|
|
|
|---|---|
|
Tänkte ju höra vad ni tycker om växellådan oxå! Jag har fått för mig att det är roligare med manuellt lr rekommenderar ni Automat? Kanske bara är en smakfråga.. MVH/J. | |
|
Hej! Svarar i denna tråden också då. :) Båda lådorna är klart trevliga, så det blir lite av en smaksak. För min del så prioriterade jag komforten med en automat framför det lite mer "sportiga" med manuell låda. Mest för att jag tycker det är skönt med en automat och den räcker till för den aktiva körningen som jag stundtals får för mig. Det är nog svårt att säga att en automat är roligare än en manuell låda, så är det en så rolig bil som möjligt du vill ha så är det nog manuell som är det rätta valet. Hoppas det hjälper något. :) /Wiberg |
|
Evol-79 |
Jag har alltid kört med manuell i mina egna bilar men nästa bil kommer att ha automat. Anledningen till detta är att jag kommer att köra ganska långt varje dag och en del kö körning, då anser jag att automaten är bekvämare. |
| Hur många "sportbilar" har manuell låda nuförtiden då ?? Klart det ska vara automat ... | |
|
En bensinare i en relativt sportig och pigg bil som 330 tycker jag ska ha manuell. Själv kör jag idag diesel och för mig känns det som en sjävklarhet med automat i den. |
|
| Highway Star>> Sant, men i dagens sportbilar snackar vi oftast automatisk manuell transmission, inte en automatlåda liknande den som sitter i 330Ci. | |
|
Jag tror du lika gärna skulle fråga om du skall ha en grön eller blå bil, det är nog helt en smaksak. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Jag slår ju helt klart ett slag för manuell låda i 3-serien. Definitivt. Automat kommer först till sin rätt i 5- och 7-serien. Men skall du ha en diesel så tycker jag det är hugget som stucket. Sechs macht Spass! Min Limo: Länk |
|
|
Sportig bil: manuell Liten bensinare: manuell Stor bensinare: automat Alla diesel: automat Smaken är som baken... |
|
|
Jag kontrar... Sportig bil: manuell Liten bensinare: whatever Stor bensinare: automat Alla diesel: automat :) |
|
| Manuell! | |
|
Jag har ägt ett par större bilar med bensinmotor/automat och det har varit jättebekvämt och så, men lika säkert som att älgen skiter i skogen så har suget efter att få växla själv med en spak kommit efter en tid. I jobbet däremot kör jag en Saab 9-5 2.3T 220 hästar (eller nåt sånt) som också har automat, och där funkar det mycket bra. Saaben tar mig endast från A till B och inbjuder inte till nån som helst aktiv körning. Det är bekvämt med automat i Sthlms köer... Men återigen, det är en smaksak och man får prova sig fram för att se vad man gillar mest. Det skiljer ju mycket mellan olika märken hur väl automaterna fungerar. Och även automaten kontra olika motoralternativ förstås. Lycka till! _________________ Tobias Andersson |
|
|
Ptja...jag har ingen erfarenhet av vissa kategorier, men vill ändå kommentera, och lägga till en generell kategori: Sportig bil: manuell/manuell med aut. koppling, typ SMG Liten bensinare: manuell (för att sälv kunna ligga på vridmomentstoppen vid t.ex omkörning, och slippa segheten i momentomvandlaren) Stor bensinare: automat Alla diesel: manuell (för att kunna ligga på 'fel' växel och utnyttja vridmomentet istället för att växla ner och dra varvräknaren en bit in på rött) Ny kategori som förmodligen är viktigare än ovanstående: Typ av körning: stad/köer - automat , landsväg/långkörning - whatever, med tonvikt mot manuell ifall hastigheten är 'för låg'. Märker med min bil att körning under 100-110 inte är idealisk med automat, eftersom lockupen går ur vid minsta motlut och momentomvandlaren får jobba istället, vilket knappast blir speciellt ekonomiskt. Jag uppgraderade programvaran i automaten, och det blev kanhända bättre, men inte perfekt. Bilen vill helt enkelt hellre ligga i 130 :-) Sen får man ju heller inte den direkta gasresponsen i en automat som man har med en manuell, där speciellt "drar iväg vid gasuppsläpp efter en omkörning" är lite ovant/irriterande, dvs ögomblicket när motorkraft kontra momentomvandling kommer i synk. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
| I min gamla 528 hade jag automat och i den var det kanon. I min 330 som jag har nu är det manuellt som gäller och det vill jag inte ändra på. Men som så mycket annat här i livet så är det mesta en smaksak så det är bara till att prioritera det man gillar bäst. Ta och prova först så är det lättare att välja sen. | |
|
"Alla diesel: manuell (för att kunna ligga på 'fel' växel och utnyttja vridmomentet istället för att växla ner och dra varvräknaren en bit in på rött)" Låter ju som en rimlig anledning... |
|
|
Fantastiskt vilka bra människor det är samlat här. Tack tusen för allas tankar, det känns tryggt att snart vara BMW-ägare när man vet att man kan vända sig till Er om det skulle vara något man inte förstår. MVH/J. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.