|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ska inom kort införskaffa mig en z3 m coupe och behöver således en okej vinterbil, valet kommer därför att hamna på en e30 alternativt en e34 - vilken hade ni valt? | |
|
Jag röstar för E30 Helst en röd 316i från 1990 som du säkert känner igen :) Går billigt och bra och har fått lite chassie uppdateringar nu :) E34 är ju större, tystare, mer komfortabel på långkörning, men tar oxå mer bränsle om du ska ha en roligare motor. 518 är ju rena sömnpillret och 520 är bara ett svagare sömnpiller :) |
|
|
E34an att krocka i och E30 för att ha roligt med :-) , nej men allvarligt det skiljer mycket i säkerhet mellan bilarna. E34 an är den nyare och stabilare bilen för vinterväglag, min 535E34 med diff och fräscha friktionsdäck tuggar sig fram faktiskt överallt, har aldrig fastnat med den, inte heller så överraskar den genom att få häftiga kast vilket E30 kan göra. Men jag skulle ändå ha valt en E30 med 4a i, pga billig i drift, försäkring samt bättre viktfördelning än 320, 323, 325 vilket gör den ännu mer kontrollerbar och har inte samma tendens att gå rakt fram i kurvorna som de andra med den tyngre sexan i nosen. Mitt val hade varit en 318isE30 med diff, bättre kan det inte bli :-) Personligen ångrar jag inte mitt 318E30 köp, den fungerar väldigt bra både på vintern och sommaren , dock har jag respekt för is för det är en lätt bil som kan tappa fotfästet lite lättare än den tyngre E34. |
|
|
sbuddz; Nej men, tjenare J! Kul att höra att du håller den vid liv! =) Själv letar jag febrilt efter en schysst m coupe (+ packline...) och en bra vinterbil därtill - e46:an är inte så himla rolig... =) FRIFART; Har enbart bra erfarenheter av e30, dock är jag i behov av en touring - hunden älskar åka flådigt... =) Skämt å sido, vad jag vet så finns det väl ingen 318 is i touringmodell, men finns det ngt jämförbart om jag ska satsa på e30 touring? |
|
|
köpa en 318i Touring och stoppa i en M42B18 så har du ju iaf motorn från en IS. As we speak så är det på väg en M42B18 från norra delan av landet som ska hitta ner i min 316. Kan bli kul, ska bara hitta en lämplig diff oxå. Stolar från E36 Coupe är redan på plats samt ett par kilo Delrin bussningar :) Som sagt, E30 ÄR en kul bil, och billig att äga. Lycka till och hör av dig i fall du behöver roligare bussningar till din BMW. / J |
|
|
Haha, gillade du inte passagerarstolen på förarplatsen!? =) Låter som ett riktigt lovgivande projekt! Själv har jag väl inte den kunskapen, dvs. att kunna byta motorer hit och dit... =) Nej, men det får antagligen bli en E30 touring - gillar modellen skarpt. E34:an har jag dessvärre inga erfarenheter av - får väl bli till att provköra en... Ha d. gott! /A |
|
|
Skulle satsa på en E34, bra bil för lite pengar idag. Bekvämare, säkrare och lugnare på hal väg än E30. Därmed inte sagt att den är tråkig, tvärt om en rolig snöleksak, tvärtemot vad många säkert tror är 518 VÄLDIGT kul på sön och is, med sin lättare för får den en väldigt fin balans. Tror de som testat håller med mig. Att den sen är billig i drift är ju ingen n ackdel. Satsa på en 95-96 för att slippa kamremmen med 4000mils bytesintervall, om bugeten ligger rätt. |
|
|
En E34 tycker jag du ska satsa på,och då en 24v med vanos 520-525 -93-95 Mycket bil för pengarna |
|
| I valet mellan 520 och 525 skulle jag definitivt välja 525. Bättre drag till ungefär samma kostnad både i inköp och ägande samt högre utväxling som ger skönare landsvägskomfort. | |
| Fast det är klart, vill man ha lite mer motor finns ju 530 V8 som brukar vara lågt prissatt i annonserna :-) | |
| Har satt ett tak på 20 tkr - borde väl räcka en liten bit... Huvudsaken är att bilen håller, relativt snål samt bra med utrymme... | |
|
Jag vet en här i gbg som har en E34 525i från 93 med enkelvanos till salu den gick INTE igenom förra besiktingen pga av höga avgasvärden, men tanka lite E85 och kör in så går det säkert bra. nya bromsar med mera. nackdelen är att den vart avställd sedan i maj 07 pga besiktningen. men han vill ha 5tusen för den |
|
| glömde säga, den har gått snart 32.000 mil | |
| 5 000!? =) | |
|
japp 5.000kr men den måste ju bes, och så är den inte i topp skick. men det finns skinn :) |
|
|
Har kikat lite på de här, men de är ju helt olika bilar! Har ingen aning om hur jag ska göra - känns inte e34:an lite modernare..? Länk Länk |
|
| jag tycker du ska e30:n om inte hunden sabbar den :) för då kan du ta e34:an eller annat märke. | |
| Härligt med synpunkter -ös på bara! =) | |
| Eller ska jag satsa på en volvo 855? =) | |
|
Neeej, jodå köp bara men skyll inte på någon annan än du själv. Min erfarenhet är 855 är billiga i inköp med tanke på säkerhet, trygga vägegenskaper, utrymmen men tycker man det minsta om att köra bil så går den bort. Arbetskamreater har sådana, en kille har haft mycket problem med glapp i framvagn och dess leder, bilen drar 1lmil trots lungn blandad körning osv. En annan arbetskamrat driver hobby-mek och ska byta växellåda på en 850, trots god vana och skicklighet gråter killen av bytet som är mycket krångligt och tidskrävande. |
|
|
E34:an passar fint till vintern...robust vagn,definitivt säkrare,med mindre "anlag" för rostmasken än E30.. Vad gäller val av modell så titta på 520i M50 E34 alt. 518i M43...lättare att hitta fina 520 24v/518i M43 än t.ex 525:or och därutöver s.a.s. Min motivering till det är att många som köper 518/520 tenderar att köra lugnt vilket naturligtvis är bra i långa loppet+att det ändå skiljer en smula i försäkring..t.ex. OBS! Observera att om du köper 518 så köp då årsmodell 95/96 just pga att den har M43 som klart räknas som den tillförlitligare motorn jmf med M40.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.