|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Som nybliven ägare till en 750iAL -89 har jag till att börja med en fråga ang. oljor. Vad rekommenderar ni att jag skall använda för motorolja? Bilen har enlig tidigare ägaren gått 750 mil sedan senaste oljebytet (stämpel i servicebok). Hur långt bör man köra mellan filter/oljebyten. Växlellådan har gått 1900 mil efter totalrenovering. Bakaxelns senaste oljebyte är okänt. Mycket tacksam för svar MVH Anders | |
|
Det är ganska så noga med att byta oljan i motorn. Man kan väl köra över 1000 mil på ett oljebyte innan det är dags igen, men jag byter själv efter 500-700 mil. Det är bara bra att vara noga. Kommer aldrig över 1000 mil. Min far har en 750i som det är bytt var 500-600 mil. Den går perfekt i maskinen. Försök hitta en olja med bra viskositet, titta i instruktionsboken vilken av de olika som de rekommenderar. När du gör oljebyte så byter du ju självklart oljefiltret samtidigt. Marcus.a här på forumet kan mycket om det här med oljor så här med han om det är något som du vill veta angående det. 1900 mil för en nyrenoverad växellåda är ju ingenting. Du ska väl om jag inte missminner mig byta oljan och filtret i automatlådan var 6000 mil. Kom ihåg att när du tappar ut växellådsoljan så kommer det bara ut ca 3,5 liter/gång, så du får byta 2-3 gånger tills du ser att den får den röda färgen. Kör 15 mil mellan varje gång som du tappar ur så att det har hunnit blanda sig. Har hört att man ska vara väldigt noga med vilken växellådsolja som man häller i, så kolla det extra noga. Skulle vara kul att veta hur långt din 750 har gått? //Schnitzer |
|
|
Det där med bakaxelns oljebyte skulle vara intressant att veta? Efter hur många mil som det är dags att byta. Någon som vet? //Schnitzer |
|
| Oljan i bakaxeln bör bytas var 4000:e mil | |
|
Min bil har rullat 20500 mil. Enligt de papper jag fick med byttes motor när bilen gått 6500 mil, en affär som då gick på 46000 kr. Bilen är, enlig mitt bedömmande, i mycet bra bruksskick för att vara en 89'a. Det som var det viktigaste var att dokumentationen jag fick med är riktig. Jag har varit i kontakt med de tidigare ägarna. Jag hoppas att bilen kommer att ge mig många bekymmersfria sommarmil hår uppe i Norrbotten och ibland i Östergötland. //Anders |
|
|
Ok! Hur mycket brukar en BMW verkstad ta för att byta oljan i bakaxeln? Vad kan hända om man kör med en för gammal olja, kan bakaxeln rasa? //Schnitzer |
|
Nissen |
Det står att man skall byta oljan på Insp II, Oljan är inga större problem att byta, tar 30 min med upphisning och allt. |
|
Ok, det kan vara bra att veta. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.