AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
6.383

Var får man tag på lera?

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Som rubriken lyder. Var får man tag på lera som man kan använda till karossformning. Såg att fantastiskaZ4:ans bil formades med lera..

Mmm Coupe
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag vet att jag köpte någon vit lera någonstans för att simulera en ändring av en gjutmodell på jobbet. Kommer inte ihåg vad firman hette, men du hittar säkert om du söker på nätet. Man köpte dom i 1 kg-tackor och den var bra att arbeta med. Z4.an kanske har bättre förslag, den brukar ju vara i natur-färg för det mesta och den kanske kan köpas i större paket.
Den leran du söker kallas vanligtvis för Industrilera.
Den är fulbrun i färgen och blir mjuk genom uppvärmning i ugn, alltså tvärtom från "vanlig" lera.
Jag kommer inte ihåg var man köper den, och hittade inget på google.
Stt tips dock är att ringa till institutionen för Industridesign på Konstfack i Stockholm och fråga. De vet och svarar nog gärna på din fråga.
Annars kan du prova att ringa till Saab's designavdelning i Trollhättan och höra med dem.

Lycka till!
Tilläggas bör att den är dyr som satan.
Om du tänker bygga en fullskale-modell, kan det vara bra att veta.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk
An
779
Anders Olsson
Tack för responsen!
Funkar det med den som Daniel länkar till?

Mmm Coupe
An
779
Anders Olsson
ingen full-skale modell ska bara sammanfoga ett AC Snitzer kitt till en e90, med en M Coupé.

Mmm Coupe
Den leran på Panduro Hobby är ju vanlig rödlera som man gör terracottakrukor osv med. den du ska ha är inte keramisk.
Ring till Konstfack istället. tel: 08-450 41 00 och be att få prata med någon på Industridesign.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kolla in på den utmärkta sajten rejsa.nu och sök på "lera" så hittar man en mycket intressant tråd om en Ferrari 550 (575?) Maranello som byggs till racebil. På sid ca sid 24-25 början han jobba med lera.

Saxar ur tråden.
"Leran, vars namn vi bara älskar: Proffslera, tillverkas och säljs av Fabriken Pilen i Asarum, tfn: 0454-320300
Arbetstempen ligger på 40-50 grader, vi förvarar stavarna i en gammal ugn som står igång alltid.
Leran levereras i 1kg förpackningar formade som stavar.
Appliceringstiden är upp till ca 10-15 min, beroende på utgångstemp såklart, men är den runt 50 grader så kan man spackla ut den
Den stelnar medans den svalnar men man kan börja jobba med den direkt.
Man skrapar av leran efterhand med tunna fjäderstål, ju tunnare de är, desto högre blir ytfinishen.
Priset är 50:- /kg +moms och det mesta går att återanvända genom att värma upp den igen
Om det blir mycket föroreningar i leran så kan man höja tempen till ca 80 grader så den blir flytande och sen bara sila den. "
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter ung. som egenskaperna hos den vita leran jag använde. Jag värmde upp gjutgodset och leran med en liten byggfläkt innan till kanske runt 40-50°C innan jag började bygga på lera. Vid rumstemp. gick det bra att skära i den. ROligt att som vuxen få leka lite med lera :)
An
779
Anders Olsson
BjörnB: TACK!!!

Mmm Coupe
Tja!

Du behöver riktigt bil-lera. Den vi européer använder är mestadels av märket Kolb. De har lite olika leror (olika hårdhet). Den vita leran är ingen höjdare om du vill ha max kontroll på dina ytor. Dels är den alldeles för mjuk och den vita färgen gör att formen och kurvorna blir svåra att utvärdera.
Lika viktigt som själva lera är verktygen. Här ska man inte spara pengar. Det blir oerhört mkt trevligare att arbeta med fina verktyg. Har man dåliga verktyg blir det ytterst svårt att få jämna ytor, skarpa linjer och en hög finish.

Att bygga lermodeller, den typen av lermodeller som du är inne på är verkligen inte lätt och tar MKT tid för en amatör. Jag har byggt många lermodeller, dels som student (industridesigner/bilformgivare) men oxå som konsult. Sånt här ska man som regel inte pyssla med själv, helt enkelt för att det är så svårt. En bilytan måste vara perfekt, om den har dalar och kullar kommer highlights och reflektioner att löpa ojämnt och det lackade resultatet kommer att se hemmagjort ut.

Jag vill inte slå ned dina ambitioner, bara ge dig en heads-up innnan du investerar en massa tid och pengar.

Sök på KOLB på youtube så får du se lite live-modellering!

Stort lycka till,
Mikael L
www.miltonlugnegard.com

An
779
Anders Olsson
Lugnegård: Alla info är bra info! Tack!

Mmm Coupe
Hej

Ja jag vet, sjukt gammal tråd, men iaf, jag vill hjälpa, även fast jag är övertygad om att ts säkert köpt lera så kanske jag kan hjälpa nån annan då rubriken är passande.

Jag har leran som heter, Kolb Super Clay, har mycket av den, skicka pm eller HELST mail vid intresse

Mvh
är intresserad av din lera fattar dock inte hur jag mailer dej. hoppas du kan nå mej. mvhLasse Nilsson 070 6726733
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.