttigt system.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
tånni: Lugnar du ner nerverna lite lovar jag att du får en 3.0 med xenon för de pengarna framåt april/maj ...
Kan bara instämma i det Highway Star säger; lugna ner dig lite tånni... =) Jag vet att det är svårt men bara man är lite kall så lär det komma inom en hyffsat snar framtid...
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
haha!
Va, desperat - jag? Ok, har finkammat blocket och ringt runt kan jag väl erkänna - samt varit i kontakt med några tyskar.
Xenon, tsss...det löser man ju med sånna här "mega Blue"-hylsor från Biltema. Lätt som en plätt och det ser EXAKT likadant ut...
Nåja, xenon är inte standard på svensksålda 3.0:or med andra ord?

Får väl lägga ett skambud och ser om man får den ändå.

tjenis
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Nope, Xenon var inte standard. Får mig förresten att tänka på att jag ALDRIG kört min Z4 i mörker (eller snö eller medvetet i regn) så för mig har avsaknad av Xenon inte gjort spec mkt...

Maila om du vill ha spec på min sv-sålda bil (kanske till salu).
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
330 diesel -> du får gärna skicka mig specen på din tre-nolla. Hittar inte din mail-adress, men du kan väl skicka lite info på eltonjohan@hotmail.com?

/Johan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag var på BMW Segeltorp i annat ärende i lördags och gick då förbi den ovan diskuterade Z4an. Vid en snabb titt såg man absolut inget konstigt med den utan den såg utmärkt ut.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Förvisso har den gått rätt "långt" men den verkar i var fall uppfylla de flesta av dina kriterier du ställer upp...

Länk
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Ja, den har "rätt" utrustning - men som du skriver gått lite väl långt. Då kan man hellre plocka hem en själv från Tyskland.
Men tack för att du spanar!
vad sägs om denna ... har ju inte gått så långt Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.