AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
29.444

Priser på lack...?

Sida 2 av 3
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Starre;
Tänk på att det kanske finns rost också - det är ju trots allt en gammal -91'a ;DD

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Pe
90
Penzel
540iA Limo -99
Anders Alj: Listpris på detta skulle gå på 4684:- inkl moms!

Dock ingår inte rostlagning om det skulle visa sig att det e rosthål! Men slipning av ytrost och ev. body ingår!

MVH
Penzel

Projekt "Red Rocket" börjar ta form!
Titta i bilbloggen!!!
Pe
90
Penzel
540iA Limo -99
frejo: Listpris gamla grejer är 9321:- inkl moms! Nya grejer 6907:- inkl moms!

Lackar man nya grejer ingår inv. lack men inte på gammal! Så då får man räkna på ca 500:- inkl moms på varje detalj

MVH
Penzel

Titta i bilbloggen!!!
fr
176
frejo
535iA -98
Tack Penzel,

Nya grejer är tydligen att föredra då.
Ti
608
TimS
325i -88
E30 2dörrars. hellack utvändig. små dörr uppslag lite överallt som behöver riktas, nån rost fläck dock inget allvarligt, svart/grå met

Hur mkt skulle det gå på?
Penzel:

Hur går det med priset?

STEPHAN: Som tur är så har fåregeånde ägare skött bilen som ett barn så rost finns icke:)
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Dawwe! Du skriver: " I Kristianstads trakten finns en av Sveriges duktigare lackerare"
Kan du dela med dig vilken lackerare det är samt hur du gör bedömningen att han är en av Sveriges duktigaste?

Har en bil med glasfiberkaross som behöver en omlackering. Har hör att detta inte är helt lätt eftersom karossen lätt laddas med statisk elektricitet. Vet ej om det är sant men vill å andra sidan inte chansa med vilket klantarsel som helst.
Guebo: Det är inte bara min bedömning utan en allmän uppfattning vad jag förstått....I princip alla jag pratat med gällande bil-lackering i Skåne har nämnt hans namn. Lackeringen i fråga är Moses Bil & Lack o ligger längs E20 utanför Tollarp, strax innan Sätaröd.
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Ok! Tack för tipset Dawwe! får kolla upp honom och om han har erfarenhet av bilar med glasfiberkaross!
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Pris på Omlack(bara utvändingt) Och Färgbyte till Bmw E24

//Magnus Tolf
Penzel, en helt annan fråga men ändå. Har haft min bil inne på rostgarantiåtgärdande E39, hur stor nyansskillnad ska man egentligen acceptera? Ska det alls behöva synas? Färg metallc svart.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tolfan!
Min M635:a fick en hellackering(förrutom motorrum) -05-06.
Då lämnades bilen helt strippad och utan rutor, dörrar hu och baklucka samt övriga delar som skulle lackeras lämnades lösa.
Detta fick en prislapp på 25k ex moms!
Kan säkerligen hitta billigare,men får säkert resultat därefter.
Silver är ganska svårt att få till bra, om man inte riktigt vet vad man gör.
Pe
90
Penzel
540iA Limo -99
samuel2: En viss nyanskillnad går aldrig att komma ifrån, tyvärr!
T.ex du har antagligen färgnr 303 cosmosschwarz!
Standox som vi använder har 5 olika varianter på just den färgen!
Standard, blåare, ljusare, mörkare och grönare!
Man kan aldrig ursäkta en allt för stor färgskillnad men tyvärr så är det ibland lika frustrerande för oss när vi inte kan hitta nån färg som vi tycker stämmer!

Men vi har dom recept som finns för Standox och man kan inte bryta till själv så att det blir bra!
Vi å andra sida brukar i regel bättra ut på tilliggande ytor om vi är osäker på färgnyansen, s.k meryta!
T.ex, ska man måla en framdörr och bilen är silvermet så e det dömt att misslyckas! Det blir aldrig bra!
Därför gör vi utbättring på framskärm+bakdörr och har därmed fått bort nyansskillnaden!

Sen spelar åldern på bilen in! En bil som är 5 år har som sagt fått sin dos av vädrets makter!
Man kan jämföra med att måla på ett hus! Måla ett hus och efter t.ex 5 år lägger du igen ett fönster och ska måla brädorna där! Du tar samma burk som du målade med för 5 år sen men färgen blir inte lik ändå!
Kanske lite dåligt ex, men inte så långt ifrån sanningen ändå!

