|
|
|
|---|---|
|
Man blir mörkrädd när man läser om detta på Vi bilägares hemsida. Kan dom verkligen agera så här? Dra in garantin? Bättrar inte på försäljningssiffrorna direkt. Tur man inte slog till på en 9-5:a när man köpte ny bil för 1,5 år sedan. :) /L Länk | |
|
Vad är problemet? Garantin som är 8(!) år är förenad med villkor bland annat att bilen ska servas inom vissa bestämda intervall. Bilägarna i artikeln har snålat in på servicen och därmed gäller inte garantin. Jag förstår inte problemet, en garanti är ingen frisedel för att slippa sköta sin bil enligt de krav som tillverkaren sätter upp. Det står för övrigt väldigt tydligt i villkoren att turbo inte ingår i garantin. Är man läskunnig så behöver man inte sitta och snyfta hos ViBilägare. Här finns korrekt information om garantin: Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Garantier har alltid sin begränsning och slutdatum, är ju dessutom långmilade bilar 5-8 år gamla bilar det handlar om ser det ut som. Är alltid en fördel att byta oljan oftare än servcieintervallen beroende på hur man kör bilen speciellt turbobilar. VAG har haft samma problem med skurna motorer/kamaxlar pga fel kvalitet på oljan som då koksat på sina 1,8T motorer. Polarens skar vid ca 3.200 mil nån månad efter servcien. Ny motor på garantin. En Audi A4 skar kamaxeln på efter 22.000 mil pga samma orsak, men där är det inte liksom relevant med några garantier pga miltalet. BMW har också bekymmer med havererade motorer pga vevhusventilationsfel där det fryser, de har tom vägrat byta in bilar utan att kunden står för en dyr kontroll av kolvhöjden där den frusit , men utan att motorn havererat, pga risken för krokiga vevstakar. ///MVH Hasso Länk |
|
Nja, en garanti har en tendens att tolkas lite olika beroende på vilken sida "kund/återförsäljare" man står på när man läser den. Finns många exempel på det. tex. MB:s värdelösa 30 åriga rostskyddsgaranti. Eller tex. när en besiktningsman på BMW först inte tänkte byta dörrarna på min rostiga 320 som rullat 6900 mil. Med hänvisning till en 300 mil försenad och felaktig oljeservice i boken. Oljeservicen gjordes dessutom av samma återförsäljare (BMW) där besiktningsmannen arbetade INNAN jag köpte bilen av DOM!? Dessutom hade man mage att påstå att det var en inspektion 2 som skulle gjorts inte insp.1. Som det såg ut i min servicebok hade man gjort 2st Insp 1/ oljeservice efter varandra. Självklart hade man snålservat bilen innan leverans till kund dvs. mig. Sedan får kunden lida för det senare genom uterbliven rostgaranti! Jag påpekade givetvis detta på ett skarpt sätt och mina 4 dörrar och motorhuv byttes omedelbart på garantin utan vidare diskussioner. Jag fick en ursäkt och en låne-Mini att köra med under reparationstiden. kort sagt: garanti eller inte, man får se om sitt hus om saker skall bli gjorda... /L |
|
|
Lägger in en lite fundering här, min far har precis köpt en Volvo V50 2,4i-05 av Jacobssons Bil (BMW) i Jönköping. Den hade vid köpet rullat ca 6900 mil och var (och är) i mkt fint skick. Problemet med denna är att bilen leverarades som ny med 12000 mils motorgaranti, MEN eftersom bilen senast servats av BMW har motorgarantin reducerats till 10000 mil (enligt Jacobssons)! Undrar hur Volvo resonerar om bilen fr o m nu servas hos dom, kommer den ursprungliga garantin att gälla då? Knappast... Någon som råkat ut för samma sak och huruvida man ska accepterad detta. Jag har för mig att saken diskuterats i media tidigare men jag minns inte vad det blev av det hela. Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
|
Har det uppstått något problem med motorn på V50:n då? Eller undrar Du bara ändå? Jag har för mig att garantin skall gälla förutsatt att bilen servats på ett fackmannmässigt sett av auktoriserad verkstad. Frågan är om BMW anses auktoriserad att serva volvo? Självklart KAN dom serva volvon men det kan nog uppstå lite dikussioner med volvo vid ett ev. garantiärende. Förhoppningsvis skall väl ingenting hända med motorn på er fars V50. Det brukar sällan vara problem med den där skottsäkra Skövde-femman. V50 brukar mest besöka verkstaden för små irriterande eltrassel och felaktiga mjukvaror har jag för mig. /L |
|
|
Jag tycker det är starkt gjort ändå att ge en 8-års motorgaranti! Kraven på service är: "Serviceprogrammet får inte överskridas med mer än 250 mil eller tre månader för att garantin ska gälla." |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Egentligen så ska det inte spela roll vem som stämplat boken om servicen är gjord efter servcieprogrammet, det blev ju en lag om detta samtidigt som alla reservdelar som är tillverkade efter biltillverkarens specar eller bättre ÄR ORIGINALDEL oavsett vilket kartong den ligger i. Men som vanligt så kör biltilverkarna sitt eget race när det gäller tolkningar av garantier mm. ///MVH Hasso Länk |
|
Chiptrim är också ett bra sätt att förstöra garantin, (tyvärr)! Min Z3: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.