AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.570

E39 med luftfjädring

Visa användare
5
johan_wendelin
BMW AC Schnitzer 528 Touring-97
Undrar om nån har nå bilder på nån E39 med luftfjädring? helst kombi, är på G o börja bygga det på min och det skulle vara kul o se hur lågt det blir..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bak kanske det går att använda orginalet, om man kan flytta reglerområdet på något sätt om du vill ner närmare marken. Manuell reglering får man bygga själv.

Länk
Visa användare
5
johan_wendelin
ska använda orginal bälgarna bak o riva ut reglering, sen blir det en kompressor under baksätet funderar jag på, fram ska jag få fjäderben byggda med bälgar, tanken ska special byggas efter reservhjuls baljan, så jag får så mycke luft som möjligt, verkar ju inte va nån i vårt avlånga land som byggt det, så man får väll klura själv...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inte sett någon E39:a, men det finns ju andra bilar med samma princip. Kom ihåg att inte göra nybörjarmisstaget som lär ha begåtts minst en gång i verkligheten. Det innebär att man parallellkopplar höger och vänster bälg på en axel till samma ventil och får en s.k omvänd krängningshämmare. Vid t.ex högersväng pressas då vänstersidans luft över i högerbälgen och vill hjälpa till att välta bilen. En obehaglig överraskning man får när man bygger snabbare än man tänker :)
Visa användare
5
johan_wendelin
först tyckte jag att jag va skit smart med den iden:-) men farsan som kör banracing och har bra koll på hur ett chassie beter sig skrek bara rätt ut o fråga om jag hade nån döds längtan...haha... så det misstaget tänker jag inte göra..

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
tror faktiskt att jag har luftfjädring Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra Johan, då är du en bit på väg :)
Dessutom får du ju fin input från banracing-världen.
WAN: E65 kan liksom E39 och även andra modeller ha både luft- och spiralfjädrar. Alla orginalmonterade system är automatiskt reglerade med hjälp av lägessensorn som syns i länken. Är du osäker, kryp under och titta. Ser du inga skruvfjädrar, svävar du på luftkuddar :)
Konventionell fjädring E65: Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
inga fjädrar bak = luftfjädring spiralfjädrar fram.
Visa användare
5
johan_wendelin
nu är bilen klar tillslut! ni kan gå in o kolla på garaget.org, sök på 528 touring så är det en svart tok låg bil...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.