|
|
|
|---|---|
|
Har en 740 med M62-TU motorn som batterilampan i instrumentpanelen har tänds på. Felet dök upp när bilen stod på tomgång under 1min efter 25km körning. Har mätt upp batterispänning på mitt nyligen inköpta originalbatteri och det ligger då på 11V. Fortsätter att låta motorn gå och spänningen sjunker konstant tills det att en massa larm och felkoder dyker ABS/DCS upp och jag stänger av motorn. Mest troligt låter det som att generatorn gett upp. Bilen har i dagsläget gått 18000 mil och har tills nu inte haft några laddningsproblem. Till saken hör att det verkar som att denna 150A generator är stört omöjlig att renovera själv (ladd relä/kol), då den bla. har vattenkyld mantel. Någon som har varit med om något liknande? Finns det några säkringar som är inblandade i laddkretsen som jag kan kolla? En utbytesenhet kostar tyvärr 9800:- på BMW....... så felsöknings tips mottages tacksamt. Mvh. Patric, BMWCS #4598 | |
|
Finns ju billigare utbytes att få tag på: Länk Men börja med att ta ner den och kolla vad som är fel, ofta går det att byta de felande delarna. I Stockholmstrakten lär Blixtservice vara bra att göra med Länk . Jag har också råkat ut för samma sak nyss, läs gärna min tråd här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De går att renovera, är oftast dioderna som behöver bytas, de finns som reservdel. MB har "samma" typ av generator de är kollösa. Polaren som har Bil&elservice i Örebro har renoverat ett antal sådana generatorer, delar/dioder finns hos Länk en grossist som säljer till de flesta bilelverkstäder. Mellan tummen och pekfingret så kostar en renovering ca 2000-2500 spänn. ///MVH Hasso Länk |
|
Här finns några alternativa artikelnummer att söka på: Länk Tyvärr verkar det inte finnas lösa delar alls till denna modell... Men det är möjligt att delar av innandömet är samma som någon annan modell, men då får man öppna och titta efter. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack så otroligt mycket för informationen och länkarna! Skall ta tag i det genast. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Förmodligen har du en likadan generator som jag har på min X5 vilket verkar helkört att hitta en begagnad på skroten, ska tydligen vara svårt att byta dioder i den också... Länk Tycker ju som du att nästan 10k plus arbete är lite horribelt för en generator... |
|
|
Tyvärr så han min mek. beställa den dyrare varianten av generator från BMW, så nu är man 12" fattigare samt lite laddning rikare. Verkar som du säger vara samma på X5 samt 3.0D motorn om det är 150A varianten. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.