Vi gjorde ett test en gång! Vi hade två c3:or med samma färgnummer (EZR) inne!
Vi tog å ena framdörren å satt på den andre! Snacka om färgskillnad!!!!
Dörren va ljussilver medans bilen va väldigt mycke mörkare!
Samma färgnr, ena bilen va 06:a den andre en 07:a!
Så det e inte lätt alla gånger för oss heller:)

Som sagt, en för stor skillnad ska man inte godkänna, men en viss skillnad blir det, tyvärr!

Men är du inte nöjd med resultatet så ska du självklart påpeka detta!

MVH
Penzel

Titta i bilbloggen!!!
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
har en motorhuv och baklucka till 330Ci som rosta börjar smyga sig fram underifrån på ett par ställen. Inga bulor eller allvarliga rostskador men funderar ändå på att lacka om. Passar väl på att ta framskärmarna när jag ändå håller på, är ju lite stenskott. Vad får jag punga ut med vitt med garanti!?
Penzel: Nu är jag låååångt ifrån säker men olika tillverkare av lack kan ibland ha olika många nyanser, dessutom kan det ibland skilja i nyans mellan 2 tillverkare trots att det skall vara samma nyans. Kan ta min gamla 325:a som exempel, hela bilen lackades om i originalkulör (madeiraschwarz), lackfabrikat Glasurit ("glass o vatten"). Efter ca 2 år råkade jag ut för en skada, båda framskärmarna samt huven behövde lackeras. Lämnade in den hos en annan verkstad som använde sig av Glasurit ("glass o vatten", viket var ett av mina krav). Det var helt omöjligt att se nyansskillnad, ingen meryta lackerades...Så visst går det att få till det perfekt men det vill nog till att lackeraren vet vilket fabrikat det är på lacken...Jag vet iaf att BMW tidigare använt sig av bla Glasurit i sina fabriker (ett företag i BASF-koncernen), hur det är idag har jag ingen aning om...
Pe
90
Penzel
540iA Limo -99
Dawwe: Rätt uppfattat!!! Problemet är ju att man inte kan ha färg från olika tillverkare! Visst man kan, men inte på ett så litet företag som mitt!
Kostar otroliga summor att hålla ett lager med alla färger!Skulle jag ha ett mixställ från alla fabrikanter skulle ett färgrum behöva vara 50kvm:)
Och skulle jag betälla färg för varje bil jag måla så skulle konkursen vara runt knuten!
Sen är det inte säkert att alla BMW är lackad just i Glasso! Ena månaden köper dom några fat med Glasso nästa månad blir det kanske billigare å köpa från PPG osv.

Vad jag vet så är iallafall nyare BMW pulverlackad! Ska inte säga alla, men dom flesta! Försvårar arbetet ytterligare för mig då jag absolut inte har utrustning för detta!

Passar på att påminna vänligt och bestämt än en gång att den här tråden är till för priser och inget annat!
Det är även svårt om ni frågar t.ex " Jag ska lacka en huv, skärm å dörr på min 528! Vad kostar det! Som jag skrev när jag startade tråden: Skriv vilka modeller ni vill ha pris på så ska jag göra listor med dom där jag tar upp dom vanligaste grejerna som man i regel målar! Sen kan ni räkna ut själva sen vad summan blir!

Det kan ta tid för mig att göra dom då jag bara har internet på jobbet men ha tålamod är ni snälla!
Vet att många har fått vänta länge, förlåt!

MVH
Penzel

Titta i bilbloggen!!!
Penzel, dom ska göra om jobbet på måndag. Med andra ord ska jag kräva att de tonar ut lacken mot förardörren.
Pe
90
Penzel
540iA Limo -99
samuel2:Det är nog ingen ide att kräva! Om dom ska göra om det så kanske dom gör meryta ändå! Eller så gör dom på annat sätt!
Men nu när dom ska göra om det så blir det nog bra!

MVH
Penzel

Titta i bilbloggen!!!
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
har en 328 touring 96.
skulle vilja lacka trösklar, Ny framstöt (grundad) och org bak stöt.
finns det priser på det
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
har du ina priser på det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.