AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
10.690

Airbag lampa lyser på min z3! Vad göras?

Mr
2
Mr Ericson
BMW Z3 2.8 -99
Hej alla BMW vänner där ute!
Jag är ny här på forumet.
Har ett litet problem med min "skönhet"
Min airbag lampa lyser ilsket rött! Tips på vad det kan va för fel, eller hur jag släcker den?
Tacksam för svar.

BMW? Ja tack!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej. Du bör läsa av felminnet, som säger var felet ligger, vanligast är glapp under stolen i kablaget till bältessträckaren, lampan slocknar inte av sig själv även om kretsen är ok efter att ha glappat, så den måste släckas med diagnos eller återställare.
Du kan använda sökfunktionen, är ett vanligt fel som det finns 100 tals inlägg om.

///MVH Hasso
Länk
Sp
210
Sparc
330e -22
Hej

Jag har samma fel, fast min lampa slocknar ibland. Lyser oftare då jag har
passagerare fram. Känns som glapp under passagerarstol i mitt fall.
jk
1
jking
116i -04
Z3 -96
Hade samma problem på min, det visade sig att ena pol-klämman på batteriet som inte var åtdragen.

/Andreas
Mr
2
Mr Ericson
BMW Z3 2.8 -99
ok, tack för svaren ska kolla upp detta
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Hallå
Finns det inte ett grundläggande fel i tänket kring frågan som Mr Ericson ställer. Det är väl inte lampan som skall släckas utan felet som lampan varnar för som skall åtgärdas. Airbagen är en av de viktigaste säkerhetsdetaljerna i en bil, lyssna på Hasso det vill säga ta reda på vad som är fel, inte bara släcka lampan, på mer eller mindre kreativa sätt.

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Du kan inte släcka lampan om inte felet är åtgärdat helt enkelt, den återställer inte sig själv. Utan först läs av felminnet hos BMW verkstaden sen åtgärda felet sen ett besök till hos verkstaden för att få en bekräftelse om reparationen är okej då släcks lampan. Bältessträckaren är oftast en felkälla. Vissa har byglad bort den för att komma bort från problemet. //Z3Kent.
To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
Är inte det här ett sånt fel som kan åtgärdas med carsoft programmet?
Har sett att det finns på blocket för 1700:- vet inte om det är dyrare eller billigare än att åka till BMW, men kanske ett alternativ iaf?!
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Jag hade en lysande airbag-lampa när jag precis tagit ut bilen i år, eftersom jag gjort en del el-jobb i vinter så har batteriklämman åkt av och på ett antal ggr och enligt tips här på forumet så kan det då bli så att airbag-lampan börjar lysa ?

Jag var hos BMW som släckte lampan gratis :), den indikerade avbrott i vänster bältessträckare då.
Efter någon vecka så började den lysa igen :(, innan jag åkte till BMW igen så kollade jag över allt kablage under stolarna,alla kablar såg perfekta ut, jag rengjorde och behandlade alla kontaktsycken med CRC produkter.

När jag var tillbaka till BMW och släckte lampan igen (gratis), det var samma fel som tidigare löst ut lampan.

Nu har det gått en tid och lampan har förblivit släckt :)

Om problemet återkommer så finns det en kabelsats till bältessträckaren som man byter ut.

/Anderz3
Bilen:
Länk
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Min lampa lyser också!!!
Finns det bältessträckare på alla Z3 ?
Jag har en 1,9 -98 men kan inte förstå hur den sitter och isåfall var?
Bilen är tyskimp. är det så att dom saknar sträckare kanske
Måste stolen bort för att komma åt kablarna?

Hasse Z3
Hasse Z3:
Det ska nog finnas på alla z3. Den sitter fast skruvad i själva stommen till stolarna. Nr 2 på länken Länk
Så för att komma åt kablarna måste du nog lyfta ur stolen tyvär.

//Calle

"M Needs No Gimmicks"
Länk
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Tack Calle!
Nu ska stolen ur å kontaktsprayet fram.
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Jag använde dessa 2 spray: först Oxid Clean CRC och sedan CONTACT PROTECT CRC som inköptes på Clas Ohlson.

Innan den slutgiltiga monteringen drog jag i och ur alla kontaktstycken ca 5 ggr.

Glöm inte att återmontera ett buntband på kabelsträckarkontakten och dra åt ordentligt.

/Anderz3
Bilen:
Länk
As
134
Aske
Z4 3,0 Roadster-03
Mina vänner, kort och gott, gör ett diagnostiskt test hos bmw återf, detta går inte att kringgå. en som vet/ aske

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.