AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
605

Är det kylaren som spökar?

mk
29
mk2gti
BMW 628 CSI -84
Har en 628 -84 som man fått fylla på kylarvätska stup i kvarten, såg ut som det fukta i nerkant av kylaren.
I sommars stod bilen mest still men när jag skulle använda den och kört en bit börjar det ånga under huven. Såg ut som kylarvätska läckte mitt på kylarn från flänsarna. Sen dess har bilen stått, idag tog jag bort kylarn för att titta på den och eventuellt ersätta den med en ny. Men kylarn ser väldigt fräsch ut ingen korrision eller något ser väldigt OK ut.
Kan det läcka från flänsarna ändå fast allt ser OK ut? Eller kommer vattnet nån annanstans ifrån?
Det låter som du absolut har felet i kylaren. Behöver inte synas för blotta ögat, när systemet trycksätts under drift så läcker det. Kylare som är 20+ år kan ofta vara kexiga och med lameller osv som läcker.

FP
mk
29
mk2gti
BMW 628 CSI -84
det var väl just det att den verkar inge kexig, som får en att tveka!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Gå till en kylar-verkstad och få den provtryckt. Det kostar oftast väldigt lite,typ lite bullar eller dyligt.Kan även vara någon kylslang under insuget som är gistet(torkat).

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
mk
29
mk2gti
BMW 628 CSI -84
Till saken hör väl den också, att bilen ryker mycket ibland (vit rök). Därför har man varit orolig för att toppen skulle vara inblandad på något sett?!
iofs rullar bilen mycket lite och det blir inga långa sträckor, så det blir väl en del kondens i dämparna som förångas!

Har pratat med en kylfirma nu som ska trycktesta kylarn så vi får väl se.....
Ingen större risk, vitröken kommer med säkerhet från kondens. Trasig topp ger snarare avgaser i kylvätskan osv.

FP
mk
29
mk2gti
BMW 628 CSI -84
På vilket sätt märker man avgaser i kylvätskan?
Övertryck, bubblar, luktar avgaser. Vid mindre mängder, test med en analys på verkstaden.
I ditt fall låter det ju inte som motorfel, utan läckage på kylet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.