AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.023

Nissan micra 1.3 gx problem med automatväxeln

1997 årsmodell, endast medkörd 51000 km.

Detta är första automatväxlade bil jag kör och har problem med växlingen från N till D/Ds/R. Det går väldigt trögt att växla och jag måste ta i mycket för att överhuvudtaget byta växel. Det hjälper inte att trycka ner bromsen så gott det går.

Det intressanta är att ifall bilen är avstängd växlar det mycket lättare.

Sedan när jag kör, så vid inbromsning och strax före den stannar så gör den ett extra hopp framåt. Vilket gör att det blir svårt att t.ex. fickparkera.

I övrigt går den som en klocka att köra. Inga konstiga märkbara ljud (förutom det extra hoppet före den stannar vid inbromsning).

Vet nån vad problemet kan bero på? Jag antar det är service som gäller.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Har du kontrollerat oljenivån i lådan?

M3 E30Länk
Nej, faktiskt inte. Jag har bilen på provkörning (ej från butik), så har inte tänkt på att oljan kanske borde fyllas på/bytas. Bilen har annars gått igenom rekommenderad serviceintervaller.

Skall se över det senare ikväll.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Byte av olja i lådan samt rengöring av ev sil och filterbyte bör göras när man ändå håller på.
Mvh
Asken
Läser i instruktionsboken att det är en automatväxellåda av typ CVT

Det vill säga en sådan: Länk ?

Vet inte om det hjälper har någon inverkan dock vilken typ av automatlåda det är frågan om. Skall föra bilen till service imorgon.
"Körde man med ojämnt slitna, eller ojämnt/felaktigt justerade remmar uppstod ökad bränsleförbrukning. Det uppstod även otrevliga ryckningar och missljud vid gaspådrag och inbromsningar. Fortsatte man att köra tillräckligt länge med feljusterade remmar kunde de gå av."

otrevliga ryckningar vid inbromsning stämmer bra överens med det man upplever när man kör bilen, månne remmarna är ojämnt slitna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